• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Limerence - Nytt norskt klockmärke

Hej allesammans!

Får se om jag skjuter mig själv i foten nu ;) Jag är en av medgrundarna till det norska klockmärket Limerence som kommer lanseras på Kickstarter i löpet av Oktober. Första frågan är kanske om det verkligen behövs ett til klockmärke, ja säger jag. Vår första kollektion av automatiska klockor kommer att husera ett ETA 2824-2 med öppen caseback vilket jag själv gillar väldigt mycket. För oss var det väldigt inte bara bli en i mängden med våra urverk utan att erbjuda något som vi själva är nöjda med och bygga utifrån det. Det är 3 klassiska klockor med rem och det jag själv uppskattar mest med designen är sunburst skivorna som ger klockan ett fantastiskt sken. Klockorna kommer att ligga lite över $600 prismässigt på Kickstarter. Förstår att det är många som anser att det finns nog med mikromärken men skulle uppskatta lite feedback om vad ni tycker.

Christopher

http://limerence.no

Ni borde haft arabiska siffror istället för romerska, mycket snyggare. Lycka till i alla fall.

• Like
Reactions: PCB
Nej, du jämför äpplen och päron. Oseriöst.

Nej, du misstolkar medvetet.
Jämförelsen är korrekt. Varför ska jag köpa en generisk design av ett märke utan historia för 5k när jag kan köpa en annan klocka med generisk design för 250 sek? Knappast så att ETA:t genererar ett sånt mervärde. Då måste klocka 1 i jämförelsen ovan tillföra något annat mervärde.

Jag tycker tyvärr dessutom att designen ser billig ut. Jämför med tex Corniche som har billiga urverk men där klockan ser exklusiv ut.

Nej, du jämför äpplen och päron. Oseriöst.
Jämförelsen är korrekt. Varför ska jag köpa en generisk design av ett märke utan historia för 5k när jag kan köpa en annan klocka med generisk design för 250 sek? Knappast så att ETA:t genererar ett sånt mervärde. Då måste klocka 1 i jämförelsen ovan tillföra något annat mervärde.

Jag tycker tyvärr dessutom att designen ser billig ut. Jämför med tex Corniche som har billiga urverk men där klockan ser exklusiv ut.

Tack !

Varför ens blanda in kinesklockan med klonverket? Lägg ett par minuter till och hitta en med eta.

Tycker du sedan Corniche ser exklusivt ut har du antingen ingen kvalitetskänsla eller så har du aldrig sett den irl.

Lite för basic.
Som tidigare nämnt.
Nytt företag, nya idéer.
Ser tyvärr ut som en i mängden.

Skulle gärna vilja se mer vintagestil.

Gillar de blå visarna
Men blir för mycket blått med blå siffror.
Kör dem svarta.
Testa en mer "gräddig" färg på tavlan på den mittersta.
Mindre knubbiga krona.
Sen ett lite roligare band.
Ödla/fisk eller någon annan struktur?

Har tio poster om dagen i mitt facebook flöde om klockor som är "Exklusiva för en bråkdel av priset" på kickstarter. För 5k kan jag köpa en Alpinist, vintage seamaster, en Kahki eller nått exotiskt och annorlunda som en G.Gerlach, segmentet ni lagt er i gör er helt enkelt chanslösa eftersom ni inte är unika på något sätt.

Önskar dig såklart all lycka, men en prisbild av 2-3k hade gett er betydligt bättre förutsättningar att lyckas

Hej allesammans!

Får se om jag skjuter mig själv i foten nu ;)

Jag tycker faktiskt att du/ni gör just det. Hade ni gjort er läxa hade ni förstått att det här inte är något som tilltalar klockentusiaster i någon större utsträckning. Hemsidan pekar väl också på att det är lite för mycket av fort och fel i just det här fallet.
Majoriteten av de kickstartertrådar som dyker upp här tycker jag vänder sig till någon tänkt köpare som är en DW ägare som skulle vilja ta något slags nästa steg och uppgradera med en mer eller mindre likadan utsida men med ett bättre urverk. Det finns hursomhelst väldigt få sådana här.
Jag tror du/ni är fel ute. Lägg energin på en snygg utsida och stoppa i ett quartzverk av okej kvalitet och skippa sekundvisaren istället. Det kommer inte omvända så många här men med bra utseende och kvalitet, en bra marknadsföring samt ett lägre pris kanske ni kan vara med och slåss om marknadsandelar i det segmentet

Tycker designen var väl slätstruken, banden ser inte direkt premium ut,romerska index inte heller någon hit ,
Undrar också lite om ETA verken?
Dom ska ju vara kluriga att köpa in nuförtiden.

Som Orientnörd gillar jag trots allt var inspirationen kommer från.

FAC00009W_600x.jpg

Stendöd modell, romerska siffror tilltalar få och priset är för högt. Känns som att ni borde göra mer research och fundera på vilken målgrupp ni vill rikta er till.

Jisses!

Editerar mig själv med lite konstruktiv kritik, nu när jag sett att det är en av grundarna som är TS:

Nu tilltalar klockorna mig inte direkt, rent designmässigt. Men om de hade gjort det så hade det nästan ändå varit en dealbreaker att hitta ovan text på hemsidan.
Det kan inte kosta särskilt många tusenlappar att ha en copy som går över all över alla texter för att hitta lite bättre formuleringar.
...och kanske framförallt - bättre stavning.

Nej det är väl okej och ja all text behövs gå över det har jag förstått.

Önksar er oavsett stort lycka till!
Tack!

Kickstarter som platform är inget problem för de flesta. Tror det mer handlar om att de flesta projekt som presenterats här kört med samma superlativer om hur de minsann revolutionerar klockindustrin och producerar samma kvalité som de stora märkena men till en bråkdel av priset.
Vi här som är entusiaster ser igenom detta rätt så enkelt. Vi vet ungefär vad som finns i vilka prisklasser och hur de förhåller sig till varandra. Det finns jättemycket kvalitet till låga priser.

Men det Kickstarter-märkena och däribland ni gör är ingen revolution. Det är en bra platform att få ut en produkt. Men här och på andra forum krävs lite mer. Önskar er lycka till med ert projekt men ser gärna en lite mer realistisk framtoning.
Förstår hur du tänker. Det är något vi ska ta till betraktning. Tack för konstruktiv feedback.

Såklart att jag inte lade ner 2 timmars research innan jag postade en länk, det finns tusentals snygga klockor på alibaba.com med 2824-2 urverk till en bråkdel av TS pris. Det var det jag ville ha fram !

Faktum kvarstår, det blir INTE lätt att kränga en klocka för 5000 kronor när man kan få ett etablerat märke med samma urverk för 5000 kr http://www.uret.se/certina-ds-1-automatic-svart-stal-o39-mm-p-17354.html.
Personligen så önskar jag något annat än en Certina eller Seiko och med tanke på att fler och fler mikromärken blir större så vill inte alla ha klockor från de stora och äldre märkena. Ja urverket är det dyraste komponenten i klockan och hade vi bytt till ett asiatiskt verk hade vi kunnat sälja den billigare men målet är att ha bra kvalitet i alla delar av klockan. Har köpt en del billigklockor som generellt bara är skräp.

Gillar ert mod och drivkraft. Kanske lite för mycket superlativ om er själva och klockorna på hemsidan, en portion ödmjukhet är alltid smakfullt.
Okej, tack!
Gillar utseendet, främst den med vit tavla var trevlig. Personligen gillar jag baksidan.

Lycka till!

Jag är inte mycket för nya "revolutionerande" kickstarter-projekt, finns väletablerade märken som erbjuder klockor med bra kvalitet och liknande specs för bättre pris men jag önskar er lycka till.

Rent konkret så tycker jag att den stora texten runt glaset på baksidan ger ett billigt intryck (känns inte exklusivt), denna känsla förstärks ännu mer med texten "all stainless steel" på baksidan, armbandet ser inte exklusivt ut heller. På den med blå tavla tycker jag att det är en mismatch mellan den ljusblåa tavlan och de guldfärgade detaljerna. Den övergripande känslan jag får är att klockans värde inte matchar priset, det känns för högt.

... Och min åsikt är att skippa klyschiga och intetsägande meningar som innehåller "will change the history", "to a fraction of the price", etc. Det finns andra klockmärken som erbjuder liknande klockor med samma urverk som har en etablerad kvalitetsstämpel till ett bättre pris.

Senast ändrad:
Vet inte vilken målgrupp ni riktar er till men priset är, som tidigare påtalats, på tok för högt! Gemene man är inte intresserad av urverket och då tror jag ni får det svårt att motivera varför de ska betala 600 dollar... Men önskar er lycka till!

I likhet med vad som skrivits tidigare så saknas något värde som bara Limerence tillför. Det skulle kunna vara anknytning till en ort som Tusenö (GBG) eller det amerikanska märket Karlskrona Watch Company. Eller så skulle det kunna vara anknytning till en specifik hobby/yrkesgrupp som Straton Watch Company.

Hur som helst tror jag att folk som är sugna på en första kvalitetsklocka med Eta gör en del research och då hamnar man i er prisnivå hos Certina, Tissot eller möjligtvis Tag eller Longines begagnat. Och köper det.

En klockentusiast som köper ett mikromärke bryr sig förmodligen mest om design och särart snarare än att det sitter ett schweiziskt urverk i den.

Sammanfattningsvis, kul att ni tar ett initiativ till en dröm men marknadsanalysen verkar inte ha gjorts. Dessutom, som språklärare får jag huvudvärk av att se hemsidan. Jag tror också att många med mig gör kopplingen korrekt språk - pålitligt företag.

Lycka till i framtiden!

Tillbaka
Topp