• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Marine Nationale smakråd.

cjperry

Audemars
2-Faktor
Trevlig fredag alla KSare!

Som några kanske sett i en annan tråd så har jag äntligen lyckats hitta en Marine Nationale Longines från 1947 efter lång jakt. Eftersom jag snart ska återvända till Sverige så kommer det dröja ungefär två veckor innan jag har klockan i handen.

Jag har alltså lite tid att fundera på vilket armband jag ska ha. Nato känns mest självklart och då kanske ett grönt, likt MN armbanden. Eller ett tvådelat nylonband? Vad säger ni?
Luggarna är 17mm och boetten 33mm.

image.jpg


image.jpg


Säljarens bilder får duga så länge.
 

Psykel

Patek
Ett perlon skulle nog kunna vara stiligt också. Men perlon och nato är ju så billigt och enkelt att byta, så köp ett för varje dag i veckan?
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
Gör som @Aurum säger :)
MN-resårband är över 20mm och viker upp sig mellan bandhornen. Gillar det ändå, skönt och skruvat att dra på sig klockan med resårband :)
IMG_4534.JPG
Var väldigt sugen på ett MN men tror att 20mm på 17mm kan bli lite för korvigt kanske, trots resåren.

Mina alternativ fungerar, men det kräver att man inte är en orolig själ och vill byta hela tiden.
Jag brukar oftast hålla mig till ett eller två band så det är lugnt. Lutar mest åt grönt och grått nato som du skrev. Kanske ska köpa ett redan nu och sätta fast på bilen medan jag kör genom Europa.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Var väldigt sugen på ett MN men tror att 20mm på 17mm kan bli lite för korvigt kanske, trots resåren.


Jag brukar oftast hålla mig till ett eller två band så det är lugnt. Lutar mest åt grönt och grått nato som du skrev. Kanske ska köpa ett redan nu och sätta fast på bilen medan jag kör genom Europa.
Sandpapprar och vaxar in mina så de ser lite snuskiga ut...
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
image.jpg
Nu var det ju inte ett givet alternativ, men jag gillar alltid vintagebund på den här typen av klockor.

Jag är även avis på din klocka, men noll inläst på modellen, så om jag svär i kyrkan nu (förutom hänvisningen till axelmakterna med bund) så ursäktar jag mig på förhand.
 

cjperry

Audemars
2-Faktor
image.jpg
Nu var det ju inte ett givet alternativ, men jag gillar alltid vintagebund på den här typen av klockor.

Jag är även avis på din klocka, men noll inläst på modellen, så om jag svär i kyrkan nu (förutom hänvisningen till axelmakterna med bund) så ursäktar jag mig på förhand.
Har personligen lite svårt för bund och eftersom det är en klocka från fanska flottan så är kanske något mer vattentåligt ett mer passande alternativ :)
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Har personligen lite svårt för bund och eftersom det är en klocka från fanska flottan så är kanske något mer vattentåligt ett mer passande alternativ :)
Du ser, där blev det dumt på en gång :( . De där elastiska banden ger mig den rätta "avvikande" känslan, så jag skulle nog dra ditåt, antingen ha ett korvigt band eller jaga järnet efter någon smalare "inspirerad" variant.
 
Topp