• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Leica börjar med klockor

Jag tyckte att dom såg riktigt trevliga ut, cool lösning på kronan också.
Gillar att dom tagit tillvara på detaljer från sitt arv och implementerat i designen. Helt klart intressant kan jag tycka 😃

Mycket design cues till deras kameror, gillade starkt kronan! Något hum om prisbilden? Deras kameror är ju inte direkt gratis och klockorna lär väl kosta därefter.

Ser ju bra ut på handen...
1644569038635.png

Leicas klockor dök ju upp som koncept för något år sedan, men nu verkar de dels vara närmre release och dels ha lagt till "komplikationen" med kronan.

Bara utifrån upplevelsen av Leicas mekanik, kan jag lockas av klockorna. Och ju fler "knappar och spakar" med Leica-känsla, desto bättre tänker jag! Kugghjulsromantikern inom mig tilltalas.

Här är ju för övrigt ett välvt safirglas givet, med tanke på Leicas expertis (Det finns/fanns ett väldigt bra s.k. vitpapper om deras optik för optik-nördar. Laddade ner det för kanske mer än tio år sedan. Optik är mer komplicerat än man kanske föreställer sig. Och Leica är riktigt skickliga.)

Tror dom kom med dessa som koncept redan 2018... Då var dom väl prissatta till 10.000€, hur ser det ut nu tro?

"Only in selected stores

The Leica watches Leica L1 and Leica L2 will be available exclusively in selected stores across Europe, Asia, America and the Middle East.

Asia China
Singapur
Japan
Store Shanghai Xintiandi
Leica Store Raffles Hotel Arcade
Leica Store Tokio Ginza
America USA Leica Store Los Angeles
Europe Austria
Russia
Leica Store Wien
Leica Store Moskau GUM
Middle East United Arab Emirates Leica Store Dubai Mall

Fin och säkert högkvalitativ men 41mm tycker jag är ett misstag. De kunde iallafall kört typ 38mm.
Coolt med Leica-klocka dock!

Kul att de försöker hitta på något eget. Synd att det mest syns i profil och på kronan.
Sen tycker jag personligen att de verkar lite klumpiga sett från sidan. Utformningen av kronan är dock en fullträff!
Men å andra sidan verkar det ju inte som att jag kommer att tillhöra målgruppen med tanke på prissättningen, så vad vet jag?
Screenshot 2022-02-11 at 18-40-58 Leica Watches L1 L2 Watches from Wetzlar Leica Camera AG.png

Leica_Watch_diagonal_HiRes_RGB-1%402x.jpg

Den såg jag inte komma! De kryostater jag använde under min doktorand var av Leica. Men men… Yamaha gör ju allt från båtmotorer till trumpeter, så varför inte? Snart går det nog att köpa sig en Ankarsrum och sätta på handleden.

Kom dom nu först? 😱
Som kameranörd kommer jag ihåg Kai's recension för flera år sedan. Tog för givet att det floppat totalt vid det här laget. 😆

Med den där knapp-lösningen för att ställa tid och datum kommer man ju oundvikligen att stoppa klockan mest hela tiden. Och då visar den ju till slut fel tid. Vem kan låta bli att trycka på knappen rent reflexmässigt och för (den förväntade) känslan? 😀

Tror dom kom med dessa som koncept redan 2018... Då var dom väl prissatta till 10.000€, hur ser det ut nu tro?

"Only in selected stores

The Leica watches Leica L1 and Leica L2 will be available exclusively in selected stores across Europe, Asia, America and the Middle East.

Asia China
Singapur
Japan
Store Shanghai Xintiandi
Leica Store Raffles Hotel Arcade
Leica Store Tokio Ginza
America USA Leica Store Los Angeles
Europe Austria
Russia
Leica Store Wien
Leica Store Moskau GUM
Middle East United Arab Emirates Leica Store Dubai Mall
tyckte de sa att den skulle säljas i Wetzlar (huvudkontoret) också. vore konstigt om ingen såldes i tyskland

Kul att de försöker hitta på något eget. Synd att det mest syns i profil och på kronan.
Sen tycker jag personligen att de verkar lite klumpiga sett från sidan. Utformningen av kronan är dock en fullträff!
Men å andra sidan verkar det ju inte som att jag kommer att tillhöra målgruppen med tanke på prissättningen, så vad vet jag?
Screenshot 2022-02-11 at 18-40-58 Leica Watches L1 L2 Watches from Wetzlar Leica Camera AG.png
Profilen påstås vara designad påminna om en kamera (avtryckaren och det kupade glaset)

Tillbaka
Topp