• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Malm Whitefox - en helikopterklocka

Oxygenic

Omega
2-Faktor
Någon gång ska vara den första - här kommer min första recension på Klocksnack! Klockan i fråga är en Whitefox från det svenska mikromärket Malm. Jag har nu haft denna klocka i snart två månader och nu känns det som att den fått tillräckligt med handledstid för att kunna ge den en ärlig recension när den första förälskelsen lagt sig. Jag har även Malm Dalton Blue limited Edition sedan tidigare, så det känns naturligt att jämföra dessa då de har väldigt mycket gemensamt.

20200520_112142-01.jpeg


Specs Malm Whitefox
Material: Rostfritt stål 316L, svart DLC coating
Urtavla: Svart kolfiber, BGW9 Blå lysmassa
Boett: 41 mm
Lug to lug: 50 mm
Tjocklek: 13 mm
Urverk: Seiko VK67 mecaquartz
Glas: Reptåligt safirglas med AR och oleofobisk beläggning.
Vattentät: 100 meter
Batteri: 3 år
Garanti: 5 år
Band: Rostfritt stål 316L DLC eller läderband (Grönt med PU beläggning)
Pris: 7890 kr (Malmwatches.com)

Vad är Malm?
Malm är ett svenskt klockmärke som lanserades 2018, baserat i Linköping och med flyget som ledstjärna. Gänget bakom Malm är själva piloter och flygentusiaster. Deras klockor har alla inspiration och designdetaljer från olika flygplan och helikoptrar som tjänstgjort i flygvapnet. Unikt är också att de ofta tar fram designen tillsammans med flygdivisoner, helikopterpiloter och andra i flygbranschen. I dag bärs MALM av stridspiloter från Sverige, Ungern och Österrike som flyger eller testar JAS 39 gripen.

Varför Whitefox?
Whitefox, som den här klockan heter är ritad och utvecklad tillsammans med 1:a Helikopterskvadron, call sign Whitefox, vid F21 i Luleå.

HKP14F.jpg


Klockans design är inspirerad av HKP 14, mer känd som NH90, en högteknologisk helikopter som är kapabel att verka i flera olika roller - och som är resultatet av ett europeiskt samarbete.

Boetten
Whitefox har en svart DLC coating som gör att klockan känns mycket mer “toolig” och passar bättre i tjänst när man inte vill ha onödiga reflexer. Det ska dock sägas att det kommit en variant till av Whitefox som är i polerat och borstat rostfritt stål för de som föredrar ett lite mindre fältmässigt utseende.

20200518_175924-01.jpeg


Ytan på Whitefox är både borstad och polerad, och finishen håller mycket hög klass. Kronan är skruvad, har ett skönt grepp och är krönt av tre kronor-symbolen som används inom Försvarsmakten.Tryckknapparna har samma form som på Dalton (mer om detta senare) och är distinkta och lätta att använda. Baksidan har en cleant minimalistiskt skruvlock med Malm-loggan, serienummer, Swedish Airforce och info om klockan.

Glas och vridring (bezel)
Whitefox har ett plant safirglas med mjukt avrundade kanter och AR coating. Glaset ska också ha en oleofobisk ytbehandling som ska minska mängden fingeravtryck och smuts.

20200518_175400-01.jpeg


Safirglas är som bekant väldigt reptåligt, men kan istället spricka lättare – något man kanske ska ha i åtanke om man nu är lockad av att ha sin Whitefox i aktiv tjänst i fält där den kan råka ut för hårda stötar och slag. För gemene man är det inget man behöver tänka nämnvärt på, safirglas är bra! Klockan har en mycket greppvänlig vridring, och ett aluminiuminlägg med minutskala. Klicken är distinkta och linjerar bra med index på urtavlan.

Urtavla
Klockans urtavla är av svart kolfiber. Alla applicerade index och visare har BGW9 lume som lysmassa och lyser med blått sken i mörker, möjligen hade jag gärna sett lite mer lysmassa så att den hade hängt mer lite längre i mörkret.

20200518_180013-01.jpeg


Tim- och minutvisarna är mycket tydliga med en polerad nålspets. Kronografens stora centerpositionerade sekundvisare har en platta där den är fäst vid urverkets axel, randigt i gult och svart. Sekundvisarens spets är röd och fylld med BGW9 lume i visarens trekant. Den nedre subdialens sekundvisare visar sekunder (den stora sekundvisaren används bara vid tidtagning) och ser ut som HKP 14:s rotorblad, med en röd spets som visar vilken av rotorbladen som är sekundvisaren. Lite kul, och definitivt en annorlunda detalj.

Sedan kommer det som jag fortfarande inte lyckats bestämma mig för om jag gillar eller inte - vänster subdial har fått ett M90 camomönster i arktiskt tema, och designen ska påminna om ett horisontgyro. Tyvärr gör detta att urtavlan känns lite rörig och lite av tydligheten och den snabba avläsningen försvinner, men det här är såklart väldigt subjektivt. All text och detaljer på urtavlan är tryckta i vitt eller gult, och det passar väldigt bra med det svarta kolfibret i bakgrunden och gör också att de röda detaljerna “poppar” mer. Tyvärr sticker typsnittet på datumhjulet lite i ögonen då det inte matchar riktigt, jag antar att det är Seikos standard-datumhjul som använts. Och eftersom jag är väldigt petig kan jag nog tycka att kanterna på urtavlan vid subdials och datumfönster kunde fått en lite högre finish, nu kan det se lite ojämnt ut (se bilden ovan), men det kanske är svårt när man har lagt kolfiber på urtavlan att få jämnare kanter? Vad vet jag. Det är verkligen bara min OCD som triggar på det, mina vänner som sett klockan har inte reagerat alls. Värt att notera att de anställda vid 1:a helikopterskvadronen istället för M90-camo har en vit räv (deras förbandsmärke) som dessutom lyser fint blått med mycket BGW9-lume.

Urverk
Precis som i Malms andra klockor är hjärtat ett ganska ovanligt Mecaquartz verk (Seiko VK67). Vad är då ett Mecaquartzverk? Jo, det är faktiskt två urverk som är ihopsatta till en hybrid – urverket som driver den vanliga tidvisningen är ett vanligt quartzverk, medan kronografen faktiskt är ett riktigt mekaniskt verk – men som tar sin kraft från batteriet istället. Fördelen är att urverket blir väldigt kompakt, och kronografen beter sig precis som på en mekanisk klocka med distinkta klick och svepande sekundvisare. Samtidigt så får du förelarna av ett quartzverk med tidshållningen och driftssäkerheten med ett batteri.

Armband
Whitefox kommer på en svart länk, eller några olika läderarmband. Jag har valt grönt läder, då klockan känns mer som en fältmässig klocka då (ja, jag har också militär bakgrund ;)).

20200518_180434-01.jpeg

20200520_112834.jpg


Bandet är ganska stelt, men ger med sig lite med tiden. Lädret är belagt med en gummliknande yta med lite struktur för att göra det “vattentåligt”. Jag har både badat och duschat med min Whitefox, och än så länge känns armbandet bra och fräscht. Armbandet i sig är enkelt med ett svart spänne med DLC-coating och passar bra på en bruksklocka.

Men känner vi inte igen...
...många av detaljerna från Dalton? Jo. Jag har jämfört med min blå dalton, och boetten, kronan, tryckknapparna, bakstycket och vridringen (bezeln) är identiska, bortsett från den svarta färgen och ett annat bezelinlägg (som är bara marginellt annorlunda i typsnittet). Se mina jämförande bilder nedan.

20200702_102829-01.jpeg

20200702_102956-01.jpeg

(på denna bild ser Dalton större ut, men den är bara lite närmare kameran då länken ligger under klockan och lyfter upp den)

20200702_102906-01.jpeg


Är detta ett problem då? Nej, jag tycker ändå att det känns som en ny klocka med den svarta färgen och kolfibertavlan. Men om man skulle köpa den polerade varianten som nyligen lanserats blir det i princip en Dalton med annan urtavla och visare.

Sammanfattning:
Det här är ännu en lyckad klocka från Malm. Hög kvalitet och känsla för detaljer kännetecknar Whitefox.

20200518_175250-01.jpeg


Vissa saker önskar jag att de gjort annorlunda (inget M90-camo, lite mer finish på kanterna vid subdials och datumfönster och ändrat typsnitt på datumhjulet), men överlag är det en väldigt trevlig bekantskap med många unika och snygga detaljer.

20200520_111417.jpg


Vill man ha en svensk flygarklocka med riktig anknytning till Försvarsmakten är Malm ett givet val. Klockan funkar både i fält (men var medveten om att safirglas inte är lika slagtåligt som det är reptåligt) och till vardags, men även till kavaj om du har stållänk eller ett annat läderarmband än det gröna jag valde. Vill du ha en mer dressig klocka ska du spana in den polerade varianten på länk – eller en Dalton.
 
Senast ändrad:

mps

Cartier
Tack för en informativ recension.
Känner igen en del från min Malm Catalina.
En väldigt gedigen klocka sett till priset.
Haft den som bruks sedan jag fick den i slutet av januari.
Känns riktigt bra på armen, väldigt lättavläst och har tagit emot ett gäng rejäla smällar utan att visa sig svag.

Bra jobbat Malm.
 
Topp