• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marina?

PNM

Panerai
Kära Paneristi,

Jag har ännu ej ägt en Panerai vilket är någorlunda skandalöst men siktar på något inom de närmsta månaderna för att sona mina synder. Jag har alltid gillat estetiken med Panerai men har ganska dålig koll på alla serier / modeller. Har koll på grundserierna samt boetterna men något som jag kliar mig i skallen över är skillnaden mellan ”Luminor Panerai” och ”Luminor Marina” - vad är skillnaden?

Ber om ursäkt om detta behandlats tusen gånger - i så fall, kommendera mig i rätt riktning och ta bort tråden.
 

azcii

Patek
2-Faktor
Kära Paneristi,

Jag har ännu ej ägt en Panerai vilket är någorlunda skandalöst men siktar på något inom de närmsta månaderna för att sona mina synder. Jag har alltid gillat estetiken med Panerai men har ganska dålig koll på alla serier / modeller. Har koll på grundserierna samt boetterna men något som jag kliar mig i skallen över är skillnaden mellan ”Luminor Panerai” och ”Luminor Marina” - vad är skillnaden?

Ber om ursäkt om detta behandlats tusen gånger - i så fall, kommendera mig i rätt riktning och ta bort tråden.
Marina = subsekund :) t.ex. PAM111
Motsvarande panna utan subsekund = PAM112 (ej Marina)
 

PNM

Panerai
Ok. Så det finns ingen Marina som inte har subsekund men det finns subsekunder som inte är Marina och huruvida en modell med subsekund får Marina-branding är något esoteriskt?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Så det finns ingen Marina som inte har subsekund men det finns subsekunder som inte är Marina och huruvida en modell med subsekund får Marina-branding är något esoteriskt?
Precis så.

Problemet är helt enkelt att de inte är konsekventa. Jag tror att marknadsavdelningen byter chef / strategi väldigt ofta.
 
  • Like
Reactions: PNM

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ok. Så det finns ingen Marina som inte har subsekund men det finns subsekunder som inte är Marina och huruvida en modell med subsekund får Marina-branding är något esoteriskt?
En annan grej att ta i beaktande är att 915 inte bara är en Luminor, utan en 8-dagars. Det prioriteras över att den har subsekund, så 8 giorni hamnar på urtavlan och då ska Luminor Panerai få plats nånstans med. Så, det kan vara skälet till att det inte står Marina på den.
 

PNM

Panerai
En annan grej att ta i beaktande är att 915 inte bara är en Luminor, utan en 8-dagars. Det prioriteras över att den har subsekund, så 8 giorni hamnar på urtavlan och då ska Luminor Panerai få plats nånstans med. Så, det kan vara skälet till att det inte står Marina på den.

Ah. Det verkar konsekvent faktiskt. Luminor och Panerai får prioritet, följt av speciella funktioner - 8 dagar, GMT osv. Såvida inga speciella funktioner - Marina för subsekund, ej Marina annars..
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ah. Det verkar konsekvent faktiskt. Luminor och Panerai får prioritet, följt av speciella funktioner - 8 dagar, GMT osv. Såvida inga speciella funktioner - Marina för subsekund, ej Marina annars..
Typ så. Det finns säkerligen undantag, för Panerai är Panerai. :)
 
  • Like
Reactions: PNM

Caravelle33

Vacheron
På tal om undantag
23E406EB-84B9-4EB8-BA75-C4A6B375B16C.png
 

PNM

Panerai
Ytterligare en newbie-fråga (håller den i denna tråden för att inte spamma sub-forumet):

Hur länge, genomsnittligt, brukar en modell finnas i Panerai's katalog innan den utgår?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ytterligare en newbie-fråga (håller den i denna tråden för att inte spamma sub-forumet):

Hur länge, genomsnittligt, brukar en modell finnas i Panerai's katalog innan den utgår?
Det går bra att spamma vår långa tråd, det är helt okej.

Ehm, det där är helt jäkla random tyvärr. Det går såklart att beräkna ett genomsnitt men variansen är gigantisk.
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Ytterligare en newbie-fråga (håller den i denna tråden för att inte spamma sub-forumet):

Hur länge, genomsnittligt, brukar en modell finnas i Panerai's katalog innan den utgår?
Ytterligare en newbie-fråga (håller den i denna tråden för att inte spamma sub-forumet):

Hur länge, genomsnittligt, brukar en modell finnas i Panerai's katalog innan den utgår?
Är det någon speciell modell du klurar på så kanske vi kan göra ett estimat baserat på liknande modellers livslängd?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag skulle inte tro att den försvinner det närmaste året i alla fall. Föregångarna var relativt långlivade.
För att vara mer exakt så kom 915 år 2020 och dess föregångare i 8 dagars kom typ 2014. De räckte alltså i 6 år så om det inte är så att 915 floppat fullständigt så ger jag den minst ett par år till.
 
  • Like
Reactions: PNM
Topp