• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Letar efter en vintage skin diver.

Vad innebär begreppet skin diver egentligen?
Från divein.com:
"Skin diving

An old term, that isn’t necessarily used much anymore, but is useful nonetheless, as it is what a lot of people do.
Essentially, skin diving is snorkeling, except you dive below the surface when there’s something interesting you want to see up close.
The snorkel is used in the surface, much as in snorkeling, and common diving equipment in terms of mask and fins are used."

Edit: Och skin diver som klocka är alltså en klocka som är anpassad för den typen av aktivitet. Jämför med "riktiga" dykarklockor med minst 200m WR (eller 150 som många vintageklockor), skruvad krona, dykarring och ordentlig lume, som är mer anpassade för dykande med tuber - scuba diver.

Från divein.com:
"Skin diving

An old term, that isn’t necessarily used much anymore, but is useful nonetheless, as it is what a lot of people do.
Essentially, skin diving is snorkeling, except you dive below the surface when there’s something interesting you want to see up close.
The snorkel is used in the surface, much as in snorkeling, and common diving equipment in terms of mask and fins are used."

Så med andra ord 150-200m dykare? Luddigt begrepp:)

Sen har väl just begreppet skin diver när det kommer till klockor fått meningen med en specifik typ av boett och generell look, som denna som @North postade tidigare i tråden:
img_6441-jpg.566351

Från divein.com:
"Skin diving

Edit: Och skin diver som klocka är alltså en klocka som är anpassad för den typen av aktivitet. Jämför med "riktiga" dykarklockor med minst 200m WR (eller 150 som många vintageklockor), skruvad krona, dykarring och ordentlig lume, som är mer anpassade för dykande med tuber - scuba diver.
Huh, intressant. Har alltid antagit att det heter "skin" diver som en förkortning på "skinny" eftersom att de oftast har mindre/smalare dimensioner än vanliga dykare :p Ganska långsökt nu när jag tänker efter..

Har aldrig grävt mkt i varför de kallas som de gör men jag vet att jag gillar stuket. Luddig, absolut men oftast är de rätt vassa boetter i mindre storlek som jag gillar.

Tillbaka
Topp