Du vet om jag jobbar med urverk nästan varje dag va?@Von vad garvar du åt? Du är riktigt svettig jäv..läs på istället...
![Face with tears of joy :joy: 😂](https://cdn.jsdelivr.net/joypixels/assets/8.0/png/unicode/64/1f602.png)
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Du vet om jag jobbar med urverk nästan varje dag va?@Von vad garvar du åt? Du är riktigt svettig jäv..läs på istället...
Alltså SKÄMTAR DU MED MIG? Du som trollar (Som vanligt). Ang ETA 2824 just dom ska man speciellt vara väldigt försiktig med och dra upp manuellt OM inte klockan stannat...Du vet om jag jobbar med urverk nästan varje dag va?Du är ute och cyklar på en skenande trehjuling just nu, stanna medans du kan (men det kommer du inte göra).
Rotorn snurrar inte när du drar upp en klocka manuellt.
Nej inte alls faktiskt men det struntar väl du i?Alltså SKÄMTAR DU MED MIG?
ETA 2802? Vet inte hur det verket är uppbyggt men 2801 och 2824 är väl i grund och botten samma urverk där den manuella 2801 saknar rotorn och medföljande uppdragsmekanism men är i övrigt identisk med 2824. Låter konstigt att de i sånna fall är olika känsliga för manuellt uppdrag. Den enda skillnaden jag kan komma på mellan dem förutom rotorn är möjligtvis graden av finish, men det påverkar ju inte funktionen.....Nu ska vi se hur långt tid det tar innan någon kommer med en dryg kommentar. Men åter till frågan. NEJ man ska inte dra upp klockor manuellt (fast det går) om inte klockan stannat helt. Nu pratar jag om klockor med automatiska urverk. Anledningen till det är att rotorn spinner för snabbt och torkar ut oljan som gör att kuggarna kan gå sönder. När klockan stannat rekommenderas ca 15-20 varv, så klockan går igång, sen lägga på armen. Ang ETA 2824 och 2802, så är det skillnad, 2802 är ett manuellt urverk som SKA dras upp manuellt , men inte hur mkt som helst. 1 gång per dag räcker. 2824 är ett automatisk urverk...
@Von vad garvar du åt? Du är riktigt svettig jäv..läs på istället...
Till mig sa han att 2802 är ett 2801 med bättre finishMen Svante sa faktiskt…![]()
Misstänker att Koden har missförstått samtalet en smula, det har hänt förr om jag inte missminner mig.Men Svante sa faktiskt…![]()
Svante lär ha 100 gr bättre koll än vad du har iallafall....Men Svante sa faktiskt…![]()
Det som händer är att den frikopplar dvs. Inget händer mer än att kronan snurrar....Nu kommer jag inte ihåg exakta numren på eta manuellt och ETA 2824. Men att dra upp automatiska klockor när dom redan är igång kan iallafall förstöra kuggarna, då oljan torkar om man drar upp dom för mkt. Den som tvivlar, prova dra upp ett automatiskt urverk 300 varv och kolla vad som händer.
Fel , prova dra upp tex ETA 2824 200 varv..prova nu på engång..om du har en. Om inget händer, dra upp 200 varv till..Det som händer är att den frikopplar dvs. Inget händer mer än att kronan snurrar....
Japp... snurrar och snurrar och inget händer. På ETA hör jag sällan när det frikopplar. På Tudor hör man tydliga klick. Borde jag känna eller höra ngt?Fel , prova dra upp tex ETA 2824 200 varv..prova nu på engång..om du har en. Om inget händer, dra upp 200 varv till..
Akta så den inte sprängs baraJapp... snurrar och snurrar och inget händer. På ETA hör jag sällan när det frikopplar. På Tudor hör man tydliga klick. Borde jag känna eller höra ngt?
Källa?Nu ska vi se hur långt tid det tar innan någon kommer med en dryg kommentar. Men åter till frågan. NEJ man ska inte dra upp klockor manuellt (fast det går) om inte klockan stannat helt. Nu pratar jag om klockor med automatiska urverk. Anledningen till det är att rotorn spinner för snabbt och torkar ut oljan som gör att kuggarna kan gå sönder. När klockan stannat rekommenderas ca 15-20 varv, så klockan går igång, sen lägga på armen. Ang ETA 2824 och 2802, så är det skillnad, 2802 är ett manuellt urverk som SKA dras upp manuellt , men inte hur mkt som helst. 1 gång per dag räcker. 2824 är ett automatisk urverk...
En fråga vad har jag gjort för fel? Ok anf rotorn är jag lite osäker men vet att man kan förstöra kuggarna om man skruvar upp klockor för mkt när dom är igång. Just Rolex/Tudor har jag ingen aning om. Men automatiska klockor överlag ska man inte dra upp manuellt för mkt...@Code jag ogillar att rensa trådar. Skärpning.
En fråga vad har jag gjort för fel? Ok anf rotorn är jag lite osäker men vet att man kan förstöra kuggarna om man skruvar upp klockor för mkt när dom är igång. Just Rolex/Tudor har jag ingen aning om. Men automatiska klockor överlag ska man inte dra upp manuellt för mkt...
Ok sorry men tröttnade lite...Jag fick rensa tråden från ett språkbruk som inte hör hemma här.
Nu gällde ju tråden en Rolex men fortsätt gärna skriva...En fråga vad har jag gjort för fel? Ok anf rotorn är jag lite osäker men vet att man kan förstöra kuggarna om man skruvar upp klockor för mkt när dom är igång. Just Rolex/Tudor har jag ingen aning om. Men automatiska klockor överlag ska man inte dra upp manuellt för mkt...
Man ska helst inte dra upp någon automat för mkt...Nu gällde ju tråden en Rolex men fortsätt gärna skriva...
Någon som läst detta?Det här jag pratar om..
![]()
Eta 2824, hand winding stem makes rotor turn
Hamilton Jazzmaster Cushion, barely a year old, taken well care of. A couple weeks go I noticed that, when I hand wind the watch (I usually wind it 30-40 turns every morning) it would sometimes feel a little gritty. I'd stop and slowly start up again making sure I went slowly and the stem turned...www.watchuseek.com
Finns flera andra exempel. Tro mig automatklockor är egentligen inte gjorda för att dras upp manuellt. När dom stannat, absolut ett par varv men inte mer. Låt sedan fjädern göra resten när den sitter på armen.Från samma tråd
![]()
JLC 889 kan dras upp så mycket du vill, det verket har inget klinkhjul på samma sätt som en del ETA.Man ska helst inte dra upp någon automat för mkt...