• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

"Mannen på gatan" får tycka till om klockmärken - Styrkan i Rolex varumärke bekräftas

Det säkraste svaret är ”köpte den i Thailand/på loppis”.
En vanlig människa skulle beundra hur klok man är för att har hittat en sån fin klocka i Thailand/på loppis. En klocknörd ”under cover” skulle börja misstänka nåt...
Jag håller med om att "den är fejk" är en möjlig strategi, men jag vill inte utge mig för att vara någon som håller på med kopior och sån skit. Då köper jag hellre billiga saker med ok kvalitet, typ Tissot.

Jag håller med om att "den är fejk" är en möjlig strategi, men jag vill inte utge mig för att vara någon som håller på med kopior och sån skit. Då köper jag hellre billiga saker med ok kvalitet, typ Tissot.

Jag sa aldrig att du skulle säga klockan var fejk. Säljer de inte äkta fina märken i Thailand? ;)

Vet aldrig vad jag ska svara när folk frågar hur mycket mina "dyra" saker kostar. Blir intressant att se vad mina vänner/bekanta säger när dom ser min nya Rolex. Jag kommer knappast säga att den kostar närmre 100k, men att säga att dom själva får "kolla på Rolex hemsida" känns töntigt :hungry: Tips?

Vet aldrig vad jag ska svara när folk frågar hur mycket mina "dyra" saker kostar. Blir intressant att se vad mina vänner/bekanta säger när dom ser min nya Rolex. Jag kommer knappast säga att den kostar närmre 100k, men att säga att dom själva får "kolla på Rolex hemsida" känns töntigt :hungry: Tips?
Bara säga att den kostade "mycket" om någon frågar och på den nästan obligatoriska följdfrågan om hur mycket är så är det bara att svara "vad spelar det för roll?" Om de enbart är intresserad av priset så får de väl googla själva.

Jag får rätt mycket kommentarer om vilken klocka jag har på armen av både vänner, kunder och kollegor. Tyvärr handlar ofta kommentarerna om pris.
Jag har olika strategier beroende på vem som frågar, men de gånger jag faktiskt berättar exakt vad klockan kostar så blir alla väldigt förvånade. Nästan alla tror att Suben kostar över 100k (stålsub date -15), och lika många blir superförvånade över hur fruktansvärt dyr min El Primero är. Så gemene man verkar inte titta på klockan utan letar mest efter prislappen. Inget nytt mao. Detta gäller inte kommentarer från de med ett mer utvecklat klockintresse såklart.

Menar du mig? Är du tjej? Om inte förstår du nog inte hur bitchiga och bittra tjejer egentligen är mot andra tjejer ;)
Nej, jag menade i allmänhet, inte bara ur denna tråd. Varför är det så svårt att stå för sina beslut, om inte annat för att se om ens argument håller för en själv. Nej, jag är inte tjej. Jag tror mig förstå hur tjejer kan vara mot varandra. Killar kan också vara riktigt fula mot varandra. Människor har lättare till missunnsamhet än till beröm. Samtidigt döljer vi bra våra egentliga motiv till att visa upp det bästa. Det är en djup fråga du ställer. Det finns inga enkla svar. Jag är glad för din skull att du prioriterat livet så att du kan köpa dig en fin klocka som du vill ha, bara den inte skapar distans till mänskliga värden. Njut av den, men stöt bort alla tankar på att den gör dig viktigare än någon annan. Min tolkning bara.

Senast ändrad:
Word on the Street with Watch Girls A to Z
Styrkan i Rolex varumärke bekräftas när de tillfrågade till skillnad från de övriga klockor har någorlunda koll på värde och varumärke etc.
Säga vad man vill om watchbox (f.d. watchuwant) / Govberg - de satsar rätt mycket resurser på sin mediadel och detta var faktiskt rätt kul!

Rätt kul:) De borde dock haft med några Seiko, Casio eller liknande så det blev lite mer spridning på klockorna...

O.T. Frågan är hur dyr en gitarr måste bli för att uppfylla det gemene man önskar... Men det är väl samma som i klockbranchen att det spelar en viss roll vad gitarren heter ;)
Äger just nu en akustisk gitarr Furch (tjeckiskt märke) och den låter lika bra eller bättre än både Gibson och en del Martin. Kostar dock hälften...
Har också haft en Furch, -riktigt riktigt fin var den!

Fick häromdagen comment om min guld AP, den där kostar bergis typ 10k eller ? Jag har slutat ”skämmas” och säger precis som det är, med stolthet, har tagit 30 år att samla ihop till några dinkor, då får man vara lite stolt oxå, enda hesitation kring pris är såklart att man ej vill prata runt pga rånrisk etc, speciellt som familjefar...

Har också haft en Furch, -riktigt riktigt fin var den!
Kul! Riktigt bra gitarrer. Jag är precis i färd med att beställa en Sundberg dreadnought (handbyggd gitarr, googla på Sundberg guitars) och funderar på om min Furch ska säljas till förmån för nån klocka. Men jag tror inte det. Gillar den grymt mycket... Dessutom har Furch'en ingen mik vilket min Sundberg kommer ha. Skönt att oxå ha en gitarr som är helt akustisk utan elektronik, alltså bara ett riktigt fint hantverk i trä. Dock kommer ju min nya S-dreadnought bli helt magisk så klart...

Kul! Riktigt bra gitarrer. Jag är precis i färd med att beställa en Sundberg dreadnought (handbyggd gitarr, googla på Sundberg guitars) och funderar på om min Furch ska säljas till förmån för nån klocka. Men jag tror inte det. Gillar den grymt mycket... Dessutom har Furch'en ingen mik vilket min Sundberg kommer ha. Skönt att oxå ha en gitarr som är helt akustisk utan elektronik, alltså bara ett riktigt fint hantverk i trä. Dock kommer ju min nya S-dreadnought bli helt magisk så klart...
Googlade nu (kände inte till Sundberg innan) och kan bara konstatera att det där kommer bli fint som snus det...! :)
Men nu kanske vi ska sluta kapa tråden..

Fick häromdagen comment om min guld AP, den där kostar bergis typ 10k eller ? Jag har slutat ”skämmas” och säger precis som det är, med stolthet, har tagit 30 år att samla ihop till några dinkor, då får man vara lite stolt oxå, enda hesitation kring pris är såklart att man ej vill prata runt pga rånrisk etc, speciellt som familjefar...
Folk är roliga, vad spelar pris för roll. Egentligen.
Ang rånrisk. Finns säkert någon tråd om Försäkringar på klockor, men om någon redan har en länk får ni gärna skicka :)

Hade en liten händelse på juldagen med min sambos släkt. Bar min Rolex 116610LV. Sambons släkt är inte så insatta i vårt träsk men ett intresse finns ändå där. Så vi babblade på ett tag. Tillslut kom frågan om vad jag bar på armen. Alla blev mäkta imponerade av att jag bar en Rolex, för den måste ju kosta runt 20 k?!

Fick mig ett gott litet skratt och svarade: Ja, + lite till. Hade hoppats på att dem skulle ge upp vid det laget, men de vill ha ett pris. Vill ju inte vara otrevlig så berättade precis vad jag betalade för den.

Efter att de fick reda på priset fick de ett helt annat intryck av mig. Kändes som att jag blev deras mentor i affärslivet. Lite skrämmande hur en klocka kan spela så stor roll... :eek:

Lite frustrerande när kompisen blir överöst med komplimanger för sin till synes "svindyra klocka", en guldpläterad tissot från 72.

Framför allt när man sitter tyst med sin aqua terra i stål på andra sidan bordet. :D
Måste skaffa guld nästa gång..

Tillbaka
Topp