• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Laventure, förtjänar egen tråd!

Ja, vill jag ha en dykare från litet märke som tappar halva värdet bara man håller fingret över köp-knappen hade jag mycket hellre tagit en SUF Vetehinen
Har du hittat många SUF Vetehinen på andrahandsmarknaden? Inte trådens ämne, jag vet. Har varit intresserad av dom länge, och har bara hittat en på Chrono24 då gick den för ca 50tkr. Det är en klocka jag faktiskt hade kunnat tänka mig betala listpris på grund av ursprunget, få exemplar gjorda och för att det är en snygg klocka såklart.

Njae, inte många rätt där inte
Klockorna i sig är (för mig) inte tilltalande och storyn känns tunn, det enda som inte känns fel är priset , förutsatt att man är ägare till märket vill säga :pompus:
Med vänlig hälsning
Ola G

Sluta tramsa, det är uppenbart att man lånat en hel del från just Nautilusen. Ingen kopia på Nautilusen men tycker det är ett lite billigt sätt att formge något.
Vill du kalla det trams, så visst. Men förklara gärna likheterna (tydligen en "hel del"). OK för de utstickande partierna kl 3 och 9 (men inte ens de är särskilt lika), men sen då?
gfshjkfh.jpg

Vill du kalla det trams, så visst. Men förklara gärna likheterna (tydligen en "hel del"). OK för de utstickande partierna kl 3 och 9 (men inte ens de är särskilt lika), men sen då?
gfshjkfh.jpg
Ser du inte så ser du inte. Boetten och visarna är mycket lika. Rätt självklart var de kommer ifrån. Kan ta bort vridringen om den sticker i ögonen.
32e5ffd33258f9c6b38445ff7b14a883_original.png

Ser du inte så ser du inte. Boetten och visarna är mycket lika. Rätt självklart var de kommer ifrån. Kan ta bort vridringen om den sticker i ögonen.
32e5ffd33258f9c6b38445ff7b14a883_original.png
Boettform vågar jag inte kommentera då jag sett alldeles för få av dessa klockor. Men tycker inte ens på dina bilder att det är något jag skulle förväxla med en PP. Ser t ex helt annorlunda ut vid bandhornen.. Tycker du att visarna är lika så håller jag helt enkelt inte med dig. Ok, närmast centrum har de väl en viss likhet (Som många andra klockmärken).

Har du hittat många SUF Vetehinen på andrahandsmarknaden? Inte trådens ämne, jag vet. Har varit intresserad av dom länge, och har bara hittat en på Chrono24 då gick den för ca 50tkr. Det är en klocka jag faktiskt hade kunnat tänka mig betala listpris på grund av ursprunget, få exemplar gjorda och för att det är en snygg klocka såklart.
Ett par stycken bara och de har varit listade för runt 4000 Euro. Men tror de hade varit svåra att sälja här på KS. Går nog att få ut en del internationellt om man har tålamod. Gillar även deras Myrski

Boettform vågar jag inte kommentera då jag sett alldeles för få av dessa klockor. Men tycker inte ens på dina bilder att det är något jag skulle förväxla med en PP. Ser t ex helt annorlunda ut vid bandhornen.. Tycker du att visarna är lika så håller jag helt enkelt inte med dig. Ok, närmast centrum har de väl en viss likhet (Som många andra klockmärken).
Du tror inte att designen är hämtad från Nautilus? De råkade bara spåna fram Gentas kändaste designelement? Handlar inte om att den kan förväxlas med en Nautilus.

Återigen. Jag har svårt att se att denna (som ursprungsposten handlar om) skulle kunna förväxlas med en Nautilus. Därmed inte sagt att att de kikat på tidigare klockor när de tagit fram klockan. Ser väl snarare ut som att man plockat lite formgivningselement från ganska många olika klockor?
gfshjkfh-jpg.803120

Återigen. Jag har svårt att se att denna (som ursprungsposten handlar om) skulle kunna förväxlas med en Nautilus. Därmed inte sagt att att de kikat på tidigare klockor när de tagit fram klockan. Ser väl snarare ut som att man plockat lite formgivningselement från ganska många olika klockor?
gfshjkfh-jpg.803120
Ingen har påstått att den kan förväxlas med en Nautilus, läs mina inlägg istället tack.

Ingen har påstått att den kan förväxlas med en Nautilus, läs mina inlägg istället tack.
Jo, tack. Jag har läst dina inlägg! Med nöje.:) Men du är ju inte kristallklar på punkten varför du kallar den en låtsas-Nautilus! Att låtsas innebär oftast att "utge sig för att vara" eller liknande.

gfshjkfh-jpg.803120
Ja speciellt lika är de knappast.. Den andra klockan kan jag dock se likheter med en Nautilus. Ingen Steinhart situation direkt, men ändå.

Jo, tack. Jag har läst dina inlägg! Med nöje.:) Men du är ju inte kristallklar på punkten varför du kallar den en låtsas-Nautilus! Att låtsas innebär oftast att "utge sig för att vara" eller liknande.
Eller att det nästan är en Nautilus? Får ju som så mycket annat tas med en nypa salt, skrevs såklart med syfte att provocera lite. Tycker det är synd att så många nya klockor uppenbart lånar designelement från sub, seamaster och Nautilus/RO.

Eller att det nästan är en Nautilus? Får ju som så mycket annat tas med en nypa salt, skrevs såklart med syfte att provocera lite. Tycker det är synd att så många nya klockor uppenbart lånar designelement från sub, seamaster och Nautilus/RO.
Det är nog svårt att inte låna formgivningselement numera. Håller med dig om att det är tråkigt att det lånas så mycket från Subbar, Seamasters och Nautilius. Finns ju roligare klockor att inspireras av!:)

Ett par stycken bara och de har varit listade för runt 4000 Euro. Men tror de hade varit svåra att sälja här på KS. Går nog att få ut en del internationellt om man har tålamod. Gillar även deras Myrski
Då verkar dom inte tappa alltför mycket i värde. Sen är nog inte KS som du säger rätt marknad för just SUF klockorna, tror det många finnar som uppskattar dessa klockor, dom är ändå rätt nischade.

Angående andrahandsvärdet så har nog många mindre märken som SUF och Laventure som tråden faktiskt handlar om mycket att vinna på att köra få ex men olika färger på tavlan som SUF har gjort med Vetehinen. Det ger mig en känsla av exklusivitet och gör det lättare för mig att lägga ner 44tkr på ett okänt märke.

Då verkar dom inte tappa alltför mycket i värde. Sen är nog inte KS som du säger rätt marknad för just SUF klockorna, tror det många finnar som uppskattar dessa klockor, dom är ändå rätt nischade.

Angående andrahandsvärdet så har nog många mindre märken som SUF och Laventure som tråden faktiskt handlar om mycket att vinna på att köra få ex men olika färger på tavlan som SUF har gjort med Vetehinen. Det ger mig en känsla av exklusivitet och gör det lättare för mig att lägga ner 44tkr på ett okänt märke.
Handlar ju också om hur lång tid det tar att sälja om man skulle. Kan nog vara svårt att hitta just rätt köpare till vissa specifika klockor. Har sett det med andra mikron. Gäller att det blir en viss hype (som med Halios t.ex.)

Sen kan man ju diskutera "okänt" med just SUF. namnet Sarpaneva ger ju ändå lite trygghet. Mannen bakom Laventure har iaf inte jag hört talas om...

Handlar ju också om hur lång tid det tar att sälja om man skulle. Kan nog vara svårt att hitta just rätt köpare till vissa specifika klockor. Har sett det med andra mikron. Gäller att det blir en viss hype (som med Halios t.ex.)

Sen kan man ju diskutera "okänt" med just SUF. namnet Sarpaneva ger ju ändå lite trygghet. Mannen bakom Laventure har iaf inte jag hört talas om...
Skulle nog tro att SUF som märke är okänt för många även på KS. Sarpaneva känner nog fler till och ger som du säger trygghet till köpare. Ska förhoppningsvis äga en inom snar framtid :)

Nedan lite info om grundaren:

Laventure is founded by Clément Gaud, a former watch agency employee who designed for the “biggest players in Swiss watchmaking” including Audemars Piguet, HYT, and Tissot.

Respekt!

Senast ändrad:
Nedan lite info om grundaren:

Laventure is founded by Clément Gaud, a former watch agency employee who designed for the “biggest players in Swiss watchmaking” including Audemars Piguet, HYT, and Tissot.

Respekt!
Lär inte gjort mycket betydande då iom att han kände att han behövde låna så mycket från Patek. Mycket fluff i den beskrivningen men om du blev så fungerade den.

gfshjkfh-jpg.803120

Det gör den sannerligen inte. Men Aurum är säkerligen avundsjuk att den håller så mycket högre kvalitet än kinaskiten han kränger för dyra pengar :D

Tråkigt att behöva tycka som många andra i tråden, men fick intrycket direkt när jag såg den till mitt försvar. Jag kan inte se vad du finner i den klockan, mig påminner den lite om en Camel Trophy (stavade dem så?) som såldes på 90-talet. Och priset är ett direkt skämt, för några tusenlappar kanske det skulle vara ett vettigt köp för någon, men för dessa pengar så finns det MÅNGA andra på marknaden som får mina (och troligen andras) pengar.

Måste säga att jag gillar dem. Ännu mer första generationen utan vridring då jag tycker att vridningen på de där kanske ser lite väl tooliga ut? Jag skulle dock gärna äga en, både gen1 och gen2. Tycker att de blå o gröna tavlorna är riktigt fina och på de bilder jag sett ser finishen väldigt bra ut. Att boettsidorna säkerligen har blivit hämtade från PP är ju inte askul men samtidigt är det en liten grej på det stora hela IMO. Skulle jag köpa en för 35000kr? Nä. Men jag skulle nog kunna tänka mig att lägga 5-10k på en beggad för att prova om inte annat.

Tillbaka
Topp