• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Letar efter mekaniskt, uppdragbart armbandsur i hyfsad kvalitet

Divergent

Breitling
Ny på området, och har på sista tiden blivit fascinerad av det mekaniska hantverken i klockor.
Letar efter ett armbandsur som jag kan ha till vardags. Har försökt att leta efter en med de specifikationer jag eftertraktar, men det är som att leta efter en nål i en höstack... ;-) Kan någon hjälpa till är jag tacksam.
  • Jag bryr mig inte om prestige, utan det handlar om kärleken till hantverket, och själva bruket av klockan till vardags.
  • Den skall tåla lite hårda tag, ingen "finklocka".
  • Tåla vatten, åtminstone när det regnar, men gärna lite mer.
  • Den skall vara uppdragbar. Vill inte ha någon form av batterier överhuvudtaget, inte ens buffertbatterier som vid automatiska självuppdragbara.
  • Det skall vara så bra kvalitet som möjligt till satt pris.
  • Maxpris 2.000:- ny eller begagnad bryr jag mig inte om. Det är de pengarna jag kan avvara.
Är detta rimligt eller möjligt?
Tack så mycket på förhand!
 

Divergent

Breitling
Tack för alternativen. Lutar nog mer åt den "ruggade" varianten såsom SKX007 eller Orient Ray. Är det helt passé med handuppdragbara klockor? Ja, dum fråga. Förstås är det passé, men tillverkas de inte längre? Tycker det är en schysst känsla att på morgonen dra upp sin klocka. Men det kanske blir sämre kvalitet eller hållbarhet, vad vet jag. Kommer ni på fler alternativ eller hittar sådana som kan dras upp för hand blir jag väldigt tacksam. Ha en fortsatt bra dag!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för alternativen. Lutar nog mer åt den "ruggade" varianten såsom SKX007 eller Orient Ray. Är det helt passé med handuppdragbara klockor? Ja, dum fråga. Förstås är det passé, men tillverkas de inte längre? Tycker det är en schysst känsla att på morgonen dra upp sin klocka. Men det kanske blir sämre kvalitet eller hållbarhet, vad vet jag. Kommer ni på fler alternativ eller hittar sådana som kan dras upp för hand blir jag väldigt tacksam. Ha en fortsatt bra dag!

Handuppdraget är aldrig passé! En variant kan ju vara att kliva upp ett snäpp i Seiko-klassen och få ett urverk som är automatiskt men med möjlighet till handuppdragning (ex Seiko Sumo). Nån tusenlapp över budget, men lätt värt det alldeles oavsett.

Jag tror att det kan vara svårt att hitta helt manuella klockor med 2000 pix i budget (om du inte vill slå in på vintagespåret eller köpa kinesiskt) men lägger du på lite så kan du hitta modeller helt manuella verk från bla Glycine.
 

Divergent

Breitling
Handuppdraget är aldrig passé! En variant kan ju vara att kliva upp ett snäpp i Seiko-klassen och få ett urverk som är automatiskt men med möjlighet till handuppdragning (ex Seiko Sumo). Nån tusenlapp över budget, men lätt värt det alldeles oavsett.

Jag tror att det kan vara svårt att hitta helt manuella klockor med 2000 pix i budget (om du inte vill slå in på vintagespåret eller köpa kinesiskt) men lägger du på lite så kan du hitta modeller helt manuella verk från bla Glycine.

Ja, Glycine verkar ha schyssta klockor. Utseendemässigt tyckte jag om några av deras airman-modeller, men har inte kollat specifikationerna. Men saa...tan vad de är dyra... ha ha.. utanför min budget definitivt. Verkar få sikta på automatisk utan handuppdragning. Oh well.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, Glycine verkar ha schyssta klockor. Utseendemässigt tyckte jag om några av deras airman-modeller, men har inte kollat specifikationerna. Men saa...tan vad de är dyra... ha ha.. utanför min budget definitivt. Verkar få sikta på automatisk utan handuppdragning. Oh well.

Kolla deras Combat och Incursore-modeller. De finns som manuella och ligger under Airman i pris.

http://glycine-watch.ch/collection/combat/
http://glycine-watch.ch/collection/incursore/
 
Senast ändrad:

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Ny på området, och har på sista tiden blivit fascinerad av det mekaniska hantverken i klockor.
Letar efter ett armbandsur som jag kan ha till vardags. Har försökt att leta efter en med de specifikationer jag eftertraktar, men det är som att leta efter en nål i en höstack... ;-) Kan någon hjälpa till är jag tacksam.
  • Jag bryr mig inte om prestige, utan det handlar om kärleken till hantverket, och själva bruket av klockan till vardags.
  • Den skall tåla lite hårda tag, ingen "finklocka".
  • Tåla vatten, åtminstone när det regnar, men gärna lite mer.
  • Den skall vara uppdragbar. Vill inte ha någon form av batterier överhuvudtaget, inte ens buffertbatterier som vid automatiska självuppdragbara.
  • Det skall vara så bra kvalitet som möjligt till satt pris.
  • Maxpris 2.000:- ny eller begagnad bryr jag mig inte om. Det är de pengarna jag kan avvara.
Är detta rimligt eller möjligt?
Tack så mycket på förhand!
Du kan hitta en mekanisk Hamilton Khaki king för de pengarna. Typ:
http://www.amazon.com/Hamilton-HML-..._cs_241_2?ie=UTF8&refRID=1J6B7M36NZC7BFKVZBHV
 

Minuteman

Rolex
  • Den skall vara uppdragbar. Vill inte ha någon form av batterier överhuvudtaget, inte ens buffertbatterier som vid automatiska självuppdragbara.
Viktigt att tänka på är att "automatisk" normalt innebär att klockan är helt mekanisk, och inte innehåller någon form av batteri.
Sedan finns det automatiska som inte går att dra upp för hand (t.ex billigare Seiko) och de som går att dra upp för hand "hand winding" t.ex Seiko med 4Rxxx verk. Som Sumon som nämns ovan, även om den kan vara lite för dyr.

Här är ett exempel som även den landar på aningen över 2k med moms, men inte allt för mycket.

http://www.watchhubs.net/superior/555-seiko-superior-mens-automatic-ssa091j1-ssa091.html
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Seiko Sarb 033 men tyvärr lite utanför din budget (4500 SEK) mitt tips är att du sparar lite till.
Om du har 4-5000 att spendera finns det så många fler modeller att välja mellan, lycka till :)
 
Topp