• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Månfas - olika konstruktion/funktion

Sond

Patek
Jag tillhör de som tycker månfas är väldigt läckert på en klocka. Trots det har jag aldrig ägt någon då de jag velat ha varit för dyra eller om priset varit ok, inte passat in i min klockstrategi.

Men jag har aldrig fullt ut förstått om de billiga bara har en måne som snurrar runt på 24h. Alltså mer en dag och natt funktion än månfas. Är det så? Eller är det till och med så på lite dyrare verk?

Jag tror mig veta att för att kallas månfas ska skivan snurra i takt med lunarmånad(29 d, 12h, 44m) ibland med två månar på månskivan så att ett varv är det dubbla i tid. Riktigt dyra verkar har löst detta.

Mellandyra verk snurrar på ibland med exakt 59 dagar om den har två månar på skivan och är du alltså inte helt exakt. Hur ställer man månfasen när den är i otakt?
 
C

China

Guest
Jag tillhör de som tycker månfas är väldigt läckert på en klocka. Trots det har jag aldrig ägt någon då de jag velat ha varit för dyra eller om priset varit ok, inte passat in i min klockstrategi.

Men jag har aldrig fullt ut förstått om de billiga bara har en måne som snurrar runt på 24h. Alltså mer en dag och natt funktion än månfas. Är det så? Eller är det till och med så på lite dyrare verk?

Ja, när det gäller billigare urverk så handlar det ofta om att visa dag/natt.

Jag tror mig veta att för att kallas månfas ska skivan snurra i takt med lunarmånad(29 d, 12h, 44m) ibland med två månar på månskivan så att ett varv är det dubbla i tid. Riktigt dyra verkar har löst detta.

Mellandyra verk snurrar på ibland med exakt 59 dagar om den har två månar på skivan och är du alltså inte helt exakt. Hur ställer man månfasen när den är i otakt?

Svårt att ge ett rakt svar på hur man ställer en månfas som är i otakt då inställningsmöjligheterna kan variera mellan olika urverk, men du hittar en bra genomgång på länken nedan.

http://topperjewelers.com/watches/ball/moonphase_guide
 

Archie

Cartier
meh, om den bara visa dag och natt kan man ju fan inte kalla det för månfas! har alltid gått i villfarelsen att månfas visade just i vilken fas månen var för tillfället.
 

Sond

Patek
Tack för artikeln. Svarade på frågorna.

Sedan är det ju lite fals marknadsföring att prata om månfas på billigare verk om den visar natt och dag... Men de kanske aldrig kallar det månfas?
 
C

China

Guest
Tack för artikeln. Svarade på frågorna.

Sedan är det ju lite fals marknadsföring att prata om månfas på billigare verk om den visar natt och dag... Men de kanske aldrig kallar det månfas?

Som sagt, en del billigare verk kallas ibland månfas fast de egentligen inte är det. Men är priset för en mekanisk klocka några hundringar eller en tusenlapp, så är det ganska uppenbart att det inte rör sig om någon grand complication.:)
 

Sond

Patek
Som sagt, en del billigare verk kallas ibland månfas fast de egentligen inte är det. Men är priset för en mekanisk klocka några hundringar eller en tusenlapp, så är det ganska uppenbart att det inte rör sig om någon grand complication.:)
Trits att jag hållit på med klockor runt 20-25 år så har aldrig tanken slagit mig att det kanske är bara natt och dag förrän nyligen. Helvete vad besviken jag hade blivit om jag köpt en som visade sig ha en falsk månfas...
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Existerar inte på något som ens liknar seriösa klockor...

I enklare klockor är normelt sett är månfasen mig veterligen en enkel trettiodagarsskiva, men i finfall istället med "rätt" utväxling.
 

Archie

Cartier
Som sagt, en del billigare verk kallas ibland månfas fast de egentligen inte är det. Men är priset för en mekanisk klocka några hundringar eller en tusenlapp, så är det ganska uppenbart att det inte rör sig om någon grand complication.:)


OK men man kan väl ändå anta att alla former av exklusivare klockor som diskuteras på detta forum har riktig månfas? Mäkta besviken man skulle bli om man skaffade en JLC ultra thin moonphase och skiten snurrar ett varv på 24 timmar...
 

Sond

Patek
OK men man kan väl ändå anta att alla former av exklusivare klockor som diskuteras på detta forum har riktig månfas? Mäkta besviken man skulle bli om man skaffade en JLC ultra thin moonphase och skiten snurrar ett varv på 24 timmar...
Håller helt med... Men se upp - min JLC Reverso Duo har just natt och dag som text på den mörka sidan... Så man vet aldrig..;)
Au0mP2U.jpg
 
C

China

Guest
OK men man kan väl ändå anta att alla former av exklusivare klockor som diskuteras på detta forum har riktig månfas? Mäkta besviken man skulle bli om man skaffade en JLC ultra thin moonphase och skiten snurrar ett varv på 24 timmar...

Man kan lugnt utgå ifrån att klockor från kända varumärken är helt ok, och Singular beskrev skillnaden mellan enklare och exklusivare verk i sitt inlägg. Däremot så kan man få en överraskning om man botaniserar i lågpristräsket, men då är det som sagt inte månfas det handlar om. Jag var väl otydlig och därmed fel ute själv då jag skrev att det gällde billigare urverk, då det även finns billiga verk med månfas.
 
Topp