• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Liten klocka för smala handleder

Rätt men fel. Finns definitivt ett relevant diameterspann på klockor. En boett som täcker en viss del ab handleden är alltid för stor. Sedan är det stor skillnad på hur nedåtböjda bandhornen är.
hur sant som helst!

ägde en chronomat 41a ett tag och den mätte över 50mm lug-lug nen bandhornen vsr väldigt nedåtböjda så den satt skit bra på min handled så du har helt rätt i det du säger!

ett bra tips på om man vill ha lug-lug måttet på populära klockor så googla bernardwatch!
en säljare från usa som alltid anger lug-lug måttet i deras annonser

går även att få fram sålde klockor

Screenshot_20181202-131229_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20181202-131252_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20181202-131312_Samsung Internet.jpg

dom är inte alltid helt hundra med måtten men bra sida om man vill försöka få fram ett mått fort!

det går ju alltid att ställa frågan här eller på andra forum men det kan ta ett tag så pröva googla på bernardwatch och klockan i fråga och är det nån av dom.mer kända märkena så har dom oftast sålt en eller två sådana!

Tycker man fastnar lite för mycket i hur stora ens handleder är, i min erfarenhet är det mycket i hur man själv känner sig i klockan man har på sig. Jag har aningen taninga handleder på 16.5 cm, men med att vara 190cm lång så känns det inte helt gallt med en 44m Panerai på armen. De andra klockorna jag har är 39 respektive 40mm.

Känner du dig bekväm i klockan, kör!

IMG_0980.jpg

Tycker de två viktigaste måtten är bredden på din handled och längden mellan bandhornen (lug-to-lug). Det är när klockan visuellt hänger utanför handleden som det ser illa ut. Diametern på klockan måste också sättas i relation till bredden på vridring och hur plottrig tavlan är (en smal vridring och ren urtavla ser större ut än en med bred vridring och subdials t.ex.).

Nu har jag fått en Citizen NY0040, och tycker faktiskt att den sitter lite bättre än SKX. Det kommer nog ta ett tag innan jag vant mig vid placeringen på kronan, min första tanke när jag ser klockan på armen nu är att jag satt den upp och ned :)

Denna håller tiden med runt -7s per dygn, men det förändras kanske när klockan "sliter in sig"?

DSC-0067.jpg

• Like
Reactions: Man
Jag har väldigt små handleder (Ø 14 - 14,5 cm), men slog till på en Seiko SPB079/SBDC063. Jag är grymt nöjd. Denna klockan bärs betydligt mindre än sina 43 mm. Jag har testat andra klockor med 40 - 41 mm i diameter, som känns betydligt större på handleden. Ett tips. :) Nya Seiko SPB083 är sjuuukt snygg (samma boett). :wideyed:

Annars såg jag en beggad Halios Seaforth här på forumet. Man kan även överväga en Zelos Mako. Jag finner att med tanke på att urtavlan blir mindre på dykare, så funkar ofta lite större diameter. Diametern på klockan är ju också beroende på hur boetten ser ut, eftersom man ofta anger absoluta yttermått. Lug-to-lug är ju också viktigt för hur klockan passar. Jag funderade mycket över detta innan jag handlade.

Jag har väldigt små handleder (Ø 14 - 14,5 cm), men slog till på en Seiko SPB079/SBDC063. Jag är grymt nöjd. Denna klockan bärs betydligt mindre än sina 43 mm. Jag har testat andra klockor med 40 - 41 mm i diameter, som känns betydligt större på handleden. Ett tips. :) Nya Seiko SPB083 är sjuuukt snygg (samma boett). :wideyed:

Annars såg jag en beggad Halios Seaforth här på forumet. Man kan även överväga en Zelos Mako. Jag finner att med tanke på att urtavlan blir mindre på dykare, så funkar ofta lite större diameter. Diametern på klockan är ju också beroende på hur boetten ser ut, eftersom man ofta anger absoluta yttermått. Lug-to-lug är ju också viktigt för hur klockan passar. Jag funderade mycket över detta innan jag handlade.
Har du nån bild på den Seikon på din arm? (Du menar nog f ö omkrets och inte diameter på armen..) Jag har ca 16cm (kanske något mindre vintertid) och är på väg att byta från 43mm till 39,5mm (Oris Aquis). Men jag vet att lug-to-lug etc spelar in också, som du säger. Tror du 39,5mm blir alltför litet på en dykare?

Testa en Seiko ”mini turtle” om du inte har gjort det. 42mm men som bärs mycket mindre just pga kort lug to lug som många nämt. Jag är supernöjd med min och jag har en handled på ca 16,5 cm.

Jag instämmer med de andra, 17 cm känns normalt. Mina handleder är 17,5-18 och SKX007 sitter väldigt bra. Dock har jag konstaterat att exempelvis Orient Bambino skulle bli alldeles för stor.

Tillbaka
Topp