• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Liten klocka för smala handleder

NQ2

Basic
Jag har väldigt smala handleder, nästan alla klockarmband jag har är indragna till näst innersta hålet. Det gör även att stora klockor(40mm+) känns väldigt stora och otympliga. Ett annat problem är att det blir väldigt konstigt med NATO-banden, förmodligen på grund av smala handleder och stora klockor. Mina handleder är 17cm i diameter, jag förmodar att det är väldigt litet men kan inte direkt veta(den enda andra handleden jag har tillgång till sitter på andra armen och är av naturliga orsaker lika stor).

Det här är ett handikapp när man gillar dykklockor. Jag har haft ett antal olika klockor från framförallt Citizen och Seiko(bla SKX009), men har sålt av alla eftersom jag inte tyckt om att bära dessa till vardags. Nu har jag istället en Casio G-Shock DW5600 som sitter väldigt fint på handleden och dessutom nästan inte väger något.

Finns det något dykur i samma stil som SKX-klockorna, som är "litet"? Andra önskemål är vattentäthet, prisvärdhet(<5000sek).

46917158-309751649630568-6820564428627378176-n.jpg

Till vänster är min Movado Chronometre, från 1942. Den är 32mm i diameter. Till höger min Citizen SkyHawk, ca 47mm. Vart är storlekarna på väg?

17 cm är ju normaltjocklek? Jag måttar 16,5 cm och bär både SKX, 40mm dykare, relativt stora G-shock Rangeman m fl utan att det blir fel. Den avgörande frågan är om dina handleder rundare till formen eller platta? Rundare handleder ser smalare ut än platta.

17 cm är väldigt normalt, skulle säga att man inte börjar ha små handleder förrns någon stans under 15 cm. Men som @spammerstakeahike säger spelar formen in väldigt mycket så det kan vara så att du har väldigt runda handleder.
Gillar inte heller Nato band då klockorna bli för höga och då har jag som sagt rätt stora handleder på 19.5 cm.

Senast ändrad:
Jag har 16,5 leder och tycker att både Speedmaster och Seiko turtle bärs upp bra. Sikon något stor kanske.
IMG_20181112_091057.jpg

IMG_20180724_115621.jpg

Så med detta sagt kan du nog välja och vraka ganska mycket :)

Jag tycker inte att 17cm är lite, mina handleder är typ 16cm i omkrets. ML nedan är 42mm och Sinn 38,5mm

IMG_20181124_164722.jpg
IMG_20181102_224637.jpg

Nu var ju inte TS ute efter att alla skulle säga att 17cm inte var litet. Kan ju vara så att hen tycker +40mm ser fel ut på handleden även om andra är ok med det.

Finns ju en del mindre dykare.
Skx013 är ett mindre alternativ till 007
C.ward gör sin trident i 38mm
Oris 58 kom i mindre storlekar nyligen
Armida a1 är 38mm om jag minns rätt

Det är skönt att höra att jag inte är ensam om mina 17cm och att ni andra inte tycker att det är för litet. Men problemen är väl egentligen kvar, känslan av att ha något jättestort på handleden som inte passar där är svår att komma undan. Jag ska titta på föreslagna klockor.

Har du tittat in Seiko SKX013? Den är 37 eller 38mm har jag för mig. Variant på 007 fast mindre! :)

Nu var ju inte TS ute efter att alla skulle säga att 17cm inte var litet. Kan ju vara så att hen tycker +40mm ser fel ut på handleden även om andra är ok med det.

Finns ju en del mindre dykare.
Skx013 är ett mindre alternativ till 007
C.ward gör sin trident i 38mm
Oris 58 kom i mindre storlekar nyligen
Armida a1 är 38mm om jag minns rätt
Oris 65 ;)

För att svara TS så är inte skx009 speciellt liten med sina 42mm. Dessutom är boetten ganska platt som jag tycker gör att den känns något klumpig. En squale 1521 är tex större om man bara stirrar sig blind på måtten men känns och ser bättre ut på smal handled.

Tycker du om skx modellen i övrigt tycker jag skx013 var ett bra tips. Vill du gå upp lite i pris skulle jag kika på Oris. Har inte ägt något själv men finns en del bra mindre storlekar att välja på.

Jag har endast 16cm handled men kan säga att dykare på 36mm känns riktigt avigt istället då tavlan blir så väldigt liten.

För min egen del har jag börjat acceptera att dykare är något stora sen kan man bära andra mindre klockor av annat slag :)

Citizen paddlehand 40mm. ca 1500kr
IMG_20180530_095811-01.jpeg

Squale 1521 42mm. Ca 5k
IMG_20180909_181919-01.jpeg

Vintage quartz 40mm, 7a28-7040. Pris väldigt spretigt men mellan 2-5k
IMG_20180329_182418-01.jpeg

Inte dykare men trevlig seiko, Sarb 035 på 38mm. Pris ca 3-3,5k.
IMG_20180824_143621-01.jpeg

Dyrare och fel modell men resultatet av att jag köpte Sarb blev bytet till denna.
GS Sbgx063 på 37mm. Pris 12-15k
IMG_20180828_162513-01.jpeg

Finns inte den utgående Longines Hydroconquest i 39 mm och kvartsutförande..? Borde gå att få i häradet kring fem lök ny i så fall..

Inte automat, men det skrev du heller inget om...

Jag har läst om många med smala handleder som tycker att Citizen Promaster NY0040 sitter betydligt bättre än SKX007/9, jag kanske skulle testa en sådan. Hade varit lite skoj att simma lite motströms också :)

536A4251-14D1-4959-B20E-7D270A2A22E6.jpeg
Jag har läst om många med smala handleder som tycker att Citizen Promaster NY0040 sitter betydligt bättre än SKX007/9, jag kanske skulle testa en sådan. Hade varit lite skoj att simma lite motströms också :)

Den sitter väldigt bra på min 170mm handled och är man vänsterhänt ( som jag ) är den ett givet alternativ. Kan tänka mig att den passar även smalare handleder.

IMG_20180722_104825183_HDR-01.jpeg

Christopher Ward Trident på 38mm sitter som en smäck på min ca 17cm handled. Köpes dom under någon av de frekvent återkommande reorna ligger det i rätt härrad avseende pris. Och de är väldigt mycket klocka för de pengarna. För övrigt är det rätt mycket mer än bara diametern som påverkar hur en klocka upplevs på handlededen. Lug2lug, tjocklek, tavlans storlek samt klockan övriga design tycker jag påverkar minst lika mycket om inte mer än själva diametern.

Jag tycker att avståndet mellan yttre extremiteten av de övre och undre bandhornen, "lug to lug" är betydligt viktigare än den nominella storleken. En SKX007 är 46mm i det avseendet men en 40mm sub är runt 48mm.
Ett tips är att skaffa korta band - går t.e.x att göra här av egen erfarenhet, men säkert på andra sidor med. Kanske inte behövs med 17cm handleder, men då hamnar du inte på innersta hålen i alla fall.

Jag tycker att avståndet mellan yttre extremiteten av de övre och undre bandhornen, "lug to lug" är betydligt viktigare än den nominella storleken. En SKX007 är 46mm i det avseendet men en 40mm sub är runt 48mm.
Ett tips är att skaffa korta band - går t.e.x att göra här av egen erfarenhet, men säkert på andra sidor med. Kanske inte behövs med 17cm handleder, men då hamnar du inte på innersta hålen i alla fall.

Pratade med en anställd på en ad för ett tagsedan om just detta med måttangivelser på klockor
det som mäts idag är ju rätt löjligt eftersom vi alla skulle kunna bära en klocka som är 50mm plus i diameter på bredden men det är ju sjävla luggar till luggar som är det viktigaste att mäta eftersom alla har olika stora handleder.
kvinnan hos denna adn förstod nog inte riktigt vad jag menade eftersom dom nog bara vill sälja

har prövat så många klockor där försäljarn säger att "oh den sitter perfekt på dig" och så är den löjligt mycket för stor....
"många kunder gillar när dom är så stora"

tycker faktiskt att klockföretagen borde börja skriva i lug2lug måttet i deras fakta för det gör allt så mycket lättare att jämföra med dom klockorna man har

tycker inte att TS 17 cm är litet i frågan utan problemet ligger ju ai att han inte har rätt straps till sina klockor/ kanske köpt en del för stora klockor

har själv precis köpt en navitimer som är 48mm lug2lug och jag har ca 16,5cm handleder och jag kollar just nu runt efter passande straps

man får visserligen leta rätt rejält efter band som är kortare men dom finns!!!

colareb har tex kortare om man vill ha klassiska vintage straps annars så finns det ju en hel del som gör såna hemma hos sig själva där man själv uppger hur långa straps man vill ha

Lug - Lug måttet är väldigt olika klockor imellan eftersom allt beror på om man har läder eller länk på.
olika länkars ändlänkar bygger olika på längderna som läggs till på lug-lug måttet

jag har köpt en hel del klockor som jag aldrig prövat innan köp, många billiga och en del dyrare och mitt bästa tips är att veta vad för lug-lug mått som passar bra på ens handleder och sen alltid vid varje köp kolla upp just vilket mått klockan har eftersom diametern kvittar....

Pratade med en anställd på en ad för ett tagsedan om just detta med måttangivelser på klockor..
Tvekar på att de är AD av något märke, men Tim Mosso från Watchbox håller med dig och nämner därför lug to lug i de videor han gör. Ofta går det att hitta en klocka man funderar på bland deras videos och är det en video från de senaste åren nämns just detta viktiga mått!

Pratade med en anställd på en ad för ett tagsedan om just detta med måttangivelser på klockor
det som mäts idag är ju rätt löjligt eftersom vi alla skulle kunna bära en klocka som är 50mm plus i diameter på bredden men det är ju sjävla luggar till luggar som är det viktigaste att mäta eftersom alla har olika stora handleder.
kvinnan hos denna adn förstod nog inte riktigt vad jag menade eftersom dom nog bara vill sälja

har prövat så många klockor där försäljarn säger att "oh den sitter perfekt på dig" och så är den löjligt mycket för stor....
"många kunder gillar när dom är så stora"

tycker faktiskt att klockföretagen borde börja skriva i lug2lug måttet i deras fakta för det gör allt så mycket lättare att jämföra med dom klockorna man har

tycker inte att TS 17 cm är litet i frågan utan problemet ligger ju ai att han inte har rätt straps till sina klockor/ kanske köpt en del för stora klockor

har själv precis köpt en navitimer som är 48mm lug2lug och jag har ca 16,5cm handleder och jag kollar just nu runt efter passande straps

man får visserligen leta rätt rejält efter band som är kortare men dom finns!!!

colareb har tex kortare om man vill ha klassiska vintage straps annars så finns det ju en hel del som gör såna hemma hos sig själva där man själv uppger hur långa straps man vill ha

Lug - Lug måttet är väldigt olika klockor imellan eftersom allt beror på om man har läder eller länk på.
olika länkars ändlänkar bygger olika på längderna som läggs till på lug-lug måttet

jag har köpt en hel del klockor som jag aldrig prövat innan köp, många billiga och en del dyrare och mitt bästa tips är att veta vad för lug-lug mått som passar bra på ens handleder och sen alltid vid varje köp kolla upp just vilket mått klockan har eftersom diametern kvittar....
Rätt men fel. Finns definitivt ett relevant diameterspann på klockor. En boett som täcker en viss del ab handleden är alltid för stor. Sedan är det stor skillnad på hur nedåtböjda bandhornen är.

Tillbaka
Topp