• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Limerence - Nytt norskt klockmärke

Chris_l05

Basic
Hej allesammans!

Får se om jag skjuter mig själv i foten nu ;) Jag är en av medgrundarna till det norska klockmärket Limerence som kommer lanseras på Kickstarter i löpet av Oktober. Första frågan är kanske om det verkligen behövs ett til klockmärke, ja säger jag. Vår första kollektion av automatiska klockor kommer att husera ett ETA 2824-2 med öppen caseback vilket jag själv gillar väldigt mycket. För oss var det väldigt inte bara bli en i mängden med våra urverk utan att erbjuda något som vi själva är nöjda med och bygga utifrån det. Det är 3 klassiska klockor med rem och det jag själv uppskattar mest med designen är sunburst skivorna som ger klockan ett fantastiskt sken. Klockorna kommer att ligga lite över $600 prismässigt på Kickstarter. Förstår att det är många som anser att det finns nog med mikromärken men skulle uppskatta lite feedback om vad ni tycker.

Christopher

http://limerence.no

2013-10-02-2306_524c8ae6ddf2b3428b07a228.jpg

Tyvärr är det svårt att känna nånting annat inför alla nystartade Kickstarter klockor. All historik, innovation osv som etablerade märken oftast startade med saknas.

Senast ändrad:
Mångfald är bra. Microbrand för framtida samlare? Go a head!
Bra val av verk; pålitligt och hållbart. Men tveksamt om det är sexigt nog för öppen baksida (vilket ett fåtal är) . Inget av designelementen, eller kombinationen av dessa, är något vi inte sett förr.
Men Lycka till! :)

Mångfald är bra. Microbrand för framtida samlare? Go a head!
Bra val av verk; pålitligt och hållbart. Men tveksamt om det är sexigt nog för öppen baksida (vilket ett fåtal är) . Inget av designelementen, eller kombinationen av dessa, är något vi inte sett förr.
Men Lycka till! :)

Tack så mycket! Förstår hur du tänker med baksidan men de är något som många tilltalas av. :)

Har du läst andra trådar om Kickstarter projekt här?
Om inte, råder jag dig att göra det omgående.

@Chris_l05 Jag tror att det är sjukt svårt att slå igenom med en såpass vanlig design. Hur gick tankarna bakom valet av verk? Som jag förstått det (läs hörde i senaste KS-podden) kommer/är det svårt att köpa ETA-verk utanför koncernen.

Texter som den här på hemsidan inger tyvärr inte förtroende. Korrekturläsning kostade för mycket?
Studio_20170930_142633.jpg
Jisses!

Editerar mig själv med lite konstruktiv kritik, nu när jag sett att det är en av grundarna som är TS:

Nu tilltalar klockorna mig inte direkt, rent designmässigt. Men om de hade gjort det så hade det nästan ändå varit en dealbreaker att hitta ovan text på hemsidan.
Det kan inte kosta särskilt många tusenlappar att ha en copy som går över all över alla texter för att hitta lite bättre formuleringar.
...och kanske framförallt - bättre stavning.

Senast ändrad:
Inget större fel på kickstarter men ni hade kunnat lägga ner lite mer tid eller så skulle ni satsat på något ni kan bättre.

Problemet för dig är att du ska konkurrera med tillverkarna i Kina, de säljer en lika fin klocka för 29 dollar (skillnaden är att det inte sitter ett Swiss 2824-2 utan ett "asian" 2824-2, det är såklart inte lika bra. Men tillräckligt bra för de flesta).

https://www.alibaba.com/product-det...l?spm=a2700.7724838.2017115.95.5de71ea6Ywr7c2

Din klocka kostar 5000 kr och kinaklockan 250 kr. Bägge saknar historia och ingen av dem har ett namn som förpliktigar eller ger något "mer".

Gillar ert mod och drivkraft. Kanske lite för mycket superlativ om er själva och klockorna på hemsidan, en portion ödmjukhet är alltid smakfullt.

Gillar utseendet, främst den med vit tavla var trevlig. Personligen gillar jag baksidan.

Lycka till!

Problemet för dig är att du ska konkurrera med tillverkarna i Kina, de säljer en lika fin klocka för 29 dollar (skillnaden är att det inte sitter ett Swiss 2824-2 utan ett "asian" 2824-2, det är såklart inte lika bra. Men tillräckligt bra för de flesta).

https://www.alibaba.com/product-det...l?spm=a2700.7724838.2017115.95.5de71ea6Ywr7c2

Din klocka kostar 5000 kr och kinaklockan 250 kr. Bägge saknar historia och ingen av dem har ett namn som förpliktigar eller ger något "mer".
Sämst jämförelse, inte ens en äkta produktbild på alibabaklockan.

Har sett det, och förstod snabbt att det skulle bli likadant här vilket det blev.
Kickstarter som platform är inget problem för de flesta. Tror det mer handlar om att de flesta projekt som presenterats här kört med samma superlativer om hur de minsann revolutionerar klockindustrin och producerar samma kvalité som de stora märkena men till en bråkdel av priset.
Vi här som är entusiaster ser igenom detta rätt så enkelt. Vi vet ungefär vad som finns i vilka prisklasser och hur de förhåller sig till varandra. Det finns jättemycket kvalitet till låga priser.

Men det Kickstarter-märkena och däribland ni gör är ingen revolution. Det är en bra platform att få ut en produkt. Men här och på andra forum krävs lite mer. Önskar er lycka till med ert projekt men ser gärna en lite mer realistisk framtoning.

Sämst jämförelse, inte ens en äkta produktbild på alibabaklockan.

Såklart att jag inte lade ner 2 timmars research innan jag postade en länk, det finns tusentals snygga klockor på alibaba.com med 2824-2 urverk till en bråkdel av TS pris. Det var det jag ville ha fram !

Faktum kvarstår, det blir INTE lätt att kränga en klocka för 5000 kronor när man kan få ett etablerat märke med samma urverk för 5000 kr http://www.uret.se/certina-ds-1-automatic-svart-stal-o39-mm-p-17354.html.

• Like
Reactions: PCB
Såklart att jag inte lade ner 2 timmars research innan jag postade en länk, det finns tusentals snygga klockor på alibaba.com med 2824-2 urverk till en bråkdel av TS pris. Det var det jag ville ha fram !

Faktum kvarstår, det blir INTE lätt att kränga en klocka för 5000 kronor när man kan få ett etablerat märke med samma urverk för 5000 kr http://www.uret.se/certina-ds-1-automatic-svart-stal-o39-mm-p-17354.html.
Tusentals snygga klockor med etaverk för under 1000kr på alibaba? Länka gärna.

Tycker den bruna va lite småcool. Dock lite märkligt att ha samma färg på index, visare & tavla. På den vita tycker jag det skär sig med blå index och visare, antingen eller imo.

Samma gäller blå tavlan, med guldiga visare och index; blir för tacky.

Tror även som någon annan nämnt at 5k är för dyrt.

All lycka till dock!

Tusentals snygga klockor med etaverk för under 1000kr på alibaba? Länka gärna.

Jag har aldrig skrivit att det sitter ETA-verk i dessa alibaba-klockor !
I mitt första inlägg som ligger oredigerat skrev jag

"(skillnaden är att det inte sitter ett Swiss 2824-2 utan ett "asian" 2824-2, det är såklart inte lika bra. Men tillräckligt bra för de flesta)."

• Like
Reactions: PCB
Jag har aldrig skrivit att det sitter ETA-verk i dessa alibaba-klockor !
I mitt första inlägg som ligger oredigerat skrev jag

"(skillnaden är att det inte sitter ett Swiss 2824-2 utan ett "asian" 2824-2, det är såklart inte lika bra. Men tillräckligt bra för de flesta)."
Sluta då jämför äpplen och päron, du har en poäng men du behöver inte överdrivna in absurdum.

Tillbaka
Topp