• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lanco Chronograph

sidi50

Basic
Hej på er,
...Ny i gamet men läst lite av vad alla skriver
Jag fick tag i denna Lanco chronograph för en billig peng utan att veta om den fungerade eller ej, -men jo då fortar sig 1-2 minuter över typ 40 timmar och repan i glaset är fixat. Ända "Smolket i bägaren" är att tidtagningen stannar precis innan minuten...
Nu kommer en fråga till er där ute:
Vad heter modellen? när kan den vara tillverkad?
Jag har ej öppnat den ännu, vilket urverk kommer jag att få se?
Hur mycket tror ni den är värd?
Många frågor blir det,
Tack för mig
Micke i Malmö

Bilagor

• Screenshot_20250207-075916_Chrome.jpg
    Screenshot_20250207-075916_Chrome.jpg
    265.8 KB · Visningar: 6
  • Screenshot_20250207-075909_Chrome.jpg
    Screenshot_20250207-075909_Chrome.jpg
    202.5 KB · Visningar: 7
  • 20250223_120854.jpg
    20250223_120854.jpg
    476.4 KB · Visningar: 6
Hej! Det bör vara ett valjoux 7734 verk i den ( 7733 är i princip samma men saknar datum och så fanns en version med 3st Sub dials 7736 )
Verket fanns ca 69-74 och klockan ser utseendemässigt ut som om den är från precis i början av 70 talet . möjligtvis kan 1000 på bak locket vara referensnummer ( osäker ). Verket användes även i klockor från Heuer Breitling mfl . Värde …. Gissar på ca 7-8000 kr

Hej,
Tusen tack för svaret, angående tidtagningen som stannar precis innan minuten är det en dyr historia att fixa hos en urmakare eller kunnig person..?
Tacksam för svar
Micke

Hej,
Tusen tack för svaret, angående tidtagningen som stannar precis innan minuten är det en dyr historia att fixa hos en urmakare eller kunnig person..?
Tacksam för svar
Micke

Ja, kronografer är överlag rejält mycket dyrare än enklare ur när man måste lämna in den.

Förmodligen ändå inte särskilt mycket för att bara åtgärda visaren, men fortar den sig så pass så kanske man ska fundera även på en service.

Precis som @antikmartin skriver så lär den husera ett V7734. Jag är dock lite mer pessimistisk kring värdet, som jag tror stannar vid ca 5-6.000 kr.

Hej,
Tacksam för svar
Micke
Om du inte behöver full service på kronografen, så kan en enklare justering av en enda skruv vara tillräcklig (om du har tur), för att sekundräknaren ska klara av att passera 12 och minuträknaren samtidigt växla över.

Om du inte behöver full service på kronografen, så kan en enklare justering av en enda skruv vara tillräcklig (om du har tur), för att sekundräknaren ska klara av att passera 12 och minuträknaren samtidigt växla över.
Det är tyvärr sällan fallet på en 7733, standardfel på urverket. Räcker med att den får en smäll på kronan(om den har för mycket spel till boetten) så deformeras röret för minuträknaren.

Tillbaka
Topp