• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Marina Militare trubbel.

webdiddy

Basic
Hej!
Några av er kanske såg på modd forumet att jag lumade om visarna på min Marina Militare.
När man tar ur kronan på den så sitter det en liten skruv som håller fast den.
Vid närmare efterforskning så visade det sig att man bara ska skruva den skruven ca 1 varv, inte som jag gjorde, skruva typ 6 varv. Jag fick ur kronan utan problem men jag råkade och skruva loss kronlåset (kan det heta så?)
"Låset" trillade bara ur själva urverket när jag skulle sätta tillbaka den i boetten.

Nån som har koll på hur man får tillbaka den på plats? Verkar inte kunna ställa tiden på klockan utan den på plats.
Jag gissar på att man ser bättre om man tar bort urtavlan men vill inte ta bort visarna igen utan att ställa klockan på kl 12.00.

Tack på förhand för hjälp! (kan ta bilder när jag kommer hem.)

Den där klockan har passerat gränsen mellan homage och kopia för länge sen... Sorry, men du borde inte ens ge dig på att laga den. Se det som en investering i re-lume-träning.

Den där klockan har passerat gränsen mellan homage och kopia för länge sen... Sorry, men du borde inte ens ge dig på att laga den. Se det som en investering i re-lume-träning.
Jag förstår inte riktigt vad du menar. Menar du att den inte är värd att rädda för att det är en kopia?

Är du 5år eller? Jävla elitist-tänk. Alla har inte råd med en riktig panerai och nöjer sig med denna, kan du inte tillföra nått vettigt (som hjälp) till tråden så håll dig utanför! På så sätt slipper du bli påmind om att det finns så otroligt fattig människor i världen som inte har råd med samma saker som du. Väx upp!

Är du 5år eller? Jävla elitist-tänk. Alla har inte råd med en riktig panerai och nöjer sig med denna, kan du inte tillföra nått vettigt (som hjälp) till tråden så håll dig utanför! På så sätt slipper du bli påmind om att det finns så otroligt fattig människor i världen som inte har råd med samma saker som du. Väx upp!

https://klocksnack.se/threads/välkommen-till-klocksnack-principer-för-forumet-uppdaterat-140710.5/

"Vad kan vi inte diskutera?
Vi diskuterar inte varumärkesförfalskningar annat än som jämförande diskussioner i syfte att lära sig mer om vad som skiljer en kopia från ett original. En sådan tråd skall ALLTID innehålla bilder och referenser till ett original och andemeningen med tråden skall vara undervisande och kunskapshöjande. Det innebär att en tråd där rubriken exempelvis är "Kolla vilken bra kopia etc" inte är okej.

Är du osäker, skippa att posta tråden eller kolla med Admin. Ämnet är känsligt och vid tveksamheter avgör alltid Admin vad som är okej. I en tråd om förfalskningar så länkar vi inte till sidor som säljer eller stöttar förfalskningar (vi bjuder dem helt enkelt inte på trafik).

Vi diskuterar självklart inte heller sådant som enligt svensk lag uttryckligen är förbjudet. Vid tveksamhet kring detta avgör Admin vad som är okej."

Det är en grej att försumma fattiga människor...
Det man gör när man köper en kopia är just att inte tänka på de fattiga människorna som utsätts för dåliga arbetsförhållanden när kopiorna sätts ihop.

Panerai äger rätten att sätta just "marina militare" på klockor, så det ÄR faktiskt en kopia.

Precis så och där, även för mig som inte har några problem med homage, går gränsen för det är en kopia då det är likadant som att skriva panerai på tavlan. @webdiddy det är bara att inse att pga den texten på tavlan blir den fake och automatisk inget som diskuteras på forumet.

Det finns dock mängder med klockor i stuk med panerai från ex gruppo gamma, magrette, benarus, maranez m.fl. För framtida investering, för en panna kostar ju en del men de är dock roligare än en homage (ja jag har förr ägt både pam homager och från dessa märken)

Tillbaka
Topp