• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Loppisfynd Junghans bordsur med spelverk

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hittade det här häftiga tyska bordsuret på en loppis idag och skulle vilja veta lite mer.
Kanske någon här som har snöat in på bordsur och har lite koll? :) Känns som Hans_Delsbo kanske kanske kan vara en sådan person...
Fungerar och håller tiden perfekt, ball väckningsfunktion med ett spelverk som spelar i evigheter.
Jag kanske ska försöka skapa ett youtube-klipp så ni får höra... :)

Hur gammalt kan det vara, runt skiftet 18-1900 eller nyare?

1.JPG
2.JPG
3.JPG
4.JPG
5.JPG
6.JPG
 
C

China

Guest
Det är faktiskt inte ett bordsur, utan ett reseur. Modellen heter Laterna och brukar ibland ha kvar den påklistrade etiketten i botten med melodin som verket spelar. Det finns flera varianter på den här modellen som började tillverkas ca 1886 och fram till 1940talet, det finns också en systermodell med enbart alarm (Joker). Gissningsvis så är ditt exemplar från början av seklet, vilket urverk som sitter i klockan har jag ingen aning om.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det är faktiskt inte ett bordsur, utan ett reseur. Modellen heter Laterna och brukar ibland ha kvar den påklistrade etiketten i botten med melodin som verket spelar. Det finns flera varianter på den här modellen som började tillverkas ca 1886 och fram till 1940talet, det finns också en systermodell med enbart alarm (Joker). Gissningsvis så är ditt exemplar från början av seklet, vilket urverk som sitter i klockan har jag ingen aning om.



Tack China, mycket kul information! :) Självklart är det ett smidigt reseur, ska ta med det nästa gång jag reser någonstans ;)

Det har tydligt suttit en etikett här. Den är borta och istället har någon skrivit/ristat in B 16. Kan det vara Beethoven eller Bach kanske?
7JN4yXX.jpg
 
C

China

Guest
Tack China, mycket kul information! :) Självklart är det ett smidigt reseur, ska ta med det nästa gång jag reser någonstans ;)

Det har tydligt suttit en etikett här. Den är borta och istället har någon skrivit/ristat in B 16. Kan det vara Beethoven eller Bach kanske?

Det kan nog ligga nära till hands med Beethoven eller Bach. Om jag inte missminner mig blev det ett tusental olika melodier med åren, och Junghans numrerade alla. Jag tror att du säkert kan få mer detaljerad information på något Tyskt klockforum, t.ex. http://uhrforum.de/. Grattis till fyndet, ett riktigt trevligt reseur.:)
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Det kan nog ligga nära till hands med Beethoven eller Bach. Om jag inte missminner mig blev det ett tusental olika melodier med åren, och Junghans numrerade alla. Jag tror att du säkert kan få mer detaljerad information på något Tyskt klockforum, t.ex. http://uhrforum.de/. Grattis till fyndet, ett riktigt trevligt reseur.:)


Söker vidare på tyska forum då, tack så mycket för all hjälp! Återkommer med uppdatering om jag lyckas knäcka gåtan med melodin :)
 

fc2

Rolex
Bordsur är tyvärr inget jag är bra på men det finns en del kunniga på gamla ur i vintagedelen på watchuseek. Sett en del otroliga tips och kunskaper i den forumdelen så om du inte får napp här kan jag tipsa att göra en tråd där.
 

Brogren

Cartier
Det är faktiskt inte ett bordsur, utan ett reseur. Modellen heter Laterna och brukar ibland ha kvar den påklistrade etiketten i botten med melodin som verket spelar. Det finns flera varianter på den här modellen som började tillverkas ca 1886 och fram till 1940talet, det finns också en systermodell med enbart alarm (Joker). Gissningsvis så är ditt exemplar från början av seklet, vilket urverk som sitter i klockan har jag ingen aning om.


Gillar verkligen djupet av din kunskap China.
Slutar aldrig att förvåna mig.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tackar för tilltron till min kunskap om bord/reseur, men här rinns nada att tillägga.
Enda skillsen jag har här är angående materialet.

Om du ser koppar under den blanka ytan så är min gissning att den är gjord i förkromad stålplåt. Då man kromade plåt "förr" var det vanligt att man förkopprade först, tydligen för att få bättre vidhäftning och yta.

Den kan också vara förnicklad, väldigt vanlig ytbeläggning, gulare än krom (jämför gärna med ett cykelstyre eller ett rivjärn från köket).

Silverplätering kan det också vara, men då det inte är så slitstarkt gissar jag (hejvilt) att det inte skulle användas på ett reseur, eftersom ytan skulle bli ful fort.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tackar för tilltron till min kunskap om bord/reseur, men här rinns nada att tillägga.
Enda skillsen jag har här är angående materialet.

Om du ser koppar under den blanka ytan så är min gissning att den är gjord i förkromad stålplåt. Då man kromade plåt "förr" var det vanligt att man förkopprade först, tydligen för att få bättre vidhäftning och yta.

Den kan också vara förnicklad, väldigt vanlig ytbeläggning, gulare än krom (jämför gärna med ett cykelstyre eller ett rivjärn från köket).

Silverplätering kan det också vara, men då det inte är så slitstarkt gissar jag (hejvilt) att det inte skulle användas på ett reseur, eftersom ytan skulle bli ful fort.


Du har nog rätt med att den är förkopprad. Det ser ut lite som tenn i färgen, lite silvermatt/grå... Tack för input! :)
 
Topp