• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Manuellt dra upp en automatisk klocka - bra eller dåligt?

mackiee

Basic
2-Faktor
Jag är relativt ny på det här med mekaniska automatiska klockor. Har läst på en hel del och tycker att jag har snappat upp rätt mycket på kort tid. En grej som jag funderar på och som jag har haft svårt att hitta ett entydigt svar på är om det är bra eller rent av dåligt att dra upp automatiska klockor som du dagligen bär. Låt oss säga att jag har en klocka med en power reserve på 40 timmar. Om jag bär klockan 12-15 timmar per dag, är det tillräckligt för att inte behöva dra upp den? Kommer den t o m att dras upp mer än den förbrukar under den tiden eller kommer den att tappa lite för varje dag och tillslut stanna?

En annan närbesläktad fråga är om det är bättre att låta en klocka som inte används vara kontinuerligt uppdragen eller om det är bättre att förvara den "död"?
 
1: Bra men onödigt.
2: Ja
3: Beror på hur effektivt uppdraget är. 2 timmar i soffan räcker för en random SEIKO, men de drar upp åt båda håll.
4: Förvara död, dra upp någon gång/mån.
 
Jag gick en kurs hos Tidlösa Ur i helgen, där vi talade om just detta.

Automatiska ur är gjorda för att kunna dra upp sig själva. Urmakarens egna ord var, när klockan är död och ska dras upp, dra 5 varv typ och sätt på dig den sen och låt det automatiska uppdraget göra resten.
Det finns olika konstruktioner i det automatiska uppdraget och beroende på vilken klocka du har, så kommer den inte att reagera på samma sätt. Seiko har, precis som @yonsson påpekar, ett uppdrag som jobbar åt bägge hållen. Men det är inget unikt. Det finns det fler som har. Det fiffiga med Seiko är att de först kopierat IWCs idé, men sen gjort den avsevärt mycket mindre snygg men samtidigt avsevärt mycket billigare. Poängen med den är att den jobbar med dubbla armar som påverkar uppdraget via en excenter och som tillsammans bara kräver ytterst lite rörelse från din handled. Att sitta vid datorn och vicka med handleden fram och tillbaka räcker för att dra upp klockan.
Om man jämför med ETA så är uppdraget hos ETA inte lika effektivt, vilket gör att rörelsen måste vara märkbart större än för Seikon för att nå samma effekt. M a o kommer ett stillasittande jobb passa Seiko bättre än en ETA-klocka.

Under förutsättning att din klocka servats med syntetiska oljor, vilket den sannolikt gjorts om den oljats /tillverkats efter mitten av 00-talet, så kan du låta den ligga död.
Är den däremot äldre, så borde den förvisso servas nu, men om den ändå har mineraloljor, så kan de härskna och bilda en tjock gegga. Det vill man inte ha i sin klocka. Detta kan på något sätt motverkas om den får dras upp då och då. Men det gäller som sagt icke-syntetiska smörjmedel. Syntetiskt smorda klockor trivs bäst i jämn temperatur döda fram tills de ska användas.

Om man nu ändå envisas med att dra upp den automatiska klockan kanske man vill veta att det blir relativt sett stora krafter i uppdraget. Innanför kronan sitter ett muffhjul, en del av inkopplingen som driver uppdraget och som är del av konstruktionen som gör att det klickar i kronan när du vrider "åt fel håll" när du drar upp klockan.
Muffhjulet ska vara rätt ordentligt infettat på sin baksida eftersom det glider mot ett plan i verkbotten. Är det inte det blir det slitet här. Hjulet är i stål. Verkbotten förmodligen i mässing. Hårdast är stålet... Blir det slitet här är det ett dåligt läge.

Efter att ha talat med kursledaren (tidigare lärare på Urmakarskolan) kommer jag inte att dra upp mina klockor mer än nödvändigt vid start, och fortsätta låta dem vara döda när de inte används.
 
Jag gick en kurs hos Tidlösa Ur i helgen, där vi talade om just detta.

Automatiska ur är gjorda för att kunna dra upp sig själva. Urmakarens egna ord var, när klockan är död och ska dras upp, dra 5 varv typ och sätt på dig den sen och låt det automatiska uppdraget göra resten.
Det finns olika konstruktioner i det automatiska uppdraget och beroende på vilken klocka du har, så kommer den inte att reagera på samma sätt. Seiko har, precis som @yonsson påpekar, ett uppdrag som jobbar åt bägge hållen. Men det är inget unikt. Det finns det fler som har. Det fiffiga med Seiko är att de först kopierat IWCs idé, men sen gjort den avsevärt mycket mindre snygg men samtidigt avsevärt mycket billigare. Poängen med den är att den jobbar med dubbla armar som påverkar uppdraget via en excenter och som tillsammans bara kräver ytterst lite rörelse från din handled. Att sitta vid datorn och vicka med handleden fram och tillbaka räcker för att dra upp klockan.
Om man jämför med ETA så är uppdraget hos ETA inte lika effektivt, vilket gör att rörelsen måste vara märkbart större än för Seikon för att nå samma effekt. M a o kommer ett stillasittande jobb passa Seiko bättre än en ETA-klocka.

Under förutsättning att din klocka servats med syntetiska oljor, vilket den sannolikt gjorts om den oljats /tillverkats efter mitten av 00-talet, så kan du låta den ligga död.
Är den däremot äldre, så borde den förvisso servas nu, men om den ändå har mineraloljor, så kan de härskna och bilda en tjock gegga. Det vill man inte ha i sin klocka. Detta kan på något sätt motverkas om den får dras upp då och då. Men det gäller som sagt icke-syntetiska smörjmedel. Syntetiskt smorda klockor trivs bäst i jämn temperatur döda fram tills de ska användas.

Om man nu ändå envisas med att dra upp den automatiska klockan kanske man vill veta att det blir relativt sett stora krafter i uppdraget. Innanför kronan sitter ett muffhjul, en del av inkopplingen som driver uppdraget och som är del av konstruktionen som gör att det klickar i kronan när du vrider "åt fel håll" när du drar upp klockan.
Muffhjulet ska vara rätt ordentligt infettat på sin baksida eftersom det glider mot ett plan i verkbotten. Är det inte det blir det slitet här. Hjulet är i stål. Verkbotten förmodligen i mässing. Hårdast är stålet... Blir det slitet här är det ett dåligt läge.

Efter att ha talat med kursledaren (tidigare lärare på Urmakarskolan) kommer jag inte att dra upp mina klockor mer än nödvändigt vid start, och fortsätta låta dem vara döda när de inte används.
Seikos system ”magic lever” och IWCs (Richemonts) system ”Pellaton” fyller samma syfte men det är inte samma lösning. Så inte riktigt stöld, snarare inspiration. :)

Poängen var däremot att olika verk dras upp olika fort. Vad gäller uppdrag beror det också på verk. Att dra upp verket helt manuellt för sakens skull känns rätt onödigt.
 
Seikos system ”magic lever” och IWCs (Richemonts) system ”Pellaton” fyller samma syfte men det är inte samma lösning. Så inte riktigt stöld, snarare inspiration. :)

Poängen var däremot att olika verk dras upp olika fort. Vad gäller uppdrag beror det också på verk. Att dra upp verket helt manuellt för sakens skull känns rätt onödigt.
Så kan man uttrycka det. IWCs är riktigt snygg och ser dyr ut. Seikos ser... billig ut 😇
 
Jag gick en kurs hos Tidlösa Ur i helgen, där vi talade om just detta.

Automatiska ur är gjorda för att kunna dra upp sig själva. Urmakarens egna ord var, när klockan är död och ska dras upp, dra 5 varv typ och sätt på dig den sen och låt det automatiska uppdraget göra resten.
Det finns olika konstruktioner i det automatiska uppdraget och beroende på vilken klocka du har, så kommer den inte att reagera på samma sätt. Seiko har, precis som @yonsson påpekar, ett uppdrag som jobbar åt bägge hållen. Men det är inget unikt. Det finns det fler som har. Det fiffiga med Seiko är att de först kopierat IWCs idé, men sen gjort den avsevärt mycket mindre snygg men samtidigt avsevärt mycket billigare. Poängen med den är att den jobbar med dubbla armar som påverkar uppdraget via en excenter och som tillsammans bara kräver ytterst lite rörelse från din handled. Att sitta vid datorn och vicka med handleden fram och tillbaka räcker för att dra upp klockan.
Om man jämför med ETA så är uppdraget hos ETA inte lika effektivt, vilket gör att rörelsen måste vara märkbart större än för Seikon för att nå samma effekt. M a o kommer ett stillasittande jobb passa Seiko bättre än en ETA-klocka.

Under förutsättning att din klocka servats med syntetiska oljor, vilket den sannolikt gjorts om den oljats /tillverkats efter mitten av 00-talet, så kan du låta den ligga död.
Är den däremot äldre, så borde den förvisso servas nu, men om den ändå har mineraloljor, så kan de härskna och bilda en tjock gegga. Det vill man inte ha i sin klocka. Detta kan på något sätt motverkas om den får dras upp då och då. Men det gäller som sagt icke-syntetiska smörjmedel. Syntetiskt smorda klockor trivs bäst i jämn temperatur döda fram tills de ska användas.

Om man nu ändå envisas med att dra upp den automatiska klockan kanske man vill veta att det blir relativt sett stora krafter i uppdraget. Innanför kronan sitter ett muffhjul, en del av inkopplingen som driver uppdraget och som är del av konstruktionen som gör att det klickar i kronan när du vrider "åt fel håll" när du drar upp klockan.
Muffhjulet ska vara rätt ordentligt infettat på sin baksida eftersom det glider mot ett plan i verkbotten. Är det inte det blir det slitet här. Hjulet är i stål. Verkbotten förmodligen i mässing. Hårdast är stålet... Blir det slitet här är det ett dåligt läge.

Efter att ha talat med kursledaren (tidigare lärare på Urmakarskolan) kommer jag inte att dra upp mina klockor mer än nödvändigt vid start, och fortsätta låta dem vara döda när de inte används.
Tack för ett grymt informativt och uttömmande svar!
 

Kika här, svar på fråga + underhållning.
Tack för länken! Det var ju bara att hämta popcorn och luta sig tillbaka i soffan... 😂
 
Jag gick en kurs hos Tidlösa Ur i helgen, där vi talade om just detta.

Automatiska ur är gjorda för att kunna dra upp sig själva. Urmakarens egna ord var, när klockan är död och ska dras upp, dra 5 varv typ och sätt på dig den sen och låt det automatiska uppdraget göra resten.
Det finns olika konstruktioner i det automatiska uppdraget och beroende på vilken klocka du har, så kommer den inte att reagera på samma sätt. Seiko har, precis som @yonsson påpekar, ett uppdrag som jobbar åt bägge hållen. Men det är inget unikt. Det finns det fler som har. Det fiffiga med Seiko är att de först kopierat IWCs idé, men sen gjort den avsevärt mycket mindre snygg men samtidigt avsevärt mycket billigare. Poängen med den är att den jobbar med dubbla armar som påverkar uppdraget via en excenter och som tillsammans bara kräver ytterst lite rörelse från din handled. Att sitta vid datorn och vicka med handleden fram och tillbaka räcker för att dra upp klockan.
Om man jämför med ETA så är uppdraget hos ETA inte lika effektivt, vilket gör att rörelsen måste vara märkbart större än för Seikon för att nå samma effekt. M a o kommer ett stillasittande jobb passa Seiko bättre än en ETA-klocka.

Under förutsättning att din klocka servats med syntetiska oljor, vilket den sannolikt gjorts om den oljats /tillverkats efter mitten av 00-talet, så kan du låta den ligga död.
Är den däremot äldre, så borde den förvisso servas nu, men om den ändå har mineraloljor, så kan de härskna och bilda en tjock gegga. Det vill man inte ha i sin klocka. Detta kan på något sätt motverkas om den får dras upp då och då. Men det gäller som sagt icke-syntetiska smörjmedel. Syntetiskt smorda klockor trivs bäst i jämn temperatur döda fram tills de ska användas.

Om man nu ändå envisas med att dra upp den automatiska klockan kanske man vill veta att det blir relativt sett stora krafter i uppdraget. Innanför kronan sitter ett muffhjul, en del av inkopplingen som driver uppdraget och som är del av konstruktionen som gör att det klickar i kronan när du vrider "åt fel håll" när du drar upp klockan.
Muffhjulet ska vara rätt ordentligt infettat på sin baksida eftersom det glider mot ett plan i verkbotten. Är det inte det blir det slitet här. Hjulet är i stål. Verkbotten förmodligen i mässing. Hårdast är stålet... Blir det slitet här är det ett dåligt läge.

Efter att ha talat med kursledaren (tidigare lärare på Urmakarskolan) kommer jag inte att dra upp mina klockor mer än nödvändigt vid start, och fortsätta låta dem vara döda när de inte används.
Intressant!
 
Tillbaka
Topp