• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Lotteri vid försäljning

Helt klart individen. Jag hade för mig att det dans krav på vinst intresse. Men det gör det tyvärr inte... Sjukt trist!

Edit: Förresten, vet att TTT hade ett jullotteri och att det varit tidigare Rolex lotteri. Hur har de tolkat det hela? Eller har de bara kört ändå?

Efter att ha talat med Li så tolkade vi det generöst mot oss två som står som anordnare till Rolexlotterierna och försökte bilda en så liten grupp som stipuleras - 50 pers - och göra den så sluten som möjligt - också enligt lagen. Lotterilagen skrevs innan sociala media via internet tog över som kommunikationsmetod och det finns anledning att hoppas att Li skulle gå på lagstiftarens huvudsakliga andemening med lagen och inser att man kanske inte sätter upp en lapp på anslagstavlan i en föreningslokal som används av högst 300 medlemmar längre, utan lägger ut på internet och kan då inte ha kontroll över hur många som tittar. Li letar inte efter sådant här enligt den handläggare vi pratade med, utan tar bara kontakt om en anmälan kommer in. Skulle Li då konstatera att man brustit på ett mindre allvarligt sätt, så blir troliga påföljden första gången en erinran - typ. Jag tolkade det som att man får ha lite kul, bara man sköter sig rimligt korrekt och inte lurar någon på pengar. Eftersom lotterimetoden är den säkraste som finns (?) och allt går tillbaks i vinst, så känns det som en bra start. I vårt lotteri fanns inget vinstintresse. Lotteri som försäljningsmetod innehåller normalt ett vinstintresse, så därför skulle jag tveka på den, även om lagen inte är specifik i detta - om jag minns rätt. Men i varje lag har lagstiftaren en andemening och jag vill hoppas att Lotterilagen vill skydda lottköparen och eventuellt beskatta ev vinster som göra - men vet inte.

Till RicRob - nej jag kommer inte att delta. För en sådan krets som på vårt forum är jag tveksam till lotterier där det finns ett vinstintresse, eller ett intresse att undvika förlust. Jag tycker uppenbarligen att lotterier är kul, så det är inte personligt mot dig på nåt sätt. Det är vinstintresset, även hur litet det än är, som jag tvekar på. Får du OK av forumledningen så önskar jag dig och alla som deltar lycka till. :)

Tillbaka till Rivalen

Det finns inget vinstintresse iom att jag skulle gå i förlust med detta upplägg. Godkänns är det redan men om det är fler som du, som är rädda för att jag skulle kunna tjäna ngt på att sälja min klocka genom ett sådant lotteri, så känns det lite tråkigt.. Jante strikes again.

Tror Rivalen menar att vinsten i detta fall blir den faktiska summan du får ihop på "lottsedlarna" som defakto blir det pris du "säljer" klockan för. Skillnaden på de andra lotterierna eller passarounderna och detta är ju att de klockorna köpts in av deltagarna tillsammans och då är det ingen som lägger rabarber på den köpesumman.(ingen inblandad i alla fall..)
Men va fan, kör på.. Jag köper en lott :)

Tillbaka till Rivalen

Det finns inget vinstintresse iom att jag skulle gå i förlust med detta upplägg. Godkänns är det redan men om det är fler som du, som är rädda för att jag skulle kunna tjäna ngt på att sälja min klocka genom ett sådant lotteri, så känns det lite tråkigt.. Jante strikes again.

Jante vet jag inte om den är inblandad. Jag resonerade mer allmänt om vad jag tycker om försäljningslotterier på vårt forum. Du har tillstånd, så som sagt - jag tittar på och önskar alla lycka till.

Om vi lämnar din klocka och ditt lotteri, kan du köpa något av mitt resonemang om att ev vinstintresse eller undvikande av förlust - intresse är svårbedömt vid sådana här lotterier. Som någon sa lotterianordnaren får ju det han sätter lotteriomsättningen till. Marknaden styr ju i sista ändan. Jag kanske omväderar min tveksamhet när vi har sett ett antal sådana här lotterier och dess lyckliga vinnare.

Min åsikt i detta är jämförbar med det 10-tal personer som tydlig uttalade ett nej till ett Rolexlotteri - inget konstigt i det. Jag tycker annorlunda bara. Missunnar ingen nånting eller att ha lite kul.:)

Tror Rivalen menar att vinsten i detta fall blir den faktiska summan du får ihop på "lottsedlarna" som defakto blir det pris du "säljer" klockan för. Skillnaden på de andra lotterierna eller passarounderna och detta är ju att de klockorna köpts in av deltagarna tillsammans och då är det ingen som lägger rabarber på den köpesumman.(ingen inblandad i alla fall..)
Men va fan, kör på.. Jag köper en lott :)
Ja, så kanske det är och visst kan det ligga ngt i det också. Ska fundera på saken lite till innan jag ev skrider till verket.

Jante vet jag inte om den är inblandad. Jag resonerade mer allmänt om vad jag tycker om försäljningslotterier på vårt forum. Du har tillstånd, så som sagt - jag tittar på och önskar alla lycka till.

Om vi lämnar din klocka och ditt lotteri, kan du köpa något av mitt resonemang om att ev vinstintresse eller undvikande av förlust - intresse är svårbedömt vid sådana här lotterier. Som någon sa lotterianordnaren får ju det han sätter lotteriomsättningen till. Marknaden styr ju i sista ändan. Jag kanske omväderar min tveksamhet när vi har sett ett antal sådana här lotterier och dess lyckliga vinnare.

Min åsikt i detta är jämförbar med det 10-tal personer som tydlig uttalade ett nej till ett Rolexlotteri - inget konstigt i det. Jag tycker annorlunda bara. Missunnar ingen nånting eller att ha lite kul.:)
Vi tänker helt klart olika i detta ärende. Jag har aldrig brytt mig negativt om att andra tjänar pengar på t.ex. lotterier. Det är väl självklart att det finns folk bakom som tjänar pengar, tror nog att det är den stora masterplanen hos Svenska spel t.o.m. Men visst, klarar man inte av att ngn annan tjänar pengar, så är det bara att avstå och det köper jag absolut.

Jag ångrar att jag skrev nåt Ricrob - aldrig menat att misstänkliggöra dig. Jag tänkte bara i nästa och nästa steg - kör på och se vad som händer. Jag vill inte vara en bromsare när någon hittar på nåt kul. Ibland uttrycker man sig klumpigt. :)

Jag ångrar att jag skrev nåt Ricrob - aldrig menat att misstänkliggöra dig. Jag tänkte bara i nästa och nästa steg - kör på och se vad som händer. Jag vill inte vara en bromsare när någon hittar på nåt kul. Ibland uttrycker man sig klumpigt. :)
Det är ok! Det är ännu mer ok att tycka olika och du har en poäng också. Som sagt så går jag inte i vinst utan tvärt om men det är ju en förtroendefråga helt enkelt.

Nog om det, nu lutar det åt ett försök men innan jag launchar så undrar jag vilket den bästa, enklaste och mest oberoende metoden för att dra en vinnare och två tröstpriser på 40 lotter? Några tips?

Det är ok! Det är ännu mer ok att tycka olika och du har en poäng också. Som sagt så går jag inte i vinst utan tvärt om men det är ju en förtroendefråga helt enkelt.

Nog om det, nu lutar det åt ett försök men innan jag launchar så undrar jag vilket den bästa, enklaste och mest oberoende metoden för att dra en vinnare och två tröstpriser på 40 lotter? Några tips?

Nu har jag inte helt och hållet läst vad ni skrivit..

Men ett scenario är ju att du betalat ett överpris för din Breitling, och du får inte ens 20k vid vanlig försäljning. Men skapar du ett lotteri så får du det. Du går alltså inte med vinst, men det gynnar dig ändå.

Nu vill jag inte insinuera att du inte kör med öppna kort, men jag förstår bara inte varför du inte säljer klockan för 20? Istället för att lotta ut den dvs.

Lotteri är även vanligt förekommande på ett större cykelforum och som jag ser det är de kul av ett par anledningar.

1. Säljaren slipper massa prutande
2. Det kan vara lättare att sälja en chans till 20 personer än att faktiskt sälja objektet till en person
3. Lyckosökare kan få chansen att vinna något fint för en spottstyver

I förlängningen blir det ju så att säljaren får mer än vad hen troligtvis hade plockat på en vanlig försäljning, men är de så förkastligt då? Ingen säljer väl något för att få så lite betalt som möjligt

Lägger det igen på is, då det tydligen rör och ev kommer röra upp upprörda känslor från misstroende, tråkiga, "som man känner sig själv, känner man andra"-personer som kommer må så jävla dåligt över blotta tanken på misstanken om att ngn skulle gynnas eller tjäna ngt på detta lotteri.. Jag vill inte ha skitsnack bakom min rygg och sura janteblickar i nacken, så jag skiter i det helt enkelt.

Ibland dras man bara iväg av känslan att vi alla är vänner här, fel av mig...

Förstår inte riktigt aggen mot denna idé. En riktigt bra idé!

Ett lotteri kan ju vara ett sista steg för att få sin vara såld. Har man inte fått den såld på nån vecka och prutat ned den ett antal ggr så är det väl bara att dunka upp objektet på ett lotteri för den sudd man slängt ut den för.

Många har inte 20k att lägga men kan man köpa en lott för 500-1000kr och vara en av 20-40pers så är oddsen rätt goda för att man kan vinna. Och lägger man den slanten så har man slängt en månads sparande så det är väl inte hela världen.

Tycker idén är jätte bra och tror säkert att flera skulle vara på precis som vid dessa passaround trådar som snurrar, samma tanke men utan att man får känna och klämma på objektet.

Kör på, får du "lotterna" sålda så finns intresset, finns inte intresset så lär vi märka det.
DO IT!

Lägger det igen på is, då det tydligen rör och ev kommer röra upp upprörda känslor från misstroende, tråkiga, "som man känner sig själv, känner man andra"-personer som kommer må så jävla dåligt över blotta tanken på misstanken om att ngn skulle gynnas eller tjäna ngt på detta lotteri.. Jag vill inte ha skitsnack bakom min rygg och sura janteblickar i nacken, så jag skiter i det helt enkelt.

Ibland dras man bara iväg av känslan att vi alla är vänner här, fel av mig...

Behöver du enbart ryggdunkar för att göra det du vill?

Jag skiter i om du kör ett lotteri eller inte, men det kan ju vara bra att vara ärlig med det faktum att man ser det som ett lämpligt sätt att få bort klockan till det pris man vill ha.
Det är ju smart, och en win-win situation.

Jag tycker också att du skall köra. Vi har vridit och vänt på detta nu och bytt tankar. Nu är det dags att prova.

Skulle det sedan i framtiden visa sig att någon kör ett säljlotteri där totalsumman är uppenbart fel i förhållande till ett rimligt bedömt värde, då får väl forumpatronerna dra i bromsen om så sker. Det var en sådan utveckling jag såg framför mig och hade tveksamheter kring. Nog om det.

Kör på nu. Publicera Nicks och slumpvisa lottnummer så att alla deltagare kan se dem några dagar före t ex vald Jokerdragning. Anpassa värdet på lotterna så att du täcker så många av numren 00-99 som möjligt. T ex säljer du 50x400:-, så får varje deltagare 2 lotter a 200:- för sin insats och då vet du att vinsten går ut på första försöket. Annars får man dra en andra gång påföljande Jokerdragning. http://www.watchlinks.net/rolexlotteri2013.htm

Kör på nu och häng inte upp dig på att vi hade lite spretiga funderingar runt det. Vill medlemmarna detta så blir det kul.:)

Tillbaka
Topp