• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Longines

Uppdaterade DolceVita. Mycket fint nu!

IMG_2728.webp

IMG_2727.webp
Uppdateringen avser bara ny konfiguration på tavlor eller har jag missat något?

Hade absolut vart nice. Tycker annars det vart trevligt om man tagit bort sekundvisaren. Blivit en väldigt ren tavla.
Det hade den, sen kanske det hade blivit lite för likt Cartier och man valde därför att inte gå den vägen. Just sekundvisaren gör ju att man gärna ser ett automatiskt urverk, ska en sådan rackare ticka så känns det fel.

Det hade den, sen kanske det hade blivit lite för likt Cartier och man valde därför att inte gå den vägen. Just sekundvisaren gör ju att man gärna ser ett automatiskt urverk, ska en sådan rackare ticka så känns det fel.
Instämmer, köpte en till sambon förra året och hade gärna tänkt mig en likadan fast modellen större (23,3x37mm) men just att sekundvisaren tickar gör mig inte lika köpsugen. Samtidigt tycker jag de större automatiska blir lite väl stora för klocktypen.

Instämmer, köpte en till sambon förra året och hade gärna tänkt mig en likadan fast modellen större (23,3x37mm) men just att sekundvisaren tickar gör mig inte lika köpsugen. Samtidigt tycker jag de större automatiska blir lite väl stora för klocktypen.
Samma här, hade jättegärna velat slå till på en men har sen frugans Santos Dumont att jämföra med och då blir det inte riktigt lika starkt köpsug.

Longines har så mycket som är riktigt bra nu. Svårt att välja en trio men här är ett försök iaf. Saknar dock både Ulta-Chron, Zulu Time, Legend Diver. Möjligt att Dolcevita kan bytas mot Ultra-Chron.

1787746606730.webp
LLD39 och UC37 är nog mina favoritsläpp av Longines de senaste åren. Får habegär varje gång jag ser en bild på någon av dem.

1000036766.webp

Spirit. Nu på svart läder. Mycket svårt att hitta vettiga 19mm band med extra kort längd.

IMG_1022.webp
Kan säga att det är lika svårt i uddamåttet 21mm, till och med i normallängd, vilket är tråkigt. Satt på sista hålet på originalbandet och kände att det blev lite för stort nu när vi närmar oss kallare tider. Hittade ett Hirsch-band i lite tjockare utförande men där jag vid behov ändå känner mig mer bekväm med att göra nya hål.

Uddamått på band är Hin Håles påfund. Longines och Omega har en fäbless för 19 och 21 mm och det gör att bandletande går från trivsamt till frustrerande på nolltid.

TH tar ändå priset med sin Carrera. 20,5 mm är rent diaboliskt. Nästan imponerande störigt.

1000037029.webp
Haha, tar nog ändå priset ja... Vill man ha med quick-release blir det ännu svårare, annars kan man alltid "modifiera" ner 22mm till 21mm, eller 20mm till 19mm med ett litet hammarslag.
Men skönt att se att inte bara Swatch Group gör livet surt för sina kunder :)

Tillbaka
Topp