• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lorier Falcon 2 - Slutet på en klocksaga (?)

zesj

Basic
Bakgrund
Jahapp, så äger man en Lorier Falcon 2 med blå våffeltavla. 36mm, plexi, 100m WR, länk, automatisk, vintagelook... Den verkade ha allt - den ultimata dagliga klockan. Varför skaffade jag den? En ambition vi nog alla stundtals har: Bli One Watch Guy. Samtidigt som det är tilltalande att liksom bli ett med en enda pjäs är det svårt ... En ny kärlek väntar alltid runt hörnet. Så vi får se hur det här går.

Varför dags att bli OWG nu då? När jag började samla för 10 år sedan började hjärtat snabbt klappa för det som är dressat och gärna vintage. Mindre pjäser (34-36mm) med lite KÄNSLA. Dykare har aldrig funkat för mig. Hur som helst var jag då också nyss klar med universitetet och bodde själv - fullt blås att köra på vad man känner för! Idag är annorlunda, med hus (renoveringsobjekt) och småbarn. Funkar liksom inte med en skör vintagepjäs i vardagen. Och jag vill inte behöva ta av den när jag kommer hem. Alltså: Nu om någon gång är det dags att bli OWG - men hur möter det där praktiska (vattentäthet, sportighet, automatisk, stållänk, prisvärd) det där dressade, klassiska och vintageinspirerade (34-36mm, plexi, nedtonad design)? Där dök Lorier Falcon 2 upp.

DISCLAIMER 1: Fortfarande nykär då jag ägt klockan i 1 månad. Viss risk för att smekmånadseffekt.

DISCLAIMER 2: Recensionen är begränsad av mån av bilder, olika infallsvinklar, med mera. Jag fokuserar mer på syftet med klockan och hur väl den fyller det snarare än individuella element som leder upp dit.

Specs (saxat)
36mm case width
9mm case thickness + 2mm dome crystal
44mm case length / lug-to-lug
20mm lug width tapers to 16mm at clasp
Miyota 90S5 automatic movement (no-date), 28800 bph*
316L marine-grade stainless steel case
Water resistant to 100 meters / 330 feet
Screw-down crown
Dome plexiglass crystal
Swiss Superluminova BGW9 luminous
316L marine-grade stainless steel bracelet with solid endlinks
Fully-articulating solid links secured by screw pins
Push-button clasp with 3 microadjustment slots*

Tyckande och reflektioner
Ojojoj, vilken skönhet. Den gör precis det jag ville att den skulle göra. Den går att ha på sig konstant utan oro för vatten, trädgårdsjobb eller om den matchar med skjortan och kavajen. Den är t o m bekväm!

Även plexit är klockrent. Kanske kan man hävda att safir hade gjort den ytterligare lite mer praktisk, men samtidigt hade den då tappat vad gäller feeling och vintage vibe. Om jag säger såhär: Jag föredrar om det jag kan se, ta på och uppleva är vintage-orienterat; samtidigt som specsen och det jag inte ser är sportigare orienterat. En vintageupplevelse som sluter sig runtomkring ett sportigt innandöme liksom!

Jag skulle definitivt rekommendera klockan till personer som är i lite samma sits som jag: Man vill reducera och fokusera, samt samla mycket av det man älskar och som är praktiskt i ett paket. Som del i en större samling vet jag inte riktigt hur klockan skulle te sig - klockor som "gör allt" har också en tendens att inte riktigt göra de specifika grejerna lika bra som andra alternativ i samlingen. Så jag tror inte riktigt man rundar av eller kompletterar en samling med denna klocka... Eller kanske. Skulle vara som del av en mer påkostad samling där man behöver något man inte behöver bry sig om, ex för en utlandssemester med strandhäng. Har tidigare försökt mig på liknande och införskaffat pjäser som egentligen landar lite för långt ifrån vad jag egentligen tycker om, varpå de fått ryka igen inom någon månad. Gillar man samma saker som jag gillar kan denna i alla fall checka några boxar, till skillnad från en random SKX-aktig historia (jepp, subjektiv och svär i kyrkan).

Det positiva
Den gör allt. Den har charmen, rätt prisnivå, det praktiska... Från detta läge handlar det nog mer om huruvida det är gångbart att faktiskt vara OWG, för så som marknaden ser ut just nu kan jag inte komma på någon klocka som kan fylla det behovet lika väl.

Det negativa
Trodde aldrig jag skulle säga det om en klocka, men KANSKE 1-2mm ytterligare i diameter och kanske detsamma vad gäller tjockleken. Den bärs mindre än andra kända 36mm-varianter från andra märken (ni vet vad jag talar om!). Den krymper dessutom lite ytterligare på strap, vilket begränsar mångsidigheten (nåja, den är fett mångsidig på länken). Kan dock vara en vanesak.

Sammanfattning
Känns lite som ord jag kommer att få äta upp, men det här kan nog funka: OWG tills vidare! Även om man fortfarande kollar sina bloggar och har intresset kvar är det mycket mer fokuserat och till viss del reducerat. Om/när Loriern får lämna blir det troligen för en ny OWG-pjäs. Eller så får jag äta upp den meningen också.

Också måste man väl ge någon form av siffra: 9/10

IMG-4694.jpg

Bilagor

• IMG-4658.jpg
    IMG-4658.jpg
    414.8 KB · Visningar: 167
  • IMG-4657.jpg
    IMG-4657.jpg
    701.7 KB · Visningar: 178
  • IMG-4635.jpg
    IMG-4635.jpg
    689 KB · Visningar: 206
  • IMG-4634.jpg
    IMG-4634.jpg
    772.6 KB · Visningar: 218
  • IMG-4633.jpg
    IMG-4633.jpg
    843.4 KB · Visningar: 205
Senast ändrad:
Kul recension, Lorier gör riktigt fina klockor och dessutom till en mycket tacksam prislapp! :) Lycka till som OWG!

Tack på samtliga punkter! Är en rätt oerfaren recensent, men hoppas att den kanske hjälper någon som är lite sugen på klockan specifikt eller att bli OWG generellt.

Trevlig recension på trevlig klocka :)

Tror ju personligen inte på det där med OWG... Inser heller inte riktigt nöjet med att bara ha en klocka! Blir ju som att äta samma maträtt varje måltid 🤔 Men jag är väl inte riktigt frisk 😇

Bra recension! Håller inte med on extra diameter eller tjocklek, dock! Vill du ha det finns ju alltid V1 på 39mm. ;)

Upplever att den bärst mitt emellan en fem- och sexsiffrig 36mm Rolex.

F8DA4CF0-3051-4FC3-9390-D0984E896B02.jpeg
4F12F71F-6810-4D77-9978-75BAA4E4469E.jpeg
Vilken fantastisk trio!

Vet faktiskt inte om jag håller med mig själv heller... är ett stort KANSKE, och hade jag fått den i säg 37 hade jag lika gärna kunnat ångra mig. Vill iaf - definitivt - ha den mer åt denna storlek än 39 och med ”modernare” look ... dä ändras det där grundsyftet jag försökte fylla.

Vilken fantastisk trio!

Vet faktiskt inte om jag håller med mig själv heller... är ett stort KANSKE, och hade jag fått den i säg 37 hade jag lika gärna kunnat ångra mig. Vill iaf - definitivt - ha den mer åt denna storlek än 39 och med ”modernare” look ... dä ändras det där grundsyftet jag försökte fylla.
Hehe, inte min trippel - jämförde Loriern mot en kompis Expy. :)

Den låg bra till! Grön var lite för specifik, svart gilt lite för tillfälligt trendig... men den blåa och vita var klassiska. Gick på blåa då jag överlag känner att stål+vitt blir sterilt, samt att vitt krymper tavlan (högst subjektivt) - men vad jag sett av den verkar den ändå fin alltså.
Låter som ett logiskt resonemang, och om den som du skriver bärs ännu mindre så blir frågan bara om den kommer passa. Vad har du för omkrets på handleden själv?

Låter som ett logiskt resonemang, och om den som du skriver bärs ännu mindre så blir frågan bara om den kommer passa. Vad har du för omkrets på handleden själv?
Oj, det vet jag inte... men jag är 182cm lång och kan bara nämna en man jag känner som har lika tunna handleder (och inte är någon minisnubbe i övrigt), så låt säga ”rather dainty” ;P. Du är ingen guldsnubbe? Modellen i pvd-guld med vit tavla kommer runt det hela och är fruktansvärt vacker!

Oj, det vet jag inte... men jag är 182cm lång och kan bara nämna en man jag känner som har lika tunna handleder (och inte är någon minisnubbe i övrigt), så låt säga ”rather dainty” ;P. Du är ingen guldsnubbe? Modellen i pvd-guld med vit tavla kommer runt det hela och är fruktansvärt vacker!
Okej då förstår jag - det låter iaf positivt då jag har ”mellanstora” runt 17-18 (?). Var förut sugen på den förra versionen med guld pvd:n - kommer det en sådan för denna också?! :eek:

Tillägg: såg pvd-versionen nyss - wow!
Nu blev köpsuget alldeles för stort :/ :)

Trevlig recension och grattis till ett bra köp.
Jag slog till på den vita och har inte ångrat mig en sekund.

Jag såg ett youtubeklipp med dom entusiastiska ägarna Lauren & Lorenzo Ortega och fick ett gott intryck av dom.
Fick även en bra och snabb respons från dom på mail när jag hade frågor.
Det motiverade mig ytterligare för ett köp.

Over and out och njut av din Falcon.

Bilagor

• 97A20411-3728-4EFB-AA21-A5730E74B02C.jpeg
    97A20411-3728-4EFB-AA21-A5730E74B02C.jpeg
    388.7 KB · Visningar: 151
Trevlig recension och grattis till ett bra köp.
Jag slog till på den vita och har inte ångrat mig en sekund.

Jag såg ett youtubeklipp med dom entusiastiska ägarna Lauren & Lorenzo Ortega och fick ett gott intryck av dom.
Fick även en bra och snabb respons från dom på mail när jag hade frågor.
Det motiverade mig ytterligare för ett köp.

Over and out och njut av din Falcon.

Vacker! Såg också ägarbilden och deras engagemang som ett plus och fick också mycket bra bemötande. Därtill höll min Falcon på att stanna sporadiskt när jag fick den, men de svarade och löste det blixtsnabbt.

Önskar fröjdefullt Falcon-användande tillbaa :)

Snygg och skön att bära. Minns att jag nästan blev provocerad av timvisaren när jag först såg klockan på bild, men designen växte.

Hög finish generellt och länken lever helt upp till hypen. Lite ojämnt tryck på det silvriga kring ett index drar ner intrycket lite. Miyota-verket har hållit nästan exakt +10s/d så här långt, så borde gå att rucka till något ännu bättre.

Det här känns som en farlig inkörsport både till fler Lorier och en Explorer 1...

IMG_0207.jpeg

Grattis till en snygg klocka och att du är så nöjd :)
En personlig fundering... om du väljer bort vintage bara för att ha 100m wr, hur ofta behöver du verkligen det? Nu har jag ju haft klockor av alla de slag
enda sedan jag var liten, så jag har själv hunnit reflektera över egna val. Förr tog man alltid av sig klockan om man skulle bada, mecka, eller andra situationer när klockan kunde vara i vägen. Nu ska den teoretiskt plötsligt klara vad som helst och det har ju gjort att man väljer bort en massa trevliga klockor...

Intressant fråga! Om vi först antar att man vill kunna bära klocka i de flesta situationer och begränsa när man måste ta av byta bör ju en rätt allmän samling ändå kunna funka? För några år sedan - då jag var barnlös och bodde i lägenhet - hade jag hållit med: man behöver sällan 100m wr och när man väl gör det är det bara att fiska fram beatern. Men när man är småbarnsfar, husägare och dessutom ifrågasatt sitt klockeri efter en lång tid av hemifrånarbete ... Nja. Idag är det oftare vattentäthet behövs, men framförallt har möjligheten att förutsäga när förändrats - vem vet när jag blir kissad på, måste kasta händerna ned i badkaret eller diverse hus- och trädgårdsfix utsätter mig för hårda stötar och/eller vatten. Och jag vill inte gå klocklös eller konstant bära g-shock (en sådan får man ha som komplement och ändå vara OWG!). Därför behöver jag 100m wr. Eller så överanalyserar jag och behöver egentligen knappt en klocka, men så kan väl inte vara fallet? ;)

Den låg bra till! Grön var lite för specifik, svart gilt lite för tillfälligt trendig... men den blåa och vita var klassiska. Gick på blåa då jag överlag känner att stål+vitt blir sterilt, samt att vitt krymper tavlan (högst subjektivt) - men vad jag sett av den verkar den ändå fin alltså.
Vita/ljusa tavlor brukar oftast upplevas som större än motsvarande svarta/mörka. Kanske ingen universell sanning dock...

Sant! Kan ha varit nämnda höga subjektivitet. Fast helt ärligt stannade jag nog vid att vitt+stål är sterilt och resten kan vara efterkonstruktion. Har dock kommit på efteråt att vita tavlan funkar bättre med straps - både allmänt och i mån av variation. Sneglat på PVD-varianten och skulle välja vit där av just den anledningen (samt mer kontrast till guld). Igen, subjektivt :).

Hmm, fin! Väcker absolut ett ha-begär, men för mig känns den som att den inte passar in i någon av de fack jag vill ha mina klockor. Om jag har kostym vill jag har något lite mer uppklätt. Till vardags kan man lika gärna ha något större och mer renodlat "sportigt".

Riktigt fin modell. Väcker begäret!

Någon som har bild på låset? Hur känns det? I nivå med övriga länken?

Riktigt fin modell. Väcker begäret!

Någon som har bild på låset? Hur känns det? I nivå med övriga länken?
Ingen bild tillgänglig och ej läge att ta en, men kan tills vidare dela vad jag tycker. Låset är inte riktigt i nivå med övriga länken i mitt tycke - om jag måste vara hårfin. Men det är verkligen inget problem. Klickar i lite halvkasst, men man vänjer sig snabbt vid hur man trycker. Sedan håller det ihop på ett säkert vis och har en smäcker profil, vilket för mig är viktigare än en form av robusthet.

Disclaimer är att jag under lång tid rockat min på single-pass nato. Tycker länken känns för skarp i kanterna mot huden och hittar ingen bra sizing - antingen känner jag att handleden begränsas eller så blir det för hängigt. Just känslan av att den är skarp mot huden har jag sett ett fåtal andra som bifaller i, men de flesta verkar inte alls uppleva det. Rent estetiskt är den klart snyggast på länk!

Min första tanke när jag såg Lorier var att man fuckat upp en i övrigt mycket tilltalande klocka med en hiskeligt ful timvisare. "Hur kan någon vilja köpa en sån"?
Men designen växte, och nu är den lite av en grail för mig. Nästa klocka jag köper är, tills vidare, definitivt den blå Falcon 2.

Ingen bild tillgänglig och ej läge att ta en, men kan tills vidare dela vad jag tycker. Låset är inte riktigt i nivå med övriga länken i mitt tycke - om jag måste vara hårfin. Men det är verkligen inget problem. Klickar i lite halvkasst, men man vänjer sig snabbt vid hur man trycker. Sedan håller det ihop på ett säkert vis och har en smäcker profil, vilket för mig är viktigare än en form av robusthet.

Disclaimer är att jag under lång tid rockat min på single-pass nato. Tycker länken känns för skarp i kanterna mot huden och hittar ingen bra sizing - antingen känner jag att handleden begränsas eller så blir det för hängigt. Just känslan av att den är skarp mot huden har jag sett ett fåtal andra som bifaller i, men de flesta verkar inte alls uppleva det. Rent estetiskt är den klart snyggast på länk!
Tack!

Är det ingen microjustering?

Min första tanke när jag såg Lorier var att man fuckat upp en i övrigt mycket tilltalande klocka med en hiskeligt ful timvisare. "Hur kan någon vilja köpa en sån"?
Men designen växte, och nu är den lite av en grail för mig. Nästa klocka jag köper är, tills vidare, definitivt den blå Falcon 2.

köp denna då:)

Bilagor

• 32393688-8EE0-4AFC-840B-BA00B569AE8F.jpeg
    32393688-8EE0-4AFC-840B-BA00B569AE8F.jpeg
    559.5 KB · Visningar: 110
Tillbaka
Topp