• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lefty

relhok

Omega
Jag vet inte om det beror på att jag bär klocka som en kratta eller om jag bara är överkänslig.
I vilket fall har jag alltid stört mig på att kronan pressas in i handen titt som tätt.

Utbudet av klockor med kronan på vänster sida känns minst sagt sparsmakat. Sinn's EZM-serie är väl det som känns hetast, men är kanske lite
väl "tooliga" med sin blästrade yta. Kanske skulle dessutom Squale kunna fungera med sin nästan gömda krona kl 4. Jag vet dessutom att Panerai
har någon modell, men det tilltalar mig inte, så tipsa gärna här i tråden om andra ur med vänsterkrona.

Jag vet att jag såg en tråd här om någon som opererat om sin Marathon SAR till lefty och frågan ter sig kanske korkad, men kan
man göra detta på vilken klocka som helst? Kan man be en vettig (nåja) urmakare utföra denna procedur på t.ex en no date Submariner?
(Jag tänker att det kanske är enklare när man inte behöver ta hänsyn till datum.)

Här en Sea-Dweller från 1982 med vänsterkrona original från Rolex. Uppskattat värde, facila 100-200 k dollar.
50-Rolex-Sea-Dweller-16660-Left-Hand-COMEX-c-1982-.jpg

Bild och info stulet från: http://the-lume.com/2014/06/22/rarest-rolexes-part-1/
 

Psykel

Patek
Känns som det borde vara en relativt enkel operation, att helt enkelt vrida urtavlan ett halvt varv och vända på länken. Datum borde inte vara några problem att ordna heller, eftersom man då bara borde behöva sätta visarna så att den växlar datum klockan sex.
Problemet jag kan se är att tavlan kanske inte kan sitta åt fel håll ovanpå urverket.
 

jabla

Sarlacc
Som du misstänkte blir det krångligt med datum eftersom det är 31 dagar kommer datumet inte rätt i fönstret.
Att vända urtavlan och sätta dit visarna rätt borde däremot inte vara särskilt svårt.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Säkert. Men i min värld mer barockt än manlig sittkiss.
Ifall det inte är en Ploprof eller liknande med överdriven krona eller klockstorlekar, så ser jag inte problemet. Såvida du inte är en sillmjölke med handled/händer därefter bär du nog bara klockan fel och inte justerat länken/armbandet rätt. Med bilhandlarhäng eller klockan sittandes på fel sida av handledens knöl (mot handen) medför fula kronavtryck och i extremfallet skav på handryggen.

https://klocksnack.se/threads/visa-ditt-bilhandlarhäng.25977/
https://klocksnack.se/threads/vill-man-vara-fin-får-man-lida-pin.32152/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Som @Rozzy säger, lär dig bära klockan som den ska bäras. Eller byt arm, eller snurra bak klockan 6 timmar och vänd den upochner. Då byter den datum kl kl 6 på morgonen vilke är en tid de flesta ändå sover. :)

Men visst, rent tekniskt är det en enkel procedur på de flesta klockor.
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
image.jpeg

Jag är vänsterhänt så för mig är det enkelt. Raka handleder underlättar också.

@Floduttern kan ju lägga upp ett wristshot för att illustrera hur man inte ska bära en klocka. :D

Haha.. Tack @yonsson :hilarious:
Jag är högerhänt och har en liten knöl som stör.. Men aldrig känt att det skaver, men jag har börjat lära mig nu! :D (När jag inte har långärmat dvs..)

Tolka wristshotet som du vill..
image.jpeg
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha.. Tack @yonsson :hilarious:
Jag är högerhänt och har en liten knöl som stör.. Men aldrig känt att det skaver, men jag har börjat lära mig nu! :D (När jag inte har långärmat dvs..)

Tolka wristshotet som du vill..
image.jpeg
Tror inte det behövs fler tolkningar än bilden. Man får självklart bära sina klockor precis som man vill, både på rätt sätt och på ditt sätt. ;)
 

relhok

Omega
BB'n var ju inte dum alls. Var det några problem med ingreppet, någon åverkan som behövde göras eller liknande?

Som jag skrev tidigare, tipsa gärna om klockor som är lefties.
 
Topp