Jag gick en kurs hos Tidlösa Ur i helgen, där vi talade om just detta.
Automatiska ur är gjorda för att kunna dra upp sig själva. Urmakarens egna ord var, när klockan är död och ska dras upp, dra 5 varv typ och sätt på dig den sen och låt det automatiska uppdraget göra resten.
Det finns olika konstruktioner i det automatiska uppdraget och beroende på vilken klocka du har, så kommer den inte att reagera på samma sätt. Seiko har, precis som
@yonsson påpekar, ett uppdrag som jobbar åt bägge hållen. Men det är inget unikt. Det finns det fler som har. Det fiffiga med Seiko är att de först kopierat IWCs idé, men sen gjort den avsevärt mycket mindre snygg men samtidigt avsevärt mycket billigare. Poängen med den är att den jobbar med dubbla armar som påverkar uppdraget via en excenter och som tillsammans bara kräver ytterst lite rörelse från din handled. Att sitta vid datorn och vicka med handleden fram och tillbaka räcker för att dra upp klockan.
Om man jämför med ETA så är uppdraget hos ETA inte lika effektivt, vilket gör att rörelsen måste vara märkbart större än för Seikon för att nå samma effekt. M a o kommer ett stillasittande jobb passa Seiko bättre än en ETA-klocka.
Under förutsättning att din klocka servats med syntetiska oljor, vilket den sannolikt gjorts om den oljats /tillverkats efter mitten av 00-talet, så kan du låta den ligga död.
Är den däremot äldre, så borde den förvisso servas nu, men om den ändå har mineraloljor, så kan de härskna och bilda en tjock gegga. Det vill man inte ha i sin klocka. Detta kan på något sätt motverkas om den får dras upp då och då. Men det gäller som sagt icke-syntetiska smörjmedel. Syntetiskt smorda klockor trivs bäst i jämn temperatur döda fram tills de ska användas.
Om man nu ändå envisas med att dra upp den automatiska klockan kanske man vill veta att det blir relativt sett stora krafter i uppdraget. Innanför kronan sitter ett muffhjul, en del av inkopplingen som driver uppdraget och som är del av konstruktionen som gör att det klickar i kronan när du vrider "åt fel håll" när du drar upp klockan.
Muffhjulet ska vara rätt ordentligt infettat på sin baksida eftersom det glider mot ett plan i verkbotten. Är det inte det blir det slitet här. Hjulet är i stål. Verkbotten förmodligen i mässing. Hårdast är stålet... Blir det slitet här är det ett dåligt läge.
Efter att ha talat med kursledaren (tidigare lärare på Urmakarskolan) kommer jag inte att dra upp mina klockor mer än nödvändigt vid start, och fortsätta låta dem vara döda när de inte används.