• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Longines - rent skräp eller usla rutiner?

Jag har två Hydroconquester, två Conquest Heritage, en damconquest och en Column Wheel Chronograph och enda gången jag har haft problem med någon av dem är när kronografen la av efter att jag tappat den i klinkersen. Det visade sig att tavlan hamnat snett men det behövde jag inte betala något för att få fixat och det var klart på tre veckor.
Jag tror, som flertalet tidigare sagt, att du haft grym otur @National för jag har då bara goda erfarenheter av både klockor och service.
Fyra av mina Longiner är f ö köpta i butik på Magnussons Ur i Göteborg. De har även onlineförsäljning qvicktime.eu men den har jag ingen erfarenhet av.
 
Fantastiskt med så många svar och synpunkter. Tack till er alla! Känns bra att höra att jag ska förvänta mig mer än såhär av Longines. Samtidigt bekymmersamt när jag läser om de fel och brister som vissa av er upplevt. Kanske i synnerhet det Henrik beskriver där man marknadsför en feltryckt tavla. Det är makalöst slarvigt.

Mitt hjärta slår fortfarande hårt för modellen och jag är faktiskt inte ett dugg sugen på någon annan klocka just nu. Tycker att jag har rätt bra koll på utbuden och jag finner inget att köpa istället. Vintage har jag haft så det räcker. Det är ny klocka som gäller.

Jag tror inte att designen är bytt till ett blankt/ograverat baklock. Så vitt jag vet har Longines ingen klocka som ser ut så. Precis som Hassler skriver så är det min uppfattning att klockan skickades till garantiverkstaden i Stockholm. Här uppe kallar dom den ”servicecentret i Stockholm” och de ska även serva andra märken under Swatch Group. I vilket fall så är jag fortfarande väldigt tveksam till den nivå de håller med tanke på vad som hände med första klockan efter den ”servats” hos dom. När det gäller den andra klockan önskar jag att jag hade fotograferat baklocket. Tyvärr blev jag blev så pass ställd och arg att jag sköt den tillbaka över disken och begärde pengarna tillbaka.

Jag kanske ska passa på att säga att jag upplever att jag haft en god kommunikation med ADn - väl medveten om nivån på deras kunskaper (vilken har visat sig vara lägre än min egen). Det är inte en dussinbutik a la Klockmäster. Den är anrik i regionen. Jag är på väg att flytta hem till Stockholm igen efter ett antal år i Norrbotten och jag vågar påstå att det är stor skillnad på utbud såväl som kunskap här. Jag vet faktiskt om ett par butiker som tvingats sluta sälja Longines därför att kunderna är på tok för få och Longines, liksom flera andra, kräver att AD ger deras märken allt större utrymme i butikerna. Hade jag köpt klockan i Stockholm hade jag också förväntat mig en annan nivå. På det hela är jag nöjd med butikens agerande och den kommunikation vi haft. Jag tror att jag överlag har vant mig vid att det är mycket här uppe som går på sparlåga. Jag har väl blivit mindre hetsig under min tid här samt att jag har en vardag med arbete, barn, villa och så här års ett ton snö att skotta varje kväll.

Nu lutar jag aningen åt att ge Longines en tredje chans och leta upp ett nytt exemplar i Stockholm. Besvikelsen borde ha lagt sig en smula när jag kommer ner igen. Frågan är kanske om jag kan skaka rädslan jag nu har inför framtida service. Ingen av er har skrivit något negativt om servicemomenten. Kanske är mina tveksamheter här missriktade. Men hur i h-vete kunde de agera som de gjorde? Var än den skadade medaljongen kom ifrån så var det där den limmades på. Hävdar åtminstone butiken.

Vilken AD rekommenderar ni för Longines förresten?


Tack igen till er alla som läst och bemödat er att svara. Jag uppskattar det verkligen! Om jag missat att besvara eller förtydliga något får ni gärna hojta till. Får jag någonsin svar på hur allt det här kunde hända lovar jag att skriva om det också.
Jag tycker att du ska försöka ge Longines en ytterligare chans, det är ett bra och kvalitativt märke, du måste ha haft en sinnesjuk otur, men om du ska köpa den i Stockholm så finns både nymans och rob, tror det finns fler men det är väl dom som är de riktiga experterna, ja har som sagt haft en drös med Longines och har då aldrig haft några som helst problem.
Stort lycka till ned ditt nästa klockköp
 
Jag tar till mig av kritiken! Här kommer bilder på den skadade medaljongen. Kvalitén är vad den är men jag tycker att reporna framgår hyfsat tydligt om man anstränger ögonen en smula.

Om jag missade detta i första inlägget kan jag meddela att butiken, i skrivande stund, inte är säkra på var den här klockan befinner sig. Vem vet var den hamnar tillslut. Till de som överväger ett köp framöver är det kanske ett bra tips att jämföra serienumret med det ni kan se här.

Med risk för att ha begått ännu en miss när det gäller forumetikett har jag gillat alla era svar. Jag blev så överraskad och glad bara.

lhq1.jpg
lhq2.jpg
lhq3.jpg
 
Förstår hur du tänker, men ADn är kanske någon dussinbutik t.ex Klockmäster som inte är särskilt kunniga på klockor. Det kanske stod en 20% deltidsanställd student som mestadels kränger Daniel Wellingtons eller Michaels Kors. Ponera att butiksbiträdet får meddelande om att en kunds klocka är redo för leverans; är det så konstigt om nämnda butiksbiträde inte tittar på serviceobjektet förrän kunden kommer in? Varför skulle det oerfarna butiksbiträdet egentligen göra det?

Nu talar jag inte om t.ex Nymans eller Rob - för de är ju väldigt kompetenta, men om det är en "dussinbutik" som jag nämnde så är det hela inte så konstigt. De skötte det ju snyggt genom att vara tillmötesgående mot kunden. Enligt KKL behöver de inte erbjuda en helt ny produkt förrän efter 3:e reparationen, men de erbjöd en ny direkt.
Nä, du får inte kalla Klockmäster för dussinbutik där dom inte är särskilt kunniga, varje butik har unika ägare och vissa givetvis samma. Men kompetensen i butiken bestäms av butiksägaren och är inte centralstyrt ifrån någon koncern. Vad man måste göra enligt lag är ju minst sagt ett minimum och har väldigt sällan att göra med att vara en bra säljare. Det kan ju kunderna bedöma. Hamnar man på ett internet forum där en missnöjd kund knorrar, då gjorde man något fel. Sen finns ju givetvis kunder med ganska skev självbild, men det verkar ju inte gälla TS ;)
 
Förstår hur du tänker, men ADn är kanske någon dussinbutik t.ex Klockmäster som inte är särskilt kunniga på klockor. Det kanske stod en 20% deltidsanställd student som mestadels kränger Daniel Wellingtons eller Michaels Kors. Ponera att butiksbiträdet får meddelande om att en kunds klocka är redo för leverans; är det så konstigt om nämnda butiksbiträde inte tittar på serviceobjektet förrän kunden kommer in? Varför skulle det oerfarna butiksbiträdet egentligen göra det?

Nu talar jag inte om t.ex Nymans eller Rob - för de är ju väldigt kompetenta, men om det är en "dussinbutik" som jag nämnde så är det hela inte så konstigt. De skötte det ju snyggt genom att vara tillmötesgående mot kunden. Enligt KKL behöver de inte erbjuda en helt ny produkt förrän efter 3:e reparationen, men de erbjöd en ny direkt.
Som butik ska man ju kunna lita på att det som levereras till butiken är OK.
 
Fy fan vad trist upplevelse.
Jag kan inget om Longines som märke men tycker att Longines Conquest Heritage är asfin och är en klocka jag haft på span en tid. Du har säkerligen haft en del otur men efter att ha läst den här tråden känner jag att jag inte kommer köpa en.
 
Av din beskrivning anar jag vilken butik det handlar om och det är väl inte en dedikerad klockbutik, vilket kan påverka kunskapsnivån om en enskild produkt av enskilt märke. Dessutom kan man ju nörda in på något så att kunskapsnivån inom ett snävt område även kan vara högre än genomsnittlig säljare på "tyngre" butiker i hufvudstaden. I ditt fall tycker jag i vilket fall som helst att Swatch group är de som gjort bort sig. En dålig limning från fabrik är nog svår att upptäcka förrän den just spricker, men den åverkan du beskriver är inte rimlig. Det märkligaste är ändå boettlocket. Man antar ju att de färdigställs innan montering på klockan så what´s up with that?
 
Du har givetvis rätt i det, men det är mellan leverantören och butiken. Vad sedan butiken serverar kunden är inte leverantörens ansvar eftersom hen inte har sålt till tredje part.
Tillverkaren och generalagenten bär ansvaret för att skicka den vara butiken beställt. Brister det i QC så är det inte butikens fel, butiken kan inte förväntas se över alla klockor med lupp innan de lämnar ut klockorna till kund (förutsatt att klockan är ny/nyfixad).
 
Tillverkaren och generalagenten bär ansvaret för att skicka den vara butiken beställt. Brister det i QC så är det inte butikens fel, butiken kan inte förväntas se över alla klockor med lupp innan de lämnar ut klockorna till kund (förutsatt att klockan är ny/nyfixad).
Du är alldeles för snäll med handlaren. Säljer man lyxvaror där dom enskilda artiklarna kostar över 10lax så får man ha lite högre krav på sig. Det är som att jämställa Ströms med HM, man förväntar sig att kläderna som hänger framme hos Ströms är hela och fina medans HM i första hand är billiga. Jag förväntar mig att när man lämnat något till skräddaren för reparation och får tillbaka det reparerat, att dom synar arbetet innan jag blir inringd. Borde vara ännu viktigare när man inte utför arbetet själv.
 
Limmade saker som ramlar av? Skräp är det första jag tänker på! :shifty:

Personligen hade jag övergivit märket och valt ett med lite bättre kvalitet.
 
Du är alldeles för snäll med handlaren. Säljer man lyxvaror där dom enskilda artiklarna kostar över 10lax så får man ha lite högre krav på sig. Det är som att jämställa Ströms med HM, man förväntar sig att kläderna som hänger framme hos Ströms är hela och fina medans HM i första hand är billiga. Jag förväntar mig att när man lämnat något till skräddaren för reparation och får tillbaka det reparerat, att dom synar arbetet innan jag blir inringd. Borde vara ännu viktigare när man inte utför arbetet själv.
Jaha, handlade det om en lyxklocka?
 
Tråkig historia. Hade ingen aning om att medaljongen var limmad. Jag var i alla fall väldigt nöjd med min. Tyckte den var kanonsnygg! Generellt så tycker jag inte Longines är ett superroligt märke men jag har inte haft något att anmärka på av de modellerna jag ägt.

126_05_zpsguyv0sb1.jpg
 
Fantastiskt med så många svar och synpunkter. Tack till er alla! Känns bra att höra att jag ska förvänta mig mer än såhär av Longines. Samtidigt bekymmersamt när jag läser om de fel och brister som vissa av er upplevt. Kanske i synnerhet det Henrik beskriver där man marknadsför en feltryckt tavla. Det är makalöst slarvigt.

Mitt hjärta slår fortfarande hårt för modellen och jag är faktiskt inte ett dugg sugen på någon annan klocka just nu. Tycker att jag har rätt bra koll på utbuden och jag finner inget att köpa istället. Vintage har jag haft så det räcker. Det är ny klocka som gäller.

Jag tror inte att designen är bytt till ett blankt/ograverat baklock. Så vitt jag vet har Longines ingen klocka som ser ut så. Precis som Hassler skriver så är det min uppfattning att klockan skickades till garantiverkstaden i Stockholm. Här uppe kallar dom den ”servicecentret i Stockholm” och de ska även serva andra märken under Swatch Group. I vilket fall så är jag fortfarande väldigt tveksam till den nivå de håller med tanke på vad som hände med första klockan efter den ”servats” hos dom. När det gäller den andra klockan önskar jag att jag hade fotograferat baklocket. Tyvärr blev jag blev så pass ställd och arg att jag sköt den tillbaka över disken och begärde pengarna tillbaka.

Jag kanske ska passa på att säga att jag upplever att jag haft en god kommunikation med ADn - väl medveten om nivån på deras kunskaper (vilken har visat sig vara lägre än min egen). Det är inte en dussinbutik a la Klockmäster. Den är anrik i regionen. Jag är på väg att flytta hem till Stockholm igen efter ett antal år i Norrbotten och jag vågar påstå att det är stor skillnad på utbud såväl som kunskap här. Jag vet faktiskt om ett par butiker som tvingats sluta sälja Longines därför att kunderna är på tok för få och Longines, liksom flera andra, kräver att AD ger deras märken allt större utrymme i butikerna. Hade jag köpt klockan i Stockholm hade jag också förväntat mig en annan nivå. På det hela är jag nöjd med butikens agerande och den kommunikation vi haft. Jag tror att jag överlag har vant mig vid att det är mycket här uppe som går på sparlåga. Jag har väl blivit mindre hetsig under min tid här samt att jag har en vardag med arbete, barn, villa och så här års ett ton snö att skotta varje kväll.

Nu lutar jag aningen åt att ge Longines en tredje chans och leta upp ett nytt exemplar i Stockholm. Besvikelsen borde ha lagt sig en smula när jag kommer ner igen. Frågan är kanske om jag kan skaka rädslan jag nu har inför framtida service. Ingen av er har skrivit något negativt om servicemomenten. Kanske är mina tveksamheter här missriktade. Men hur i h-vete kunde de agera som de gjorde? Var än den skadade medaljongen kom ifrån så var det där den limmades på. Hävdar åtminstone butiken.

Vilken AD rekommenderar ni för Longines förresten?


Tack igen till er alla som läst och bemödat er att svara. Jag uppskattar det verkligen! Om jag missat att besvara eller förtydliga något får ni gärna hojta till. Får jag någonsin svar på hur allt det här kunde hända lovar jag att skriva om det också.

Jag har köpt en HC av Krons och är väldigt nöjd med dom.
Har lämnat annat på service där och upplever dom som bra.
 
Har haft både Longines hydroconquest och Legend diver. Har inte märkt av något annat än toppkvalitet de åren jag använt dom. Misstag kan alla göra, klart det dyker upp exempel, som ditt, där saker inte gått som man förväntar sig när man producerar flera hundra tusen klockor per år. Det är väl just på grund av dessa (få) fel som garantin finns? Och även där har de klantat sig i detta fallet. Jag tror mest att det är otur.
 
Av din beskrivning anar jag vilken butik det handlar om och det är väl inte en dedikerad klockbutik, vilket kan påverka kunskapsnivån om en enskild produkt av enskilt märke. Dessutom kan man ju nörda in på något så att kunskapsnivån inom ett snävt område även kan vara högre än genomsnittlig säljare på "tyngre" butiker i hufvudstaden. I ditt fall tycker jag i vilket fall som helst att Swatch group är de som gjort bort sig. En dålig limning från fabrik är nog svår att upptäcka förrän den just spricker, men den åverkan du beskriver är inte rimlig. Det märkligaste är ändå boettlocket. Man antar ju att de färdigställs innan montering på klockan så what´s up with that?

Det är riktigt. Det är, och har alltid varit, en ur och guldsmedsbutik. De har emellertid ”dedikerad” personal för respektive produktgrupp. Jag tror att problemet kring kunskapsnivån grundar sig i försäljningssiffrorna. Man säljer helt enkelt inte dyra klockor utanför storstäderna i tillräckligt omfattning och man håller sig därför med märken och modeller som ligger ganska lågt i pris. På så vis behåller man kunderna men förlorar nog på sikt kompetens. Nyexaminerade urmakare söker sig till platser där de kan utvecklas och ha en framtid i branschen. Jag tycker om butiken och personalen är trevlig. Det är vad det är bara.

Jag antar också att boettlocket färdigställs innan det skruvas på. Jag antar att det finns någon form av kvalitetskontroll för varje process samt en innan klockan skickas från fabriken. Jag antar att detsamma gäller för officiell/auktoriserad servicepartner. Jag har svårt att se någon otur i allt det här. Det måste väl ändå röra sig om ett ganska stort och genomgående slarv, i bästa fall. Det är svårt att finna något betryggande kring allt hur jag än vrider och vänder på det. Men så fort jag ser en bild på klockan, som den @Jaggis postade, känner jag hur saknaden sköljer över över mig.

@yonsson Lyx är kanske att ta i. 10.000 kronor kostar klockan och verket är inget speciellt. Jag förväntade mig mer av Longines som märke. Priset känns egentligen oväsentligt här. Om jag skickar in min tv för garantiservice förväntar jag mig att den inte återvänder med massa repor eller med ny design.

Limmade saker som ramlar av? Skräp är det första jag tänker på! :shifty:

Personligen hade jag övergivit märket och valt ett med lite bättre kvalitet.

Jo, jag har ju en liten röst i huvudet som säger precis som du. Jag försöker att inte lyssna på den.. men.. helvete!
 
Tycker inte du ska döma ut swatchgroup för isåfall blir det många märken du inte kommer våga köpa för du tror de är slarviga. Mvh
 
Tycker inte du ska döma ut swatchgroup för isåfall blir det många märken du inte kommer våga köpa för du tror de är slarviga. Mvh

Jag ber om ursäkt om detta inte var riktat till mig. Jag har varken dömt Swatch Group ut antytt något sådant. Att allt det här rör sig om slarv är alldeles uppenbart. Från var och vem kan man bara spekulera så länge svaren lyser med sin frånvaro.
 
Jaha, handlade det om en lyxklocka?
Det förändrar ju inte BarbaBabas poäng. Jag tycker nog också att butiken har ett ansvar för att kontrollera varan efter service innan den återlämnas till kund. Även om 10k för en klocka inte gör Longines till ett lyxmärke så är det ju inget dussinmärke det handlar om iaf! Longines markladsförs trots allt som "lite bättre".
@BarbaBaba
 
Det förändrar ju inte BarbaBabas poäng. Jag tycker nog också att butiken har ett ansvar för att kontrollera varan efter service innan den återlämnas till kund. Även om 10k för en klocka inte gör Longines till ett lyxmärke så är det ju inget dussinmärke det handlar om iaf! Longines markladsförs trots allt som "lite bättre".
@BarbaBaba
Klart Longines är ett dussinmärke precis som exempelvis Oris, de säljs ju i varenda klockbutik. Givetvis är inte felen OK oavsett prisklass men att motivera det med att Longines är lyxklockor tycker jag blir skevt.

Hävdar fortfarande att man som butik ska kunna lita på generalagent/tillverkare, vad kunden får ska inte vara avhängd vilken butikspersonal som arbetar den dagen.
 
Klart Longines är ett dussinmärke precis som exempelvis Oris, de säljs ju i varenda klockbutik. Givetvis är inte felen OK oavsett prisklass men att motivera det med att Longines är lyxklockor tycker jag blir skevt.

Hävdar fortfarande att man som butik ska kunna lita på generalagent/tillverkare, vad kunden får ska inte vara avhängd vilken butikspersonal som arbetar den dagen.

I så fall, vad och vilka är inte dussinklockor?

Gällande butikens åtaganden så är jag av en annan åsikt. Jag vet att många butiker har rent okunniga butikspersonal, har själv råkat ut för det. Det är för den delen inte ok utan en ledningsfråga för vart man vill sätta sig själv på kartan. En åf eller butiksrepresentant kan liknas vid en konsult, vill man ha en återkommande kund så är man högst beroende av resultatet och själva leveransen även om man själv inte utför själva uppdraget alla gånger!
 
Jag drar gränsen över Longines, Oris, Tissot och Certina.
Det måste ju ändå ses som en subjektiv åsikt från dig, vad som är lyx kan väl skilja sig beroende på betraktare/köpare. Jag måste nog hålla med om att de märkena du räknar upp kan ses som lyxmärken för vissa personer medan det för andra måste handla om en klocka för 50k och uppåt. Många som köper en Longines heritage conquest ser det nog som att de investerar i sig själva och kostar på sig en lyxklocka. Det måste helt enkelt finnas olika nivåer av lyx inom klockor likväl som det finns inom kläder, resor, bilar etc.

Edit: det här är givetvis en subjektiv åsikt från min sida :)
 
Det måste ju ändå ses som en subjektiv åsikt från dig, vad som är lyx kan väl skilja sig beroende på betraktare/köpare. Jag måste nog hålla med om att de märkena du räknar upp kan ses som lyxmärken för vissa personer medan det för andra måste handla om en klocka för 50k och uppåt. Många som köper en Longines heritage conquest ser det nog som att de investerar i sig själva och kostar på sig en lyxklocka. Det måste helt enkelt finnas olika nivåer av lyx inom klockor likväl som det finns inom kläder, resor, bilar etc.

Edit: det här är givetvis en subjektiv åsikt från min sida :)
ALLT är ju subjektivt, det finns ingen sanning. Lyxklockor för mig rent kategoriskt är premium och high end-tillverkare, absolut inte de billigaste swiss made-tillverkarna. En klocka är automatiskt inte en lyxprodukt bara för att den är tillverkad i Schweiz.
 
Senast ändrad:
Klart Longines är ett dussinmärke precis som exempelvis Oris, de säljs ju i varenda klockbutik. Givetvis är inte felen OK oavsett prisklass men att motivera det med att Longines är lyxklockor tycker jag blir skevt.

Hävdar fortfarande att man som butik ska kunna lita på generalagent/tillverkare, vad kunden får ska inte vara avhängd vilken butikspersonal som arbetar den dagen.
Jag håller fortfarande med dig om att man som butik måste kunna lita på sina leverantörer. Annars så byter man (i detta fall är det ju inte möjligt).
Om du skulle omsätta situationen till någon annan produkt eller verksamhet kanske du nog också skulle se att det är butiken som har ansvar mot kund och inte någon i ett tidigare led. I detta fall handlar det om en missnöjd kund, inte en missnöjd butik. Hur man utbildar sina säljare varierar kraftigt, men driver man en butik med en speciell inriktning och riktar sig till en speciell kundgrupp bör man utbilda sina säljare därefter. Om du vill jämställa klockbutiker som säljer Longines med Ur&Penn får du givetvis göra det, men det känns ju inte seriöst.
Att du inte vill definiera klockor i 10tkr klassen som lyxvaror är ju inte heller seriöst. En bil som kostar över 1 miljon är en lyxbil, även om den tillverkas i stora volymer.
 
"dussin (medellågtyska dos(s)in, ytterst av latin duoʹdecim ’tolv’), antalsenhet innebärande ett" (Nationalencyklopedi, http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi)
12 st, Rolex och GS etc är dussinklockor alltså!o_O @eriksson850 @yonsson

Skämt och sido!
Dussinklocka eller ej är upp till var och en att bedömma personligen sticker jag ut hakan och säger att jag nog faktist tycker att en rolex sub också är en dussinklocka. Det har egentligen inte med saken att göra. Köper man en klocka för ett par tusen av renomerat märke, från butik dessutom, så ska detta egentligen inte ske och handlaren ska ha bättre koll!
 
Att du inte vill definiera klockor i 10tkr klassen som lyxvaror är ju inte heller seriöst. En bil som kostar över 1 miljon är en lyxbil, även om den tillverkas i stora volymer.
Tror du tappat mig, vi har helt klart olika definition av ordet "lyx", i princip alla klocktillverkare har ju klockor för över 10000kr i sitt sortiment.
 
"dussin (medellågtyska dos(s)in, ytterst av latin duoʹdecim ’tolv’), antalsenhet innebärande ett" (Nationalencyklopedi, http://www.ne.se/uppslagsverk/encyklopedi)
12 st, Rolex och GS etc är dussinklockor alltså!o_O @eriksson850 @yonsson

Skämt och sido!
Dussinklocka eller ej är upp till var och en att bedömma personligen sticker jag ut hakan och säger att jag nog faktist tycker att en rolex sub också är en dussinklocka. Det har egentligen inte med saken att göra. Köper man en klocka för ett par tusen av renomerat märke, från butik dessutom, så ska detta egentligen inte ske och handlaren ska ha bättre koll!
Ordet dussinklocka var inget jag tog in i diskussionen, ursprungsdiskussionen handlar ju om "lyx eller inte lyx", en Rolex Submariner är enligt mig en dussinklocka inom lyxsegmentet. :)
 
Tillbaka
Topp