• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Loius Moinet

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
image.png

http://www.louismoinet.com

Dök upp i min instafeed, upplys mig! :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Luktar kinesiskt:) har dock inte kollat upp det...
Jag blir alltid lite tveksam när en hemsida har så jäkla mycket historik och fina marknadsföringsbilder men Seiss made och utställning på Baselworld känns ju långt ifrån kinafusk.

Tänkte snarare på att de poppat upp från ingenstans, i alla fall för mig. Då undrar man ju om andra tillverkar klockor a åt dem, om det är in house, om det är grymma grejer eller något lurt.
 

wotan

Rolex
Jag
Jag blir alltid lite tveksam när en hemsida har så jäkla mycket historik och fina marknadsföringsbilder men Seiss made och utställning på Baselworld känns ju långt ifrån kinafusk.

Tänkte snarare på att de poppat upp från ingenstans, i alla fall för mig. Då undrar man ju om andra tillverkar klockor a åt dem, om det är in house, om det är grymma grejer eller något lurt.
Jag hade som sagt inte ens kollat på hemsidan, första känslan var kinesiskt helt enkelt:)
 

Skeeter

Panerai
Såvitt jag förstår så har man hållit på sedan 2004 i nuvarande regi/konstellation. Åtminstone i de lägre (ja allt är ju relativt) prisklasserna run 150kSEK köper de verk (även om de är speciellt tillverkade och designade för dem) av Concepto.
 

Oew

Rolex
Det finns. Ulysse Nardin har en Oil pump minute repeater på 42 mm, lanserades tidigt 2015 tror jag.

image.jpg
Ska man vara petig så kom LM's derrick tourbi 2013 och UN kom med sin 2 år senare så ingen hade satt ett oljetorn "tidigare" utan det kom efter.

För övrigt känns LM ganska likt UN, passar perfekt på ryska oligarker. Deras Mecanograph med NY tavla samt meteorit från NY är cool men inget jag skulle bära själv utan ser det mer som ett konstverk.
image.jpeg
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Den i mitten, är det inte den vars balans hjul alltid är i fas och sätter du den ur fas så återgår den in i fas med en andre igen?
Eller tänker jag på en annan tillverkare?
 

Bertil34

Breitling
Jag hade inte vetat att Louis Moinet existerade om inte TS hade skapat tråden, hänger inte på andra forum eller sociala medier. Så du kan väl dra åt helvete eller något.
Puss

Tack det värmer i själen.:) Men Tripero, har man ett intresse så är det väl inte så svårt att googla. Man behöver inte typ dra igång spekulationer om att det är billig kinesisk skit. Eller för den delen börja fjanta runt, när det är en etablerad manufaktur. Menar du att det är fritt fram att kasta skit för att någon inte vet bättre?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack det värmer i själen.:) Men Tripero, har man ett intresse så är det väl inte så svårt att googla. Man behöver inte typ dra igång spekulationer om att det är billig kinesisk skit. Eller för den delen börja fjanta runt, när det är en etablerad manufaktur. Menar du att det är fritt fram att kasta skit för att någon inte vet bättre?
Startade tråden med min son på axlarna på väg från förskolan och visste att jag inte skulle hinna googla eller kolla noggrannare på några timmar. Gjorde en snabb sökning och såg ingen tråd. Då blev en trådstart ganska logisk med förhoppning på mer info. Har du något att tillägga om märket?
 

Lolle

Panerai
Startade tråden med min son på axlarna på väg från förskolan och visste att jag inte skulle hinna googla eller kolla noggrannare på några timmar. Gjorde en snabb sökning och såg ingen tråd. Då blev en trådstart ganska logisk med förhoppning på mer info. Har du något att tillägga om märket?

Klart att trådar som denne behövs, forumet kan inte bara handla om nya paketöppningar och liknande. Skulle kravet vara att man alltid nyttjar Google för att läsa om märken eller modeller så skulle många intressanta diskussioner försvinna.

I detta fallet så hade ev TS fått info via Google men jag och fler därtill har nu också tänkt till och blivit uppmärksammad på märket. För mig måste jag erkänna att det var obekant och ser jag dem nu så var de väl säkert välbyggda på sitt sätt men utanför min personliga smak så de lär inte hamna på önskelistan då det finns så mycket annat som tilltalar mig mer.

Alltid kul att lära lite om ett nytt märke dock.
 

Bertil34

Breitling
Startade tråden med min son på axlarna på väg från förskolan och visste att jag inte skulle hinna googla eller kolla noggrannare på några timmar. Gjorde en snabb sökning och såg ingen tråd. Då blev en trådstart ganska logisk med förhoppning på mer info. Har du något att tillägga om märket?

Nä, det är väl rätt uppenbart att det handlar om kvalité med tanke på bilderna som postats i tråden. Fast det finns gossar som tydligen inte ser skillnad på billiga skitverk för ett par spänn jämfört med ett gediget hantverk. Du har väl fått bra svar i tråden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Nä, det är väl rätt uppenbart att det handlar om kvalité med tanke på bilderna som postats i tråden. Fast det finns gossar som tydligen inte ser skillnad på billiga skitverk för ett par spänn jämfört med ett gediget hantverk. Du har väl fått bra svar i tråden.
Jag har fortfarande inte fått svar på om de utvecklar och tillverkar sina egna urverk. Utgår ifrån att de inte tillverkar sina egna boetter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Så det spelar någon roll, långa bollar på Bengt. Men du kanske får en hint om vad det handlar om, och varför skulle man inte tillverka sina egna boetter?

http://www.ablogtowatch.com/louis-moinet-mecanograph-watch-review/
Så de tillverkar med andra ord inte sina egna urverk. Förstod på folket i La Joux Perret att många märken outsoursar sina boetter så hur den frågan kan vara konstig förstår jag inte. Med andra ord har vi här ett märke som kanske helt saknar egen tillverkning.

Med tanke på att jag inte kände till märket för två dagar sedan så ser jag inte det provocerade i frågorna.
 
Topp