Det där kommer ju upp titt som tätt. Många vill ju ha vintage i nyskick eller åtminstone använt men opolerat skick (jag är en av dem... ) och det blir allt för lätt att sälja under rubriken "opolerat", men det blir ju till slut omöjligt att hitta något. New Old Stock är ju ovanligt...
Håller med Per här, formen är det viktiga. Finns allt för många klåpare som förstör boetter, men det tycks ju som om många köpare hellre vill att det blänker, än att den ursprungliga boettformen finns kvar.
För övrigt kan det vara värt att känna till att när det gäller just Rolex så varierar boettformen redan från fabriken. På de nya boetterna är formen tämligen lika, men på de äldre modellerna (fram till ganska nyligen med ref 16570, 114270, 14060M, 16200, 14000, etc) med borstarde horn så fanns det dels ett manuellt moment i slutfinnishen och det är också så att verktygen som används av CNC-maskinerna slits med viss variation på boetterna som resultat. Dvs redan från start finns det avvikelser.
Sedan tycks det som om olika service-center (Rolex) har olika standard/kvalitet på hur de renoverar och polerar/borstar om boetter.
Finns många små nyanser man kan leta efter för att se om det handlar om orginalpolering eller inte. Och kan man inte avgöra om det INTE är orginal, så ska man nog vara nöjd.
Skulle kunna prata mer om detta, då jag är en av dem som prioriterar boett före urtavla (en del tycks ju acceptera vilken boett som helst så länge urtavlan är fin).
A