• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Letar efter en vintage skin diver.

Wave

Silver
Friends Of KS
2-Faktor
Letar efter en skin diver.
Just nu lutar det åt en Precista PRS82
prs-82-1.jpg

Men innan jag bestämmer mig ville jag dubbelkolla om det finns några bra vintage alternativ under 5000kr?

Du kan hitta mycket bra vintage alternativ under 5 000 kr.
Jag har själv ägt flera skin divers som alla har kostat under 5 000 kr.
Vad har du för preferenser?

Edit: såg att jag var två på bollen eftersom Holy diver var snabbare :)

Kul, vad har du för krav i övrigt?
Storlek? ska den vara badbar osv osv :)
Mellan 37-40mm är att föredra och badbar hade vairt trevligt det med. Viktigast är dock att den klarar av regn/diska osv :)
Du kan hitta mycket bra vintage alternativ under 5 000 kr.
Jag har själv ägt både vintage Squale och Zodiac m.fl. som alla har kostat under 5 000 kr.
Vad har du för preferenser?

Edit: såg att jag var två på bollen eftersom Holy diver var snabbare :)
Är lite sugen på en ny Zodiac Sea Wolf 53 som verkar vara en re release av den klassiska modellen. Dock är den för dyr hör i EU, så original modellen kanske är ett bättre alternativ?

Jag har också ett stort sug efter en skindiver. För mig går modernt bort då jag älskar vintage.

Skulle säga att en riktigt bra vintage skindiver i den storleken går att plocka upp både här på KS och tex ebay, gällande tättheten är det knepigare då den behöver ses över med packningar, glas osv. De har ju skälvklart varit gjorda för snorkling en gång i tiden men ändå lite risky då de inte har skruvad krona.

Skulle säga att en riktigt bra vintage skindiver i den storleken går att plocka upp både här på KS och tex ebay, gällande tättheten är det knepigare då den behöver ses över med packningar, glas osv. De har ju skälvklart varit gjorda för snorkling en gång i tiden men ändå lite risky då de inte har skruvad krona.
Ja det har du rätt i. Visste inte att skin divers generellt inte har en skruvad krona.

Har du några bra tips på en bra vintage skin diver?

Kanske lite hård generalisering angående kronan. Är inte heller konstruktionen skruvad eller ej som avgör om den håller tätt.

Ja det har du rätt i. Visste inte att skin divers generellt inte har en skruvad krona.

Har du några bra tips på en bra vintage skin diver?
Inga direkta tips på märke och model utan satsa på en i bra kondition dvs nya packningar, glas och ev service så slipper du besvikelse om du vill ha den tätt

Mellan 37-40mm är att föredra och badbar hade vairt trevligt det med. Viktigast är dock att den klarar av regn/diska osv :)
Tänk om lite där; diskmedel tar bort ytspänningen så disk bör undvikas. ;)
Om du tänkt dig en boettform liknande Precistan så finns en mängd vintage dykare med den boettformen. Ta det bara lugnt. Den som söker den finner (vi vet :) )
Lycka till!

Någon som vet något om Ostara Skin diver, något att ha?
Namnet säger väl inte så mycket, upp med en bild istället. Det som gör skin divers bra är oftast de separata delarna inte märket. Stålboett, kul tavla/visare, vettigt verk (typ eta/as automat), skruvad krona, bra vridring är sådana egenskaper som lyfter en skin diver.

Namnet säger väl inte så mycket, upp med en bild istället. Det som gör skin divers bra är oftast de separata delarna inte märket. Stålboett, kul tavla/visare, vettigt verk (typ eta/as automat), skruvad krona, bra vridring är sådana egenskaper som lyfter en skin diver.
Denna.
Jag slog till. Vet inte hur dåligt/bra köp jag gjort. Glaset är riktigt slitet men annars ser den fin ut.
74e926899687bec66b0567d53d810c6e.jpg

Denna.
Jag slog till. Vet inte hur dåligt/bra köp jag gjort. Glaset är riktigt slitet men annars ser den fin ut.
74e926899687bec66b0567d53d810c6e.jpg
Svårt att säga på en bild, men den ser fin ut och det verkar vara stålboett? Något jag själv ser som det absolut viktigaste på en skin diver. :)

Grattis till nyköpet!

Svårt att säga på en bild, men den ser fin ut och det verkar vara stålboett? Något jag själv ser som det absolut viktigaste på en skin diver. :)

Grattis till nyköpet!
Tack!
Ja det är stålboett. Tror den ska vara tät till 200m ursprungligen så gissar på skruvad krona också.
Får man fråga vad du skulle ha betalat för den? :p

Det var ett bra pris, automat?
Saken är ju den med den här typen av klocka att den kan kosta lite vad som, oavsett så skulle jag säga att 1000:- är ett fint pris! :)
Har märkt det. Priserna verkar skilja sig åt ganska rejält.
Hittar inte mycket information om denna klocka men skulle gissa på manuell tyvärr.

Väcker liv i denna gamla tråd.

Jag är ute efter en skindiver jag med. Får gärna vara av udda märke.

Vill ha något som är 36-38mm,
Hyfsat urverk som går att serva enkelt och håller tid inom minuten per dygn.
Max 2000kr men helst billigare.

Är det någon mer kvalité eller funktion ni anser viktig i en skindiver som jag glömt?

Vad letar jag efter egentligen? Vissa kostar 500kr och andra 100ggr mer.

Är det någon mer kvalité eller funktion ni anser viktig i en skindiver som jag glömt?

Den här udda coola saken kan bli din, dra ett pm om du vill ha detaljer :)

I övrigt skulle jag skippa de flesta vitmetall/fulmetalls boetterna som det finns i drivor av på skindivers. Det är nog de som börjar på 500kr. En skindiver i ss med ok verk och i hyffsat skicka börjar nog bli svårt att hitta under 1500 :)
442471-1db0bd69a04d40528f8ef286ff5581a9.jpeg

Hugg för allt i världen @juanstman på köp och sälj, svårt att hitta mer för pengarna tror jag.

Den här udda coola saken kan bli din, dra ett pm om du vill ha detaljer :)

I övrigt skulle jag skippa de flesta vitmetall/fulmetalls boetterna som det finns i drivor av på skindivers. Det är nog de som börjar på 500kr. En skindiver i ss med ok verk och i hyffsat skicka börjar nog bli svårt att hitta under 1500 :)
442471-1db0bd69a04d40528f8ef286ff5581a9.jpeg
Tack för tipsen! Din boett är lite för "mjuk" för min smak. Gillar de lite skarpare.
Hugg för allt i världen @juanstman på köp och sälj, svårt att hitta mer för pengarna tror jag.
Har kikat på den massor men kan inte komma över det faktum att någon relumat visarna så de inte matchar index :facepalm: hade lätt köpt den annars!

Tillbaka
Topp