• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lite brydd över serviceincident hos Omega AD.

Hej!

Märkte att min Omega Railmaster 39mm från 2005 drog sig cirka 25-30 sekunder om dagen när jag använde den, klockan hade fått ganska lite handledstid sedan förra servicen lite drygt tre år tidigare men regelbunden användning.

Gick till ADn som servade klockan senast och frågade dem om de kunde rucka klockan så den gick lite fortare, de tog hand om klockan och skulle återkomma när de kikat på den.
När jag hämtade ut klockan en vecka senare så sa de att den inte gick att rucka utan behövde en full service á 6500 kr.

Klockan låg då med glasbotten avskruvad på en arbetsbänk och jag fick den åter sedan de skruvat ihop klockan igen. Noterade efter det att klockan nu istället drog sig 2,5 minuter om dagen!

Jag gav då istället klockan till en pensionerad urmakare jag känner och han ringde mig några dagar senare och undrade vad klockan varit med om! Han meddelade att justerskruvarna man justerar punktligheten med precis som på Rolex var skruvade i botten vilket inte händer av misstag. Han justerade klickan och den håller sig nu inom kronometervärdena och något servicebehov tyckte han inte förelåg.

Ursäkta mig men vad fan pysslade ADn med egentligen?

Hej!

Märkte att min Omega Railmaster 39mm från 2005 drog sig cirka 25-30 sekunder om dagen när jag använde den, klockan hade fått ganska lite handledstid sedan förra servicen lite drygt tre år tidigare men regelbunden användning.

Gick till ADn som servade klockan senast och frågade dem om de kunde rucka klockan så den gick lite fortare, de tog hand om klockan och skulle återkomma när de kikat på den.
När jag hämtade ut klockan en vecka senare så sa de att den inte gick att rucka utan behövde en full service á 6500 kr.

Klockan låg då med glasbotten avskruvad på en arbetsbänk och jag fick den åter sedan de skruvat ihop klockan igen. Noterade efter det att klockan nu istället drog sig 2,5 minuter om dagen!

Jag gav då istället klockan till en pensionerad urmakare jag känner och han ringde mig några dagar senare och undrade vad klockan varit med om! Han meddelade att justerskruvarna man justerar punktligheten med precis som på Rolex var skruvade i botten vilket inte händer av misstag. Han justerade klickan och den håller sig nu inom kronometervärdena och något servicebehov tyckte han inte förelåg.

Ursäkta mig men vad fan pysslade ADn med egentligen?
Låter riktigt konstigt, men bra att det löste sig. Dra det i hissa/dissa tråden.

Jag kan verkligen förstå att du är brydd. Jag hade nog varit förbannad… Det kan ju inte vara meningen att man vänder sig till AD för att få hjälp med sin klocka och får tillbaka den i ett sämre tillstånd än innan. Dessutom med den felaktiga informationen att den behöver servas när den uppenbarligen inte har det behovet.

I mina öron låter det som en klåpare har haft klockan, inte en AD.

Nej jag har inte frågat dem, tycker den välrennomerade pensionerade urmakaren redogjorde tydligt för mig vad som skett. Det är även därför jag inte säger att det var XXX
Tycker det känns rimligt att berätta vilken AD det är då det kan hjälpa andra från att behöva genomgå samma problem.

Man ska givetvis inte hänga ut AD för div småsaker men upplever att många drar långa inlägg om ngt som inte lirat hos AD och sedan inte vill nämna vem de är. Rätt lönlöst. Samtidigt sitter folk i hiss/dissa tråden och gnäller över att de inte fick en kaffe och grattis batteribyte. 🤦🏻‍♂️

Nej jag har inte frågat dem, tycker den välrennomerade pensionerade urmakaren redogjorde tydligt för mig vad som skett. Det är även därför jag inte säger att det var XXX
Fast finns det inte en poäng i att ställa dem mot väggen, redogöra för infon du fått av urmakare #2, fråga hur det är möjligt samt kräva kompensation? Annars vet jag inte riktigt vad syftet med tråden är… Ber de om ursäkt, har en rimlig förklaring och kompenserar utan förbehåll så hade jag släppt det och inte outat dem. Hade responsen varit otillfredsställande efter att ha tagit kontakt igen hade jag utan några betänkligheter outat dem här.

Hej igen!
Ord skulle stå mot ord angående servicebehovet.
Däremot så hade det varit rimligt att de lämnat tillbaka klockan så välruckad som möjligt och inte tvärt om, så feljusterad som möjligt!

Ord skulle stå mot ord angående servicebehovet.
Som i så många andra dispyter. Men om du litar på din urmakares bedömning och han löste problemet så torde det i sig vittna om vad som är skett.

Om vi utgår från att han har rätt och är pålitlig så känns det fel att inte varna andra för denna AD.
Även bättre att de får stå till svars för detta och möjlighet att bättra sig. Enbart larvigt och inte det minsta konstruktivt att knyta näven i fickan och skriva anonymt på ett klockforum.

Jag råkade ut för en ”intressant” sak förra året. Lämnade in pappas gamla speedmaster från 72 till AD. Tyckte det va dags för första! servicen på den då den började bete sig lite konstigt. Fick tillbaka klockan och efter två veckor stannade den och vägrade starta. Åkte tillbaka med klockan och lämnade in den på nytt. Dom ringde en vecka senare och bad om ursäkt för att dom hade missat att dra åt en skruv. Efter det så funkar den perfekt.

Jag råkade ut för en ”intressant” sak förra året. Lämnade in pappas gamla speedmaster från 72 till AD. Tyckte det va dags för första! servicen på den då den började bete sig lite konstigt. Fick tillbaka klockan och efter två veckor stannade den och vägrade starta. Åkte tillbaka med klockan och lämnade in den på nytt. Dom ringde en vecka senare och bad om ursäkt för att dom hade missat att dra åt en skruv. Efter det så funkar den perfekt.
Sånt som händer. Även urmakare är ju människor liksom. Lätt hänt att man drar åt bryggskruvar lite halvt för att kolla funktion, sen kanske blir tvungen att ta ett samtal eller liknande, kommer tillbaka till bänken, missar att skruvarna sitter löst och fortsätter montera. Klockan funkar perfekt under alla tester i verkstaden för att sedan haverera efter två veckor då en av skruvarna ligger och skramlar i verket.

Inte optimalt så klart, men det är därför det finns garanti.

Han meddelade att justerskruvarna man justerar punktligheten med precis som på Rolex var skruvade i botten vilket inte händer av misstag.
Sånt som händer. Även urmakare är ju människor liksom. Lätt hänt att man drar åt bryggskruvar lite halvt för att kolla funktion, sen kanske blir tvungen att ta ett samtal eller liknande, kommer tillbaka till bänken, missar att skruvarna sitter löst och fortsätter montera.
Nu var det ju inte så enkelt utan enl. utsago ett ganska oproffsigt agerande av urmakaren/AD. OT skriver ut det tydligt.
Jag vill inte låta otrevlig men jag väntar fortfarande på poängen. Är poängen att vi inte kan lita på någon AD?
Instämmer med @yonsson , tycker även som sagt är riktigt tramsigt av @Railmaster att dra igång en tråd och sedan utlämna en viktig bit i historien. Nästa gång kanske samma urmakare pillar med någon av våra klockor och gör helt fel. Te x om han ska byta packningar nu under sommaren och inte sluter den ordentligt så det sedan kommer in vatten i klockan?

Om det ska vara någon poäng med att ange AD för ett enstaka tillfälle, är det mest schyst om den AD:n får möjlighet att skriva sin story. Först när vi vet att samma AD systematiskt begår samma miss blir det relevant att hänga ut någon. Sociala medier har en stark påverkan och vi ska inte främja en mobb som tycker men inget vet. Så ser jag på saken. Det kan mycket väl vara så att något blev tokigt utan att det fanns ett ont uppsåt. Om jag hade varit @Railmaster hade jag inte lämnat den till någon annan förrän AD fått en möjlighet att korrigera det som blev fel.

Om det ska vara någon poäng med att ange AD för ett enstaka tillfälle, är det mest schyst om den AD:n får möjlighet att skriva sin story. Först när vi vet att samma AD systematiskt begår samma miss blir det relevant att hänga ut någon. Sociala medier har en stark påverkan och vi ska inte främja en mobb som tycker men inget vet. Så ser jag på saken. Det kan mycket väl vara så att något blev tokigt utan att det fanns ett ont uppsåt. Om jag hade varit @Railmaster hade jag inte lämnat den till någon annan förrän AD fått en möjlighet att korrigera det som blev fel.
Du har en poäng, åtminstonde iaf att @Railmaster. följer upp och återkommer med responsen. Däremot kommer väl aldrig AD att medge att man systematiskt begår samma misstag. Det får nog den samlade konsumentbilden återge.

Du har en poäng, åtminstonde iaf att @Railmaster. följer upp och återkommer med responsen. Däremot kommer väl aldrig AD att medge att man systematiskt begår samma misstag. Det får nog den samlade konsumentbilden återge.
Ja, lite så jag tänker. Är det systematiskt kommer alla klagomål från enskilda att bli till ett pussel. Hur det går till i den branschen kommer nog aldrig ut helt och hållet men jag hoppas och tror att mina klockor har servats fackmannamässigt när jag hämtar ut dem, annars jag ska f-n skriva jag också. :D

Jag har ingen aning men jag funderade på om en urmakare börjar med att skruva ner skruvarna i botten innan de påbörjar ruckningen. Det kanske inte var samma urmakare som hade påbörjat jobbet som lämnade ut klockan. Vad vet jag men man har varit med förr när två personer om varit med som samma sak har helt olika syn på vad som hände. Hoppas allt löser sig till det bästa.

Ja, lite så jag tänker. Är det systematiskt kommer alla klagomål från enskilda att bli till ett pussel. Hur det går till i den branschen kommer nog aldrig ut helt och hållet men jag hoppas och tror att mina klockor har servats fackmannamässigt när jag hämtar ut dem, annars jag ska f-n skriva jag också. :D

Jag har ingen aning men jag funderade på om en urmakare börjar med att skruva ner skruvarna i botten innan de påbörjar ruckningen. Det kanske inte var samma urmakare som hade påbörjat jobbet som lämnade ut klockan. Vad vet jag men man har varit med förr när två personer om varit med som samma sak har helt olika syn på vad som hände. Hoppas allt löser sig till det bästa.
Om inte annat så finns det väl ett par urmakare här på forumet som kan ”verifiera” huruvida detta är ”lätt hänt” eller ”absolut inte kan hända om man vet vad man gör”.

Nu är jag inte en urmakare utan jobbar med andra instrument och att skruva skruvarna i botten och sen justera låter helt befängt men någon urmakare får gärna rätta mig.
Man mäter felet, justerar, mäter igen... i min värld.
Men förstår verkligen inte varför TS gick tillbaka och bad om en förklaring.

Nu är jag inte en urmakare utan jobbar med andra instrument och att skruva skruvarna i botten och sen justera låter helt befängt men någon urmakare får gärna rätta mig.
Man mäter felet, justerar, mäter igen... i min värld.
Men förstår verkligen inte varför TS gick tillbaka och bad om en förklaring.
Du har säkert rätt. Det jag skrev var bara en amatörs funderingar. :D

Posta i tråden 'Ω Speedmaster tråden 🌔🚀👨🏻‍🚀'
https://klocksnack.se/threads/Ω-speedmaster-tråden-🌔🚀👨🏻‍🚀.45409/post-3784984

Nu blir jag ännu mer förvirrad. Här skriver du att det är din kompis och inte en AD som servat den. Eller är det samma situation? I så fall verkar mer än ruckning jag behövts.
1656857502801.png

Jag är av den uppfattningen att en klocka inte behöver servas så länge den fungerar som den ska och den håller tiden.
Jag orkade inte lämna den på service till en AD och betala 10.000 kr utan klockan blev liggande månad efter månad.
Jag öste lovord över Omega i allmänhet och min Speedmaster i synnerhet, dagen efter gick fjädern av i Speedmastern!
Känns som att TS har mycket "otur" när det gäller sina Omegor. Och om man i båda fallen låter snålheten bedra visheten så måste jag säga att båda ärendena verkar vara "konstiga sammanträffanden". Om Railmastern dessutom inte blivit servad på 18år så skulle jag nog också likt AD förordat att den skulle köras på en full service.
Hur felet ovan sedan inträffade och vilken AD verkar vi ju aldrig få reda på eftersom TS inte riktigt vill verka svara på några fler frågor utan bara dragit ur sig blandade påståenden än så länge.

Det här är ju en bra märklig trådstart. Låter fullkomligt orimligt att Omega AD skulle råka dra några justerskruvar i botten, sen lämna ut en klocka till kund utan kontroll som drar sig 2.5 minuter på ett dygn. Lika orimligt låter det sen att TS inte heller går tillbaka till AD och uppmärksammar det påstådda felet. Begriper inte varför TS vill starta denna tråd överhuvudtaget, men jag har svårt att tro på ett ord han påstår 🤷‍♂️

Känns som att TS har mycket "otur" när det gäller sina Omegor. Och om man i båda fallen låter snålheten bedra visheten så måste jag säga att båda ärendena verkar vara "konstiga sammanträffanden". Om Railmastern dessutom inte blivit servad på 18år så skulle jag nog också likt AD förordat att den skulle köras på en full service.
Hur felet ovan sedan inträffade och vilken AD verkar vi ju aldrig få reda på eftersom TS inte riktigt vill verka svara på några fler frågor utan bara dragit ur sig blandade påståenden än så länge.

Skriver ju uttryckligen att Railmastern från 2005 servades hos samma AD tre år innan incidenten hos ADn inträffade. Läs en gång till.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp