Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du menar att Nymans/Krons och NK också kommer åka på det? Spännande att se om även denna tråd raderas och/eller låses som den om Rob... Edit: Det kan å andra sidan vara en punktinsats mot alla typer av butiker av sällanköpsvaror/lyx i stan - tänker typ LV, Gucci, Prada och så vidare.Skulle LW ha mindre smutsiga tassar an Rob E.....
Ett ar ju sakert. Detta ar inte de enda tva butikerna runt Stureplan som kommer/har fatt sanktionsavgift {fint folk far aldrig boter,de far en sanktionsavgift....}
Blir spannande att se vem som ar nast pa listan.....
Bra gravt @Richispice
Du menar att Nymans/Krons och NK också kommer åka på det? Spännande att se om även denna tråd raderas och/eller låses som den om Rob...
Jag "vet" hur "vissa" myndigheter i Sverige gillar att arbeta.
Finns det latta pengar att dra in till statskassan sa vore ju dessa tjansteman idioter om de inte gravde och rotade sa mycket de bara kan. Inte speciellt besvarligt eller betungande att ga igenom papper i manader eller ar pa ett trivsamt kontor da man ar en tjansteman i statens tjanst....
Hittar man illaluktande smutstvatt pa Drottninggatan..och mer fuleri pa GrevTure sa vore man val dum i huvudet om man inte fortsatte till Biblioteksgatan,Hamngatan,Strandvagen,BirgerJarlsgatan etc.....Tank sa manga ar man kan uppbara tjanstemannalon rotandes i papper....och hittar man fuleri sa blir det guldstjarna,eventuellt karriarssprang och en battre position vid loneforhandling.
Hittar man inget alls sa har man iallfall rotat i papper,spenderat en valdans massa tid och gjort sig fortjant av sin lon......
Det låter nästan som du tycker det är synd att företag blir påkomna med oegentligheter?Jag "vet" hur "vissa" myndigheter i Sverige gillar att arbeta.
Finns det latta pengar att dra in till statskassan sa vore ju dessa tjansteman idioter om de inte gravde och rotade sa mycket de bara kan. Inte speciellt besvarligt eller betungande att ga igenom papper i manader eller ar pa ett trivsamt kontor da man ar en tjansteman i statens tjanst....
Hittar man illaluktande smutstvatt pa Drottninggatan..och mer fuleri pa GrevTure sa vore man val dum i huvudet om man inte fortsatte till Biblioteksgatan,Hamngatan,Strandvagen,BirgerJarlsgatan etc.....Tank sa manga ar man kan uppbara tjanstemannalon rotandes i papper....och hittar man fuleri sa blir det guldstjarna,eventuellt karriarssprang och en battre position vid loneforhandling.
Hittar man inget alls sa har man iallfall rotat i papper,spenderat en valdans massa tid och gjort sig fortjant av sin lon......
Förstår inte riktigt vad du vill säga med ditt inlägg eller vad du anser om myndighetens arbete. Jag är i alla fall glad att tjänstemännen I det här fallet tar sitt jobb på allvar och jobbet de har lön för att göra.
Så fungerar väl det i många länder? Ska de bara sitta på arslet istället för att göra sitt jobb?Jag "vet" hur "vissa" myndigheter i Sverige gillar att arbeta.
Det låter nästan som du tycker det är synd att företag blir påkomna med oegentligheter?
Så fungerar väl det i många länder? Ska de bara sitta på arslet istället för att göra sitt jobb?
Nu är det fråga om penningtvätt som svenska myndigheter granskar. Det handlar inte om åsikter.Naturligtvis inte.
Men man kan ju fraga sig om lite av dessa resurser kanske gjorde battre nytta nagonannastans?
Aterigen mina funderingar och asikter. Du behover inte halla med mig.Det ar det fina med asiktsfrihet![]()
Man jobbar lika mycket, om inte mer, i den änden. Det är bara att det inte blir förstasidorsnyheter. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/s...i-sodertalje-beslagtog-ny-bil-i-miljonklassen Att man nu också går emot de som tar emot pengarna är bara ett ytterligare led i att försvåra användandet av svarta pengar. Det är inget kul att stjäla pengar om man inte kan köpa flashiga klockor/bilar/smycken för dem.Man vill ju inte att den samlade myndighetsinsatsen blir att sätta dit de som har dåligt dokumenterade processer för att anmäla misstänkt penningtvätt medan de som skaffat pengarna genom olaglig verksamhet "kommer undan" då utredning/bevisläge är svårare i de fallen.
Naturligtvis inte.
Men man kan ju fraga sig om lite av dessa resurser kanske gjorde battre nytta nagonannastans?
Aterigen mina funderingar och asikter. Du behover inte halla med mig.Det ar det fina med asiktsfrihet![]()
kineserna som kommer på somrarna kan lätt ha myyyyycket stålar med sig!Det är uppenbart att de vetat om att det ofta rör sig om penningtvätt. Ingen vanlig kund köper klockor för så mycket pengar med kontanter. Svårt att tänka mig att ens turister drar fram stora buntar med sedlar om det inte rör sig om pengatvätt.
Lättast är väl egentligen att bara ta emot kort, Swish eller överföring. Är pengarna ok så är det bara att sätta in dem på banken och sen betala. Men det är klart då går man miste om att sälja till kunder som vill använda oskattade pengar till lyxvaror...
Kan man fråga sig om det är rimligt att sälja till kunder som kommer med enorma summor i kontanter där du har noll kundkännedom och du har ingen möjlighet att kolla var pengarna kommer från? En bank som hade genomfört den typen av transaktioner hade åkt dit så det bara visslar om det.kineserna som kommer på somrarna kan lätt ha myyyyycket stålar med sig!
deras betalkort funkar oftast inte här så därför så växlar dom stora summor plus har med sig egen valuta för att kunna växla
sen verkar det öven att dom kan handla med sin egen valuta i en del kinesvänliga tax-free butiker
kineserna som kommer på somrarna kan lätt ha myyyyycket stålar med sig!
deras betalkort funkar oftast inte här så därför så växlar dom stora summor plus har med sig egen valuta för att kunna växla
sen verkar det öven att dom kan handla med sin egen valuta i en del kinesvänliga tax-free butiker
De som tjänar de stora pengarna på brottslighet är ofta skyddade och svåra att fälla för något. Att sätta dit en langare gör ingen skillnad. Att klämma åt nattklubben som tittar bort när gäster gör affärer eller butiken som tar emot pengarna gör däremot det.Ja men det blir kanske jobbigt och otrevlig stamning om man ger sig pa folk med valdskapital.
Battre rikta in sig pa de som inte kan eller vill vara otrevliga.
I sak haller jag med dig.Valds-Kriminella skall sattas at hart och bestamt.
Den som "glommer" nagot papper eller kryss har jag mer overseende med.
Men visst.
Glommer inte nagon ett papper sa kan den kriminelle inte omsatta sin fulslant......
Helt rätt agerat!Det jag tycker är intressantast är passusen i Länsstyrelsens rapport om att de tidigare (2016) helt upphört med kontanthantering men pga konkurrensskäl har de känt sig tvingade att börja igen. Här belyses i min mening något väldigt intressant, speciellt när man betänker att Rob hade en kontanthanteringsavgift i sin affärsmodell. Kombinera detta med vad länsstyrelsen berättar om att personalen inte vågat ta ID-kort och du har en aktör som är rätt nära farliga situationer.
Jag har varit i vissa situationer med vissa kunder (detaljhandel, inte klockor/utsatt bransch med större volymer inblandade) där jag nekat kontantbetalning eftersom summorna överstigit 50k SEK och jag inte velat utsätta mig eller min huvudman för någon slags penningtvättsrisk (eller för den delen rånrisk). Mina kunder hade som tur var inga problem med att ta det på bankfaktura eller kort men jag kan verkligen förstå lockelsen att "titta bort" när man står med säljbudgeten i åtanke. Jag har också inga problem med att förstå rädslan för att ställa obekväma frågor till människor med våldskapital.
Nu är den här boten, om den går igenom, inte större än vad den är (under 2% av oms). Jag kan bara hoppas, som någon annan sagt, att aktörerna tar sitt förnuft till fånga och börjar följa reglerna/slutar kränga till människor som kommer in med misstänkt svarta pengar.