• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lite hjälp kring urtavla Rolex GMT Master U-serie från 1998

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Hej,
behöver lite hjälp av några Rolex experter!
Jag har en GMT Master U-Serie från 1998 med en tavla märkt Swiss - T< 25. Den lyser upp som en julgran om man aktiverar lumen med ljus. Men med en tavla märkt Swiss - T< 25 så borde det ju vara tritium och då borde lumen vara stendöd. Har läst mig till att man använde gamla T<25 tavlor men applicerade luminova i dessa när tritiumet fasades ut runt.
Dock så börjar indexen och visarna visa på lite patina vilket inte borde vara fallet för luminova. Se nedan bild.
Någon som kan ge lite klarhet kring detta? För det kan väl inte röra sig om re-lumad tavla?
Tack på förhand för feedback och input.
IMG_1447.JPG
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Tritium stendött från 98? Nä nä. Jag har klockor bra mkt äldre än så som lyser på bra med originalmassan.
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Aha ok. Men nu menar jag att lumen lyser riktigt starkt, nästan som på en ny klocka. Kan det verkligen vara fallet för en 18 år gammal klocka?
Jag precis som Tobbe läst att man 98 körde på luminiva på "tritiumtavlor".
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vanligt solljus eller lampa(exv ficklampan på ifånen). Vet inte hur länge den lyser, kanske 10-15 min.
 
Ser man till lysmassan vid "12" index ser den inte helt 100 ut i passformen, ser ut som den har hamnat lite långt nordost. Men kanske ska vara så?

/N
 

MrAndersson

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Här kommer en bild med lumen aktiverad.
Tycker centreringen vid kl 12 är ok. Kan lumen svällt genom någon reaktion/oxidation?
image.jpeg
 
Jag hade en SD från -96 med t-25 tavla som var stendöd i dagsljus, i mörker endast att man kunde ana att tritiumet fortfarande fanns där.

Hoppas någon mer kunnig på just dessa tavlor kan hjälpa dig.

/N
 
Topp