• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Manlig nog att bära en liten klocka?

35 mm + plexi = perfekt

IMG_20250224_185304.jpg

Stora klockor kommer att se snyggare ut. Men för att vara ärlig, en urtavla som är för stor är verkligen för tung. Även med en 41 mm urtavla finns det för många sofistikerade rörelser inuti. Som dagligt bruk tycker jag att deras skönhet vida överväger deras praktiska egenskaper. Men om dina handleder är tillräckligt starka är jumboens större storlek också ett bra val.

Stiligt! Gillar kombinationen med struktur i kavajen och flätat armband. Nättare ur smiter också in snyggt under manschetten och undviker problemet att det ser ut som att man flashar klockan när den egentligen bara fastnar i skjortan..
Tackar! Ja, jag tycker perlonband kan vara elegant, särskilt till klockor man annars har läderband till. Jag har så smala handleder så tom läderband kan kännas för styvt/stort. 😅

Tackar! Ja, jag tycker perlonband kan vara elegant, särskilt till klockor man annars har läderband till. Jag har så smala handleder så tom läderband kan kännas för styvt/stort. 😅
Ja! Dessutom lite mer användbart i t.ex. regn eller om man skulle råka få upp värmen lite när man är ute. Hade något läderband tidigare som började släppa inuti och då var det bara att byta ut :rolleyes:

Var hittar du perlon i bra kvalitet? Minns att jag köpte något från Whatchs för länge sedan, måste varit 10 år sedan, men upplevde att det började släppa i kanten, lossna och riva i handleden..

Ja! Dessutom lite mer användbart i t.ex. regn eller om man skulle råka få upp värmen lite när man är ute. Hade något läderband tidigare som började släppa inuti och då var det bara att byta ut :rolleyes:

Var hittar du perlon i bra kvalitet? Minns att jag köpte något från Whatchs för länge sedan, måste varit 10 år sedan, men upplevde att det började släppa i kanten, lossna och riva i handleden..
Eulit gör bra perlonband. Kan upplevas som lite hårda i början men formar sig efter ett tag.

Skulle också säga Eulit!

Stiligt! Gillar kombinationen med struktur i kavajen och flätat armband. Nättare ur smiter också in snyggt under manschetten och undviker problemet att det ser ut som att man flashar klockan när den egentligen bara fastnar i skjortan..
Exakt, kan bara bära 36-37 mm rätt tunna till kavaj/kostym. Stål går utmärkt för mig (är inte så traditionell så det måste vara dressklocka med läderband) men svårt med lite tjockare 40 mm klockor till kavaj/kostym pga det du beskriver.

Är den 27 x 27 så borde diagonalen bli 38 mm. Känns som om det måttet är mer jämförbart med runda ur.
Knepigt det där, skulle säga att den bärs ungefär som en 34:a. Än mer vanskligt blir det med Tonneau, rektanglar och konstiga bandhorn..

1000008151.jpg

Detta är 29mm. Den har tjockare glasring vilket gör att den bärs mindre egentligen men kompenserar för detta med fetare bandhorn. I slutändan skulle jag säga att den bärs ungefär som en 35:a?

1000008196.jpg

Santosen är också 29mm. Den har en riktigt tjock boett+glasring, tavlan är pytteliten. Den bärs väldigt liten om man hade kört på skinn men den "integrerade" länken gör att den blir ungefär som en 34:a den också.

Knepigt det där, skulle säga att den bärs ungefär som en 34:a. Än mer vanskligt blir det med Tonneau, rektanglar och konstiga bandhorn..

1000008151.jpg

Detta är 29mm. Den har tjockare glasring vilket gör att den bärs mindre egentligen men kompenserar för detta med fetare bandhorn. I slutändan skulle jag säga att den bärs ungefär som en 35:a?
Dock korta bandhorn. Bandhornspets till bandhornspets är eg det viktigaste måttet.

Tillbaka
Topp