• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Lurad på en klocka (Panerai Ferrari Collection Scuderia GMT Ref#:FER00009)

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

alfgren

Rolex
2-Faktor
Har du väl registrerat en överföring som ska gå per omgående går den inte att på något sätt återkalla.
Väl transaktionen är gjord kan banken inte på eget bevåg eller på inrådan av någon annan manulera den.
Nej, nej, nej - det är precis sådana här felaktiga påståenden som gör att bedragarna kan hållas. Det går UTMÄRKT att ta bort odaterad en signerad överföring mellan banker. En del banker (SEB bland annat) har stöd för det både i appen och internetbanken, övriga banker kan göra det via kundtjänst. Du har ungefär 4 timmar på dig på en vardag, på helger ännu längre, lite beroende på när nästa settlement mellan bankerna sker. Ringer du kundtjänst och säger "ta bort överföring xyz, jag skrev fel kontonummer" så hjälper de dig/bedragaren utan att blinka.
 

Moreno

Cartier
Nej, nej, nej - det är precis sådana här felaktiga påståenden som gör att bedragarna kan hållas. Det går UTMÄRKT att ta bort odaterad en signerad överföring mellan banker. En del banker (SEB bland annat) har stöd för det både i appen och internetbanken, övriga banker kan göra det via kundtjänst. Du har ungefär 4 timmar på dig på en vardag, på helger ännu längre, lite beroende på när nästa settlement mellan bankerna sker. Ringer du kundtjänst och säger "ta bort överföring xyz, jag skrev fel kontonummer" så hjälper de dig/bedragaren utan att blinka.
Intygar, ringde SEB nu imorse och de sa samma sak.
 

Edin

Panerai
Nej, nej, nej - det är precis sådana här felaktiga påståenden som gör att bedragarna kan hållas. Det går UTMÄRKT att ta bort odaterad en signerad överföring mellan banker. En del banker (SEB bland annat) har stöd för det både i appen och internetbanken, övriga banker kan göra det via kundtjänst. Du har ungefär 4 timmar på dig på en vardag, på helger ännu längre, lite beroende på när nästa settlement mellan bankerna sker. Ringer du kundtjänst och säger "ta bort överföring xyz, jag skrev fel kontonummer" så hjälper de dig/bedragaren utan att blinka.

Bara för att klargöra för mig själ och kanske någon annan, menar du att det går att ta bort en odaterad men signerad överföring mellan olika banker? Då givet att du är inom en viss tidsfrist att överföringen inte gått igenom än. Överföring mellan samma bak är väll omöjlig att avbryta då de går igenom direkt. Eller?

Jag är mest nyfiken för egen skull (inte för att bedra någon) då det händer att man gör fel. Speciellt som dyslektiker när nuffror kan hoppa lite ibland...
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Swish, swish, swish.... Eller om man nu måste göra en banktransaktion (utomlandsaffär osv.. där man av någon anledning inte kan använda kontanter) så se till att använda en förmedlare.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Bara för att klargöra för mig själ och kanske någon annan, menar du att det går att ta bort en odaterad men signerad överföring mellan olika banker? Då givet att du är inom en viss tidsfrist att överföringen inte gått igenom än. Överföring mellan samma bak är väll omöjlig att avbryta då de går igenom direkt. Eller?

Jag är mest nyfiken för egen skull (inte för att bedra någon) då det händer att man gör fel. Speciellt som dyslektiker när nuffror kan hoppa lite ibland...
JA, exakt så. Förfarandet skiljer något mellan banker men möjligheten finns för alla.
Tyvärr verkar många tro (som visat ovan) att det inte går. Det är det som bedragarna utnyttjar.

Man måste själv se att pengarna kommit in till sin internetbank, detta vill jag påstå även gäller swish. Det finns bedragare där som skickat till fel konto (typ till sin polare) och säljaren lämnat ifrån sig klockan.
 

Edin

Panerai
JA, exakt så.
Tyvärr verkar många tro (som visat ovan) att det inte går. Det är det som bedragarna utnyttjar.

Tack för förtydligandet! Pengar är pengar därav min anala tolkningsfråga.

Personligen så har jag ALLTID (!!!) som vana att fråga vilken bank säljaren har om det inte betalas kontant så jag kan skaka fram någon i bekantskapskretsen som har samma bank och som jag litar på. Då är det ju omöjligt att bli lurad när man ser pengarna på vännens konto innan man lämnar över varan. Swish är ju annars kalas men jag har bara använt det en gång för varor över 1.000:- och det vid affär via klocksnack.

En annan fråga i samma spår men lite OT kanske, Om man, låt säga köper en klocka bil i butik/av återförsäljare och betalar med banköverföring, hur funkar det då om man stoppar överföringen? Misstänker att vid bilar lämnar aldrig handlaren in ägarbeviset innan de har pengarna på kontot. Ledsen för att jag spårar ut mot OT..
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Med SEB går det att göra direkt i webgränssnittet
Screen Shot 2015-09-23 at 11.07.06.png
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Tack för förtydligandet! Pengar är pengar därav min anala tolkningsfråga.

Personligen så har jag ALLTID (!!!) som vana att fråga vilken bank säljaren har om det inte betalas kontant så jag kan skaka fram någon i bekantskapskretsen som har samma bank och som jag litar på. Då är det ju omöjligt att bli lurad när man ser pengarna på vännens konto innan man lämnar över varan. Swish är ju annars kalas men jag har bara använt det en gång för varor över 1.000:- och det vid affär via klocksnack.

En annan fråga i samma spår men lite OT kanske, Om man, låt säga köper en klocka bil i butik/av återförsäljare och betalar med banköverföring, hur funkar det då om man stoppar överföringen? Misstänker att vid bilar lämnar aldrig handlaren in ägarbeviset innan de har pengarna på kontot. Ledsen för att jag spårar ut mot OT..

Då vi säljer MC med banköverföring så får köparen göra överföringen på vår dator och skriva ut kvitto på överföringen. Vi specar också på kvittot att summa blabla är överfört från konto xx till vårt konto. Skulle ev bedragare dra tillbaka så tror vi att vi har på fötterna för att driva en process. Har dock inte behövt pröva det i skarpt läge.
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
En omedelbar direkt banköverföring går väl inte att backa? Stående eller Planerade däremot, men det är något annat. Misstänker att bedragaren använder sig av planerad överföring, dvs med ex. morgondagens datum.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jodå, men bla exempelbild tidigare visar ju "stående överföring" utan att någon reagerat.
Okay. Återigen då. Det går UTMÄRKT att ta bort signerade, direkta överföringar mellan banker. Man har olika lång tid på sig att göra det beroende på om det är en vardag eller kväll/helg. Metodeden att göra det varierar mellan att kunna göra det direkt i internetbank/app eller behöva ringa kundtjänst. Men det går. Alltid.

Så, nu har jag varit så tydlig att nästa person som fortfarande tror att det inte går att backa en överföring tänker jag inte tycka synd om när hen blir blåst.
 

aadde81

Cartier
Okay. Återigen då. Det går UTMÄRKT att ta bort signerade, direkta överföringar mellan banker. Man har olika lång tid på sig att göra det beroende på om det är en vardag eller kväll/helg. Metodeden att göra det varierar mellan att kunna göra det direkt i internetbank/app eller behöva ringa kundtjänst. Men det går. Alltid.

Så, nu har jag varit så tydlig att nästa person som fortfarande tror att det inte går att backa en överföring tänker jag inte tycka synd om när hen blir blåst.

Ursäkta om det blir tjatigt. Men sålde en båt en gång, köparen gjorde en överföring från sin bank och jag såg att pengarna drogs direkt från hans konto. Sedan typ två vardagar efter hade jag pengarna på mitt konto i annan bank. Hade han kunnat avbryta överföringen där pengarna redan hade dragits från hans konto? Ifall de inte har dragits fattar jag att man kan göra det.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Ursäkta om det blir tjatigt. Men sålde en båt en gång, köparen gjorde en överföring från sin bank och jag såg att pengarna drogs direkt från hans konto. Sedan typ två vardagar efter hade jag pengarna på mitt konto i annan bank. Hade han kunnat avbryta överföringen där pengarna redan hade dragits från hans konto? Ifall de inte har dragits fattar jag att man kan göra det.
Ja, det hade han kunnat göra. Du hade tur att det var en ärlig person.
 

EricMcG

Panerai
2-Faktor
Jaja, nu känns det som att det går i cirklar här, det är lätt att sitta och bakom sin skärm och vara helt high and mighty.
Kan säkerligen tro att en hel del av dessa brottslingar vet exakt vad dom gör och hur dom ska lura folk. Avledningsmanövrar och skapa falsk trygghet typ.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Nej, nej, nej - det är precis sådana här felaktiga påståenden som gör att bedragarna kan hållas. Det går UTMÄRKT att ta bort odaterad en signerad överföring mellan banker. En del banker (SEB bland annat) har stöd för det både i appen och internetbanken, övriga banker kan göra det via kundtjänst. Du har ungefär 4 timmar på dig på en vardag, på helger ännu längre, lite beroende på när nästa settlement mellan bankerna sker. Ringer du kundtjänst och säger "ta bort överföring xyz, jag skrev fel kontonummer" så hjälper de dig/bedragaren utan att blinka.
Oh fan. Jobbar själv på bank sedan 11 år tillbaka och det är inget som min bank erbjuder. Varken då eller nu.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp