• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Marina Militare - En kort exposé om Italienska marina militärur.

Då kan man dra slutsatsen att MK2 modellerna med serienummer start 0 dvs år 2000 har boettmärkning med G ej helt centrerat, medans tidigare modeller har M centrerat. Så förutom baklocksmärkning, annorlunda tavla, och ej linjärt M inristat på backlocket samt att M:et är tunnare så skiljer även märkningen på insidan av locket

Se exempel nedan på en MK2 baklock seriebatch från 2000
baklock efter millenieskiftet.jpg

Tunt M som ses nedan och ej linjärt. Även större avstånd till JAPAN pga att Citizen omfördelar text på baklock.

MKII tunnt M.jpg

Samt slutligen märkning insida på samma ur.
G märkning MKII.jpg

Sedan har vi MK1 med helt linjärt och skarpt inristat M på backlocket, uret är från 1998. Notera även avståndet till JAPAN och att hela backlocket är tydligare tryckt på serierna innan milleniskiftet.

MK1 baklock.jpg

Och så det centrerade M:et på insidan av baklocket.

M insida.jpg

Slutligen urverket på MK1 bara för jämförelse

MK1 Innanmäte.jpg

Vore kul om någon Citizen fanatiker kan redogöra för bokstaven på insidan av locket och dess betydelse.

Då kan man dra slutsatsen att MK2 modellerna med serienummer start 0 dvs år 2000 har boettmärkning med G ej helt centrerat, medans tidigare modeller har M centrerat. Så förutom baklocksmärkning, annorlunda tavla, och ej linjärt M inristat på backlocket samt att M:et är tunnare så skiljer även märkningen på insidan av locket

Se exempel nedan på en MK2 baklock seriebatch från 2000
baklock efter millenieskiftet.jpg

Tunt M som ses nedan och ej linjärt. Även större avstånd till JAPAN pga att Citizen omfördelar text på baklock.

MKII tunnt M.jpg

Samt slutligen märkning insida på samma ur.
G märkning MKII.jpg

Sedan har vi MK1 med helt linjärt och skarpt inristat M på backlocket, uret är från 1998. Notera även avståndet till JAPAN och att hela backlocket är tydligare tryckt på serierna innan milleniskiftet.

MK1 baklock.jpg

Och så det centrerade M:et på insidan av baklocket.

M insida.jpg

Slutligen urverket på MK1 bara för jämförelse

MK1 Innanmäte.jpg

Vore kul om någon Citizen fanatiker kan redogöra för bokstaven på insidan av locket och dess betydelse.
Intressant! Kanske tråden skulle flyttas till Kobra Kai för ytterligare information.

Kanon, nu när vi ligger i rätt forumdel, vakna Citizen-konässörer!!... Varför dessa bokstäver på insidan av baklocket?

Tack för en trevlig läsning! Har du kvar klockan och hur går efterforskningarna vidare? Vad ligger värdet på idag?

-...här sitter jag och upptäcker den här härliga tråden 4 år senare.

I väntan på leverans av en NY0040 som jag spontant köpte kollade jag på recensioner och videos på Youtube för att lära mig mer om klockans ursprung.

När jag sedan googlade på ”Citizen Marine Militare” fick jag högst bland av alla träffar det här inlägget.

Tack för ett mycket intressant att inlägg! Det var mysigt att läsa i väntan av min NY0040.

-...här sitter jag och upptäcker den här härliga tråden 4 år senare.

I väntan på leverans av en NY0040 som jag spontant köpte kollade jag på recensioner och videos på Youtube för att lära mig mer om klockans ursprung.

När jag sedan googlade på ”Citizen Marine Militare” fick jag högst bland av alla träffar det här inlägget.

Tack för ett mycket intressant att inlägg! Det var mysigt att läsa i väntan av min NY0040.
Det behövs fler 0040or här på forumet!

Upptäckte Citizen NY0040 för inte så länge sedan och beställde hem en ”vanlig” svart. Nu är jag helt förälskad i modellen!

Det jag gillade med den var att den hade sin egna design men även historian om Marina Militare. Hittade denna tråden i efterhand och njöt av varje sekund jag läste igenom den, tack så mycket alla inblandade!

Men nu känner jag att jag måste ha en Marina Militare så min jakt har börjat! Har ni några tips eller kanske till och med har en liggandes så är jag väldigt intressarad av att köpa en :)

Tillbaka
Topp