• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines Hydroconquest 41mm eller 43mm

jjpp

Breitling
Jag har fått upp ögonen för Longines Hydroconquest och kommer slå till på en svart med stål, men jag har svårt att bestämma mig för storlek, 41 alt 43.
Min handled är 19 cm.

Först var jag helt klart inne på en 43mm, men efter att googlat runt en del verkar det (av det man läser) som att man "borde" ta en 41mm istället.

Skulle gärna vill ta emot lite inputs från er här, hur era tankar går gällande Hydroconquest, storlek vs handled.

Tack på förhand!
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Jag hade gått på 43, utan att ha testat. Strax över 20 men hyfsat små händer
Tycker det mesta jag provat runt 41 känns litet. Upp mot 46 börjar bli rätt maffigt(beroende på vilken såklart), så 43-44 är perfekt tycker jag
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Smaksak, men för mig är 43mm klockrent på dykare, jag har 18cm handled. Det blir ju lite som att fråga om man ska köpa tights jeans eller lösare.
 

ClownenJac

Panerai
Föreslår att du försöker prova båda :) Jag är supernöjd med min 41mm men har smalare handleder än du (ca 17cm). En sak att tänka på är att jag upplever den som större än 41mm pga kronskyddet samt att bandhornen sticker ut rätt långt.

20210124_154938.jpg
 

Kråksaltarn

Panerai
2-Faktor
Hade den förra (41) för typ fem år sedan, och klockan bärs både stort och litet beroende på hur man ser på saken.

Boetten är ganska tunn, vilket gör den ganska slank i profilen. Å andra sidan är bandhornen, precis som @ClownenJac nämner ovan, långa. Vill minnas att längden låg på 52 mm - vilket ju är jävligt långt på en 41mm-dinka. Aldrig prövat 43, men tänker att den kanske är två millimeter längre ändå?

19 cm i omkrets sväljer ju det mesta, men skulle ändå prövat om jag hade möjlighet och var du.
 

jjpp

Breitling
Vilket forum, stort tack för all respons på svar o bilder, uppskattas stort.

Ska försöka få möjlighet att testa dom två olika varianterna. Men som novis som jag ändå är är det väldigt intressant att höra era åsikter och tankar när det gäller min fråga 41 vs 43. Självklart förstår jag att det i slutändan kanske ändå handlar om smaksak, men just det är också intressant att höra hur just ni tänkte.
 

Filippusmaximus

Rolex
2-Faktor
Här är min svarta 41 mm på min vad jag tror är 17,5 cm handled
D7E96A88-740A-4DA5-9281-1D9CECDAA4DD.jpeg
A7143842-B366-4817-AAEA-DB252B58B3B9.jpeg
0CAE920C-02FB-4D83-A441-064F7C1FFB5C.jpeg
som nämnts innan bärs den lite större. Jämför mot min Breitling som är 43mm
6550A2A3-4439-4532-A06C-B6954C8A2DF4.png
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Jag skulle definitivt tro att 41an blir bra. Har själv haft en 39a som kändes ganska exakt som min omega seamaster 41. Klockan är lång och bär stort. 43 måste vara reserverad för timmerhuggare 😁
 
Topp