• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Månfas

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Även skit på AP...Iallafall på stapelvaror som ROO och särskilt när det rör sig om ädelmetall. Tyvärr verkar det inte riktigt gälla för senaste 15202 "jumbon" som fortfarande ligger relativt högt begagnat.

Den dagen den sjunker under 100k begagnat utan att se ut som ett minfält inuti så smäller det!
Kan du utveckla vad som menas med "senaste" 15202. Har det kommit en ny 15202 och vad är skillnaden? 15202 har väl annars funnits ett tag. Är det tavlan du tänker på?
 

Portofino

Panerai
Visst är det så. Vad jag menade var bara att det inte för mig finns något mervärde i att det är "manufacture" bara för att. Skulle verket (vilket jag inte kan uttala mig om) hålla lägre kvalitet än t ex motsvarande klocka i samma prisklass med inköpt verk skulle jag hellre välja det senare.
Visst är det så! Jag kan känna lite samma sak med tourbillion också. Det är inte ett kvalitetsmått i sig. Finns bra tunnor och det finns mindre bra tunnor.
 

Portofino

Panerai
Även skit på AP...Iallafall på stapelvaror som ROO och särskilt när det rör sig om ädelmetall. Tyvärr verkar det inte riktigt gälla för senaste 15202 "jumbon" som fortfarande ligger relativt högt begagnat.

Den dagen den sjunker under 100k begagnat utan att se ut som ett minfält inuti så smäller det!
Absolut på ROO. Kanske har lite med att göra att de gjort fler "special editions" än det finns sand i Sahara... (missförstå mig rätt, vissa är jäkligt snygga, men det blir lätt inflation när man sprutar ur sig s. editions...) Men en 15202 i bra skick... :cigar:
 

Whedda

Rolex
Kan du utveckla vad som menas med "senaste" 15202. Har det kommit en ny 15202 och vad är skillnaden? 15202 har väl annars funnits ett tag. Är det tavlan du tänker på?

De lanserade en "ny" version av den i samband med 40 års jubileet 2012 men valde att inte byta namn. Den "nya" har endast en färg på tavlan, något mindre tapesserie-mönster och åter AP-loggan kl. 6.
 

aleks

Aka Wi
2-Faktor
Till skillnad från typ tourbillon, minute repeater och Flyback ;)

Håller helt med men gillar estetiken i månfas. Ger en annars lite väl slätstruken design lite liv.
Precis så :)

E8E2dJi.jpg


Förvisso inte bara månfas, men ger verkligen klockan mer liv
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
De lanserade en "ny" version av den i samband med 40 års jubileet 2012 men valde att inte byta namn. Den "nya" har endast en färg på tavlan, något mindre tapesserie-mönster och åter AP-loggan kl. 6.
Givetvis, loggan kl 6 känner jag ju till. Endast en färg - blå? Mindre tapesserie, är snyggt och mer ursprunglig (min 5402 har det).
Skumt att de inte bytte ref.
 

Whedda

Rolex
Givetvis, loggan kl 6 känner jag ju till. Endast en färg - blå? Mindre tapesserie, är snyggt och mer ursprunglig (min 5402 har det).
Skumt att de inte bytte ref.

Så vitt jag vet är det exakt samma klocka även om tavlan är ny. Möjligvis har de gjort någon ny gravering på rotorn eller liknande.

Den nya finns bara i en tavelnyans (gäller för såväl roséguld som stål) och det en blandning av blått/grått som skiftar beroende på ljus. Min gissning är att man har valt valt att försöka återskapa en modell så lik A-serien 5402 som möjligt men med glasbaksida och lite mer graverad rotor.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Galaxy

Rolex
Som tidigare nämnts är månfas grymt läckert. Testade denna hos Rob igår, och tyckte att den satt perfekt trots att den ser ganska stor ut på bild. Lite rörig tavla, men i verkligheten var den grym! Får se om det blir denna, en Mark XVI eller en DJ...

En galet suddig bild, men den enda jag hann ta:
image.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Som tidigare nämnts är månfas grymt läckert. Testade denna hos Rob igår, och tyckte att den satt perfekt trots att den ser ganska stor ut på bild. Lite rörig tavla, men i verkligheten var den grym! Får se om det blir denna, en Mark XVI eller en DJ...

En galet suddig bild, men den enda jag hann ta:
image.jpg

Har du flyttat hit? Pm:a isf...
 

Portofino

Panerai
P
Svårt att tyda...
Då måste det finnas prutmån ....

Krasst , om man gillar klockan så är det bara att köpa ! Kör!
prutmån finns det alltid. Men av erfarenhet har jag lärt mig att om du verkligen vill ha en klocka så ska man inte nöja sig med en billigare variant av den. Man kommer aldrig bli riktigt nöjd. Tycker du FC:n är snygg, köp den! Vill du hellre ha en JLC, spara ihop, och sen köp den!
 
  • Like
Reactions: Ako

Dr Stein

Cartier
Tycker månfas är en riktigt läcker komplikation. Särskilt när den liksom är kronjuvelen bland massa andra härliga komplikationer, som tex longines-klockan några inlägg ovanför. Däremot tror jag att jag tycker det ser lite ensamt ut utan andra komplikationer (om den inte är jättestor, som Arnold & Son) :)



image.jpg
image.jpg
 

SJ Smythe

Cartier
Finns det någon trevlig bakgrund kring komplikationen, t.ex. när den introducerades och om någon grupp faktiskt haft praktisk användning av funktionen eller om det bara varit estetik?

Jag har alltid antagit att det funnits en nautisk koppling och då främst rörande tidvatten eftersom man borde kunna förutse spring- och nipflod beroende på om månen är full/i nedan eller halvmåne. Kan även spekulera i att man ville ha koll på hur ljusa nätterna förväntades vara t.ex. i militära sammanhang, är ju stor skillnad mellan en natt med fullmåne och nymåne. Har det varit mulet länge kan det vara svårt att ha koll på vilken fas månen har kommande natt. Kan ju dock precis lika gärna vara utvecklat bara för att man kan och för att det är en snygg komplikation.

Någon som har lite kul historik att dela med sig av?
 
Finns det någon trevlig bakgrund kring komplikationen, t.ex. när den introducerades och om någon grupp faktiskt haft praktisk användning av funktionen eller om det bara varit estetik?

Jag har alltid antagit att det funnits en nautisk koppling och då främst rörande tidvatten eftersom man borde kunna förutse spring- och nipflod beroende på om månen är full/i nedan eller halvmåne. Kan även spekulera i att man ville ha koll på hur ljusa nätterna förväntades vara t.ex. i militära sammanhang, är ju stor skillnad mellan en natt med fullmåne och nymåne. Har det varit mulet länge kan det vara svårt att ha koll på vilken fas månen har kommande natt. Kan ju dock precis lika gärna vara utvecklat bara för att man kan och för att det är en snygg komplikation.

Någon som har lite kul historik att dela med sig av?


Har alltid tänkt mig att månfasen är en viktig komplikation för varulvar så att de har koll på när det är fullmåne ;) Ska man vara lite allvarlig av sig så är även jag nyfiken på var månfasen har sitt ursprung ifrån.
 

mruhr

Panerai
2-Faktor
Tycker månfas är en riktigt läcker komplikation. Särskilt när den liksom är kronjuvelen bland massa andra härliga komplikationer, som tex longines-klockan några inlägg ovanför. Däremot tror jag att jag tycker det ser lite ensamt ut utan andra komplikationer (om den inte är jättestor, som Arnold & Son) :)



image.jpg
image.jpg

Såhär ska det se ut, läckert, men kanske inte helt motiverat att införskaffa en sådan
 
Topp