• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Manuella klockor

Hamilton. Används tyvärr allt för sällan. Mysig klocka för övrigt.
fullsizeoutput_251.jpeg

Har några manuella. Älskar ritualen att ställa tid/datum/dag och "starta" den.
Använder sällan samma klocka två dagar i rad så det blir oftast samma procedur med de automatiska sedan dom hinner stanna mellan varje gång dom används.
Enda som alltid visar rätt tid och datum är några kvartsklockor som aldrig används.

Jag har inte ägt så många manuella klockor men jäklar vad mysigt det är. En automatisk klocka ”kräver” ju bärande medan en manuell kräver mer, den kräver ett aktivt gullande som ger mig ungefär samma känsla som att raka mig med kniv.
Håller med, det är en riktigt bra känsla att börja dagen med att ge/få liv i sitt manuella ur...:)
Mina manuella mästerverk:
0520-.jpg
0577.jpg
0615.jpg
06500.jpg
Seagull.jpg

Jag gillar också manuella klockor och har nästan alltid haft minst en i rotation.
9B9F91AE-F9BE-417C-BB78-15550D1C5015.jpeg

Just nu har jag panerai 422
90686E50-0B25-48D4-A39D-02EAA375ED79.jpeg

Innan dess hade min Jaeger lecoultre Reverso grande
F69957F4-9750-49E3-AE57-4036B6407F99.jpeg

Och dessförinnan hade jag min Chronolink

Dessutom har jag ett lik till JLC Reverso Classique som ska renoveras och in i rotationen så snart antar jag att jag har två manuella armbandsur...
7CD0FB99-E9DB-41AC-9EDF-F01A11E44CBB.jpeg

Senast ändrad:
352C79C8-6DB5-4291-933B-0FAFE283A766.jpeg

De den förra tråden var 5 år gammal och aldrig riktigt tog fart så testar jag igen. ;)
Jag har inte ägt så många manuella klockor men jäklar vad mysigt det är. En automatisk klocka ”kräver” ju bärande medan en manuell kräver mer, den kräver ett aktivt gullande som ger mig ungefär samma känsla som att raka mig med kniv.

Här är de manuella jag ägt, inte så många men alla uppskattade.

60D8BA9F-41EA-40E9-9C4D-58A16EADC53F.jpeg

Seagul

D8DBD069-B0AA-4C61-825B-EEDEA82D0B4F.jpeg

Sinn 103 (skruvad krona, lite meckigt).

1396D5C2-BB6E-4DD1-82EB-597A9B5580DE.jpeg

Breitling Costmonaute

3D87AD98-7D05-45F3-92C6-5FA22B220B66.jpeg

PAM560

FADBD16C-D26A-48BF-B0B4-86ED05D4D45D.jpeg
PAM422

So, what have you?
Trevlig tråd, får återkomma med bättre bilder på mina två manuella imorgon om solen tittar fram

Kanske lite OT men denna tråd fick mig att tänka på min farfar som hade en väggklocka med pendel som han vred upp dagligen. Jag kommer ihåg farfars tysta hus med pendelns dystra tickande och klockans slag var timme, det gjorde mig vemodig. Däremot hade vi ett gökur hemma med hängande metallkottar som drev urverket som alltid piggade upp stämningen. Ja jävlar vad man låter gammal :hilarious:

Nyproducerade handvevade kronografer med minst 10 atm och under 40 tkr, och som dessutom inte är absurt tooliga, finns de ens? :) (Alla har ju redan en månklocka och man vill ju vara en unik snöflinga ;) )

Köpte mig nyligen en manuell klocka, en vintage Tudor 7991, vilket dels är min första manuella klocka och även ’riktiga’ klocka. Som ny på det här med manuella klockor, hur stor är risken att råka dra upp klockan för mycket så urverket skadas? Drog nämligen upp klockan lite väl hastigt för någon dag sedan och kände hur den snabbt högg emot och stoppade. Den tickar på fint så det är inga konstigheter med det, men tänker hur stor är risken överlag att råka skada urverket (?). :)

Instämmer med TS angående mysigheten.

En grej som jag ställer mig lite kluven till är komplikationen gångreservsindikator: SBGK005:an nedan har en tredagars dito, och jag har märkt att den liksom berövar mig den dagliga uppdragningsritualen. Jag jämför då med min Reverso (på service, därav utebliven bild) som prompt måste dras upp varje morgon, eftersom man annars inte har koll på hur mycket kraft som finns kvar i den.

IMG_20200922_162019.jpg

Två stycken manuella i samlingen. Hamilton Khaki Pilot Pioneer och en Nic & Mel ( udda modeklocka med ett billigt kinesiskt urverk ).

0FC4C58D-FC9D-4BFB-8005-F82F9B19EC08.jpeg
5CC1EF86-FF48-4D30-AA5D-F5F099978CF6.jpeg
Vad kul att se ngn annan här på forumet med en Nic & Mel! Visste inte att de fanns med manuellt verk. Har tre st. Nic & Mel själv, men då med sedvanligt Miyota quartz-verk. Även om märket kategoriseras som ett sk. mode-märke så är det ändå trevliga klockor som inte sitter på var mans hand.
Din Hamilton är oxå riktigt fin! :)

Tillbaka
Topp