Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Hej!
Letar efter en klocka med antingen ETA 2824-2 TOP eller ETA 2892-2 TOP. Vet att Steinhart, Sinn och Stowa har klockor med ETA TOP urverk. Om man bortser från dem. Vet ni några andra klockor som har det jag söker under 10 000 kr.
Tack på förhand.
Vad menar du med TOP?
Menar du 2824/92 Top of the range, alltså kronometer-certifierat?
Finns knappt att få tag på då nästan alla företag som har kronometerstämplade ETA-verk gör dessa uppdateringar och finisheringsr på egen hand och de är därmed stämplade med det företagets logga. Att nämna några är IWC, Breitling och Omega.
Hade absolut ingen aning dessa hade ett TOP urverk, tack så mycket.Time factors speedbird 3. Ligger väl runt 5-6000. 2824-2 top, kemmner har gjort boetten, länken är av hög kvalitet, skruvkrona, safirglas osv. Väldigt prisvärd klocka.... Dock har folk lite tankar angående placeringen av 7 och 8 på urtavlan, de ska flyta lite mot mitten enligt vissa.
Annars är kemmner 007 ett bra alternativ, finns dock bara begagnad. Han gör även andra klockor med TOP 2824-2, säljer klockor på ebay under erkahund.
Vad menar du med TOP?
Finns knappt att få tag på då nästan alla företag som har kronometerstämplade ETA-verk gör dessa uppdateringar och finisheringsr på egen hand och de är därmed stämplade med det företagets logga. Att nämna några är IWC, Breitling och Omega.
2892 finns i tre olika versioner vad jag vet . Elaborated , TOP, Chronometer. Men sant att Breitling och Omega använder sig av egna varianter av dessa verk?Vad menar du med TOP?
Hade absolut ingen aning dessa hade ett TOP urverk, tack så mycket.
ETA har 3 grader av deras urverk. Standard, Elebore och top(de har även Chronometre med det är bara ett TOP urverk som är COSC testat). Top har tex bättre komponenter än elebore. Det finns olika listor som beskriver skillnaderna exakt.
Ja det har du rätt i. Varför jag vill ha ett ETA med TOP är för att det har bättre komponenter än tex Elebore. Har också trevligare finish oftast.Dock kan de flesta urmakare få ett elabore verk att gå inom COSC, bara en tanke om man står och väljer mellan klockor.
Ja det har du rätt i. Varför jag vill ha ett ETA med TOP är för att det har bättre komponenter än tex Elebore. Har också trevligare finish oftast.
Vet du någon klocka med SW200 Premium?
Förstår exakt vad du menar, var på exakt samma jakt förut. De klockor jag nämnde var de jag kom fram till mest prisvärda samt vettiga. Men om du har tanken att ett top håller bättre över tid än ett elabore så tror jag att skillnaden är mindre än man kan tro. Men alltid roligt att få bra saker för pengarna. Har ägt några COSC klockor som just presterat inom ramen för tidsavvikelse...... Är dock lite ledsen att min hamilton khaki field och seiko sarb065 går minst lika bra efter 3 år dvs plus cirka fyra sekunder.
Äntligen någon som förstår mig gällande detta. "Men alltid roligt att få bra saker för pengarna", det är precis så jag känner. Du har inga mer klockor med "top urverk" du hittade?
Köpte mig faktiskt en Sarb017 för en vecka sedan. Tror jag kommer bli ruskigt nöjd faktiskt. Tänkte även inhandla en Steinhart Ocean 2 Premium när den släpps i vår. Som det ser ut nu lär den ha ETA 2892-2 Top.
Finns säkert en uppsjö av klockor med top 2824-2, bara att söka på google. Men tyckte att när jag sökte fram det så lämnade många av dessa saker att önska t.ex avsaknad av safirglas, skruvkrona eller dylikt. Du kan ju också skippa steinhart och lägga lite mer på en "bättre" klocka. Sinn 556i är riktigt fin med 2824-2 top, safirglas, 200m vattenresistent osv dock en aning liten. Ta en titt på sinn och köp en begagnad. Annars finns ju Damasko, de har elabore verk men är väl justerad och väldigt mycket med klocka för pengarna. Det häftiga med damaskos t.ex da36 är hur reptålig den är 700 vickers i jämförelse med 200-300 på "vanliga" klockor.
Efter en snabb Googling så har ETA fyra versioner vilket @Undersköterskan verkar ha förklarat väldigt bra här:Hade absolut ingen aning dessa hade ett TOP urverk, tack så mycket.
ETA har 3 grader av deras urverk. Standard, Elebore och top(de har även Chronometre med det är bara ett TOP urverk som är COSC testat). Top har tex bättre komponenter än elebore. Det finns olika listor som beskriver skillnaderna exakt.
Efter en snabb Googling så har ETA fyra versioner vilket @Undersköterskan verkar ha förklarat väldigt bra här:
http://www.klockan.se/forum/forumdetalj.asp?offset=50&forumID=2304
(Första svaret)
Funderade faktiskt på en Stowa men de har inte någon modell jag riktigt fastnat för tråkigt nog. Gillar deras fliger men den har bara WR till 50m.Stowa
Rik historia, bra kvalitet och snygga klockor.
Kollade lite på kemmner så verkar han bara ha Elebore i hans nya klockor. Hittade en begagnad 007 som var riktigt trevlig.Lycka till. Störst chans till hög kvalitet för liten peng är nog kemmner och timefactors. Annars finns ju wilson watchworks, dock är det kemmner som gör deras klockor också om jag inte missminner mig. Tror, men vet inte helt, Christopher ward använder Sw200-1 i vissa, men känns mycket som ett ihop plock av andra klockor...
Edit: Du kan ju också sträcka budgeten till en begagnad omega 2503.50/2503.30![]()
Funderade faktiskt på en Stowa men de har inte någon modell jag riktigt fastnat för tråkigt nog. Gillar deras fliger men den har bara WR till 50m.
Kollade lite på kemmner så verkar han bara ha Elebore i hans nya klockor. Hittade en begagnad 007 som var riktigt trevlig.
Samma verkar gälla WWW. Ska kolla närmare på Speedbird 3. Den påminner of Smiths everest som är ruskigt snygg.
Gillar inte OmegaVem skulle kunna lägga så mycket pengar på en klocka
![]()
Kan vara så att han gått över till elabore nu. Han gör alla sina klockor själv, har arbetat för Icker. Vet att man kan specialbeställa klockor med olika urverk osv av honom utan att det kostar för mycket. Tror tom du kan beställa en ny 007 eller liknande av honom fast utan logo då 007 var limiterad men du får kolla med honom (han är väldigt långsam på mail)
Edit: en omega 2503.50 kan du säkert hitta under 15-16.000 här eller via watchrecon men de börjar bli svåra att få tag på så prisbilden kan ändrats.
Den stora skillnaden är mellan Elabore och Top; den sistnämnda har till exempel en överlägsen och temperaturstabil Glucydyr-balans jämfört med nickelbalansen i Elabore. Det är absolut en bra idé att fördjupa sig lite i vilken specifik version av urverket klockan har; en del större aktörer som TAG Heuer väljer ofta anmärkningsvärt nog att spara in en slant genom att dumsnålt nog välja Elabore och får en hel del välförtjänt kritik för det medan många mindre aktörer väljer Top vilket ju klart är att föredra.
Vänligen
Forumets undersköterska
Ska man kontakta honom via mail eller via Ebay? Köper nog hellre av Kemmner än Timefactors även fast Speedbird är riktigt trevlig. läste lite skit om Eddie från TF på WUS.
Min första Omega kommer nog bli en Speedmaster Pro faktiskt. ska kolla in den där seamastern dock.
Väldigt intressant. Tycker det är väldigt viktigt med ett trevlit urverk i en klocka. Även fast klockans utseende såklart är viktigare. Vet du några klockor med ovan nämna urverk?
Hittade mail adressen. sant 5k är inte lite pengar. Gillade verkligen Speedbird. Den ser ut som en explorer/pilot. Ska se vad Kemmner har att erbjuda. Annars kanske det blir en fågel. Vet du vart Timefactors klockor är gjorda? Är de typiska microbrand klockor som är gjorda i Kina?Lättast via mail, går att söka fram via google eller googlebilder (han brukar skicka med ett visitkort där hans mail står som finns med på bilder). Jo finns lite blandade känslor angående Timefactors, har dock bara upplevt bra kontakt (returnerat en klocka bla).
Att tänka på är att 5-6000kr är mycket med pengar om man köper en klocka som inte tilltalar en. Kan vara värt att spara en slant, homeage klockor är i mångas tycken, bland annat mitt, lite tråkigt!
Tack. mailade honom. läste dock en 14 sidor lång tråd gällande hur seg han var på att svara.Timefactors görs av Roland Kemmner i tyskland.
Squale kör väll ETA top och ligger under 10?
Ser man på.. va mycke man tror man vet..Tack. mailade honom. läste dock en 14 sidor lång tråd gällande hur seg han var på att svara.
Tror de hade det. Någon på WUS hade visst mailat Squale och fått svar att de är Elabore i dem.
Ska du ha en sprillans under 10' så gillar jag Roamer Searock med grön tavla..
![]()
7 papp ny o här är en bra review:
http://www.itsallaboutwatches.com/watch-reviews/roamer-searock-automatic-review
Ska du ha en sprillans under 10' så gillar jag Roamer Searock med grön tavla..
![]()
7 papp ny o här är en bra review:
http://www.itsallaboutwatches.com/watch-reviews/roamer-searock-automatic-review