• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Macbook Pro...

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Scenario - jag vill ha en Macbook Pro.

Användningsområden - privatbruk; fotoredigering, spel, surf, filmer, faktiskt lite CAD och 3D-grejer men inte blytungt. Sonen lite Fortnite någongång kanske.

Apple har ju en jobbig förmåga att uppdatera sina datorer varje år. Varje år är det den snabbaste dator de någonsin byggt etc etc. Känslan är att allt gammalt är som den där gamla Certinan man har i byrålådan.

Jag har möjlighet att köpa en nästan ny 2019. I5 2,4, 256, 16GB ram. Denna ska de ha typ 16 för men igen i nyskick. För det kan man få basmodellen av den nya. Ska man ha snabbare processor blir priset typ 25'. Sägas ska att basmodellen av 2020 är i stort sätt samma prestanda på som basmodellen 2019.

Min fråga - ok köp? När märker man att man har den nya glänsande generation 10 processorn som gör allt så mycket snabbare? Blir man mer begränsad på något sätt men datorn jag tittar på?

Vet om detta med tangentborden. Tydligen har 2019 väldigt få problem och känner faktiskt ingen skillnad...

Hur ska man tänka?
 

Deskdiversthlm

Patek
2-Faktor
Min erfarenhet av MBP är att man specar upp en eller två nivåer i konfigen så står den sig riktigt bra de kommande 5-7 åren. För fotoprogrammen och CAD är mitt råd att maxa RAM.
Jag skulle nog med det i åtanke köra min egen konfig via deras egen site.
 

papabear

Panerai
2-Faktor
Jag hade inte vågat köpa en med macbook med butterfly-tangentbord iaf... verkar vara ett ”när” och inte ”om” dem går sönder case
 
H

Hysteria

Guest
Som papabear säger - butterflybordet är dick. I övrigt avråder jag dig att gå för en ny Mac. De finns en 3 års garanti from inköpsdatum där du kan lämna in datorn för rep gratis (typ byte tangentbord och batteri då de sitter ihop) - kolla efter beg i bra skick här på forumet / tradera/blocket och ha service i åtanke.
Den Mac du nämner i trådstart för 16 är ingen dålig deal men får du den för 13-14 så gör du en bra affär på riktigt.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Som papabear säger - butterflybordet är dick. I övrigt avråder jag dig att gå för en ny Mac. De finns en 3 års garanti from inköpsdatum där du kan lämna in datorn för rep gratis (typ byte tangentbord och batteri då de sitter ihop) - kolla efter beg i bra skick här på forumet / tradera/blocket och ha service i åtanke.
Den Mac du nämner i trådstart för 16 är ingen dålig deal men får du den för 13-14 så gör du en bra affär på riktigt.
Tack. Om man bortser från tangentbordet, den jag har på gång är väl fortfarande en rätt snabb dator (och snabbare än 2020-basmodellen)? Varför inte köpa nytt som du säger?
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Se bara till att du köper en som är inköpt privat för början och inte via företag, så du har reklamationsrätt. Köpte min PRO för bra pris. 7 månader senare fick den problem med grafikkortet. Apple bytte ut kortet gratis på alla datorer sålda april månad. Min var såld i maj. Fick betala 7 lax allt som allt, kunde lika gärna köpt en ny.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Se bara till att du köper en som är inköpt privat för början och inte via företag, så du har reklamationsrätt. Köpte min PRO för bra pris. 7 månader senare fick den problem med grafikkortet. Apple bytte ut kortet gratis på alla datorer sålda april månad. Min var såld i maj. Fick betala 7 lax allt som allt, kunde lika gärna köpt en ny.
Tack - bra inspel. Undrar dock fortfarande vilka som märker av en 10th gen processor kontra den som sitter i mitt objekt (8th gen 2,4). Tunga utvecklare? Är det värt typ 10K extra?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack - bra inspel. Undrar dock fortfarande vilka som märker av en 10th gen processor kontra den som sitter i mitt objekt (8th gen 2,4). Tunga utvecklare? Är det värt typ 10K extra?
Köp så dyr och du kan. Blunda sen och njut. Du ångrar aldrig att du lade de där extra pengarna.

Tangentbordet är dock bajs på de äldre (som jag har, fick byta efter 8 månader) och touch bar använder man aldrig så betala inte extra för det.
 

Pete11

Vacheron
2-Faktor
Hm. Jag köpte en MBP 2011, använder den fortfarande dagligen.. Måhända har de blivit sämre på sistone.

Att man varken kan uppgradera lagring eller minne i efterhand är ganska värdelöst, men å andra sidan har jag inte heller gjort det på snart 9 år så det kan ju vara skitsamma.

Jag skulle definitivt köpa nytt om jag köpte en idag, andrahandsvärdet på Appleprodukter är för högt för att det skall vara värt att köpa beg för min del.

@alfgren är på rätt spår, köp nytt och bra så ångrar du dig inte sen.
 
Topp