• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines guldklocka, vad kan den vara värd?

Lisa04

Basic
Hej, jag håller på att rensa ut efter min avlidne far och hittade hans guldklocka. Den är av märket Longines och urverket har 18k guldhalt.
Klockan ligger i orginallåda samt har ett garantihäfte. Min fråga är då hur mycket skulle ni uppskatta att klockan är värd, och var säljer jag klockan för bäst pris. Dock är klockan graverad, så antar att det är guldvärdet som endast spelar roll. Skulle hemskt gärna uppskatta förslag på hur man säljer klockan bäst och var inom Göteborgsregionen. Bifogar bilder nedan.

8B51E4E1-C879-4E38-97FF-4A40AFE2A74C.jpeg
image.jpg

Det finns andra som kan gissa bättre än jag, men den här sidan kanske kan ge lite vägledning om du hittar någon som liknar din. Eller stämmer med referensen (siffror) som står i garantipapperet. https://www.chrono24.se/search/inde...eTo=-1&redirectToSearchIndex=true&sortorder=1

Det där är olika Longines i guld som säljs internationellt. Hittar du referensen i papperet kan du isolera sökandet genom att skriva in den.

Edit: Fel länk från början. Ändrat.

Hej, jag håller på att rensa ut efter min avlidne far och hittade hans guldklocka. Den är av märket Longines och urverket har 18k guldhalt.
Klockan ligger i orginallåda samt har ett garantihäfte. Min fråga är då hur mycket skulle ni uppskatta att klockan är värd, och var säljer jag klockan för bäst pris. Dock är klockan graverad, så antar att det är guldvärdet som endast spelar roll. Skulle hemskt gärna uppskatta förslag på hur man säljer klockan bäst och var inom Göteborgsregionen. Bifogar bilder nedan.

8B51E4E1-C879-4E38-97FF-4A40AFE2A74C.jpeg
image.jpg
Det är nog svårt med såna där här. Rätt stor men tunn, ganska sentida men inte ny. Kvartz och förtjänstklocka lr motsvarande med inskription men med box. Inte jättemycket mer än guldvärdet.
Vill du helst sälja den i Göteborg kanske BESO eller liknande är intresserade men de ger förstås mindre än de tar ut. Kan vara intressant att höra vad de skulle ge. De brukar ta runt tretusen och ett halvt kanske för de i storlek 33-34 mm servade och med garanti. Säljs den privat kan det innebära lägre pris än från en handlare men samtidigt är den lite större(?) än de nämnda så det hamnar väl ungefär där ändå. Mer är förstås möjligt men skulle jag se som bonus. Utländska handlares utgångspriser på Chrono24 är nog inte att räkna med.

Nätauktion med lågt utgångspris är nog bästa sättet att få ut mest fast det innebär något av en liten men dock chansning. Det är vad jag skulle göra.

Senast ändrad:
Då den verkar vara oanvänd så skulle jag säga 3-5k kanske!

Jag beklagar sorgen efter din bortgågne far, men jag förstår inte att du vill sälja den för kaffepengar. Nu vet jag väl inte vad ni hade för relation, för det kan väl naturligtvis vara avgörande. Om du nu känner att du måste sälja den, så prova lägg upp den på tradera, antingen lägger du ut den med ett reservationspris där du känner dig nöjd eller så lägger du ut den för det du begär på köp nu.

Men jag hoppas att du behåller den inom familjen!

Senast ändrad:

Jag beklagar sorgen efter din bortgågne far, men jag förstår inte att du vill sälja den för kaffepengar. Nu vet jag väl inte vad ni hade för relation, för det kan väl naturligtvis vara avgörande. Om du nu känner att du måste sälja den, så prova lägg upp den på tradera, antingen lägger du ut den med ett reservationspris eller så lägger du ut den för det du begär.

Instämmer på Affe, varför sälja klockan när det är bara några få tusenlappar. Om det inte är en jättekris att få ihop pengar till begravning eller motsvarande så skulle jag avvakta. Aldrig bra att göra förhastade beslut!

Jag beklagar sorgen efter din bortgågne far, men jag förstår inte att du vill sälja den för kaffepengar. Nu vet jag väl inte vad ni hade för relation, för det kan väl naturligtvis vara avgörande. Om du nu känner att du måste sälja den, så prova lägg upp den på tradera, antingen lägger du ut den med ett reservationspris eller så lägger du ut den för det du begär.

Jag håller med om försäljning av pappas klocka, men samtidigt så har ju vi här ett osunt (?!) klockintresse. Jag förstår om andra är mindre sentimentala och hellre sparar på foton och pappad favoritkäpp (eller loknan

Kontra vad andra säger här, tycker jag definitivt du ska sälja den om det ej finns något affektionsvärde i den. Av bandet att dömma ser det inte ut som han ens har använt den. Tror vi klocknördar lägger större värde vid ärvda klockor än andra. Skulle gissa att de flesta utanför våran lilla krets har andra saker att minnas framlidna anhöriga med.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp