• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Matt yta i glaset på nyköpt begagnad Omega - förklaring?

UlfLund

Breitling
Matt yta i glaset på nyköpt begagnad Omega - förklaring?

Hej!

Har sedan någon månad blivit intresserad av klockor (se tidigare presentation). Efter en tid av läsning och lyssnande hittade jag den begagnade klocka som passade mig, Omega aqua terra med silvertavla från 2019. Fick den igår och är mycket nöjd. Den ser ut att vara i ett oklanderligt skick och passar perfekt.

Men, när jag idag gick ut i solen såg jag att det i ett visst läge såg ut som att det på en yta i övre delen av glaset (sträcker sig ca 7-8 mm ner från kl 12) ses ett lite "dimmigt" område. Detta område kan bara ses i en viss vinkel och i mycket ljus. Ses inte inomhus, utan motljus. Ser nästan ut som att någon har dragit en trasa med något som tagit bort en ytbehandling just där. Jag kan inte fånga detta med kameran trots flera försök.

Undrar nu om någon vet vad detta kan vara. Finns det någon beläggning på glaset? Och om det är så, kan det vara beläggningen som skadats? Och skulle det kunna "behandlas"?
Egentligen är det mest vetskapen om fenomenet som stör mig. Vad skulle det kosta att byta glas?

Hälsningar,

Ulf
 
Senast ändrad:

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Omega har antireflexbehandling på utsidan av glaset. Utifrån din beskrivning gissar jag att det är den du sett. Antingen var det smutsigt eller så är ytan skadad vilket inte är helt ovanligt på använda klockor.
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Matt yta i glaset på nyköpt begagnad Omega - förklaring?

Hej!

Har sedan någon månad blivit intresserad av klockor (se tidigare presentation). Efter en tid av läsning och lyssnande hittade jag den begagnade klocka som passade mig, Omega aqua terra med silvertavla från 2019. Fick den igår och är mycket nöjd. Den ser ut att vara i ett oklanderligt skick och passar perfekt.

Men, när jag idag gick ut i solen såg jag att det i ett visst läge såg ut som att det på en yta i övre delen av glaset (sträcker sig ca 7-8 mm ner från kl 12) ses ett lite "dimmigt" område. Detta område kan bara ses i en viss vinkel och i mycket ljus. Ses inte inomhus, utan motljus. Ser nästan ut som att någon har dragit en trasa med något som tagit bort en ytbehandling just där. Jag kan inte fånga detta med kameran trots flera försök.

Undrar nu om någon vet vad detta kan vara. Finns det någon beläggning på glaset? Och om det är så, kan det vara beläggningen som skadats? Och skulle det kunna "behandlas"?
Egentligen är det mest vetskapen om fenomenet som stör mig. Vad skulle det kosta att byta glas?

Hälsningar,

Ulf
Ett safirglas kostar en rejäl slant att byta. Skulle gissa på minst 5k

Efter ett tag kommer vetskapen om "det dimmiga" området inte påverka dig särskilt, eller så säljer du klockan och går vidare med nästa.

Man vänjer sig vid "skönhetsfläckar" på de flesta klockor.
 

UlfLund

Breitling
Hej Yonsson och NRE!

Tack för att ni tog er tid att svara! Det låter som att det i alla fall inte är något som är skadligt för klockan vilket är det viktiga. Jag håller med dig NRE, att jag säkert kommer att glömma detta. Klockan är min första riktigt påkostade klocka och den känns verkligen rätt!

Klocksnack är verkligen ett fint forum med medlemmar som håller en trevlig och respektfull kommunikation.

Tack för hjälpen!

Ulf
 

HSK

Patek
2-Faktor
Hej Yonsson och NRE!

Tack för att ni tog er tid att svara! Det låter som att det i alla fall inte är något som är skadligt för klockan vilket är det viktiga. Jag håller med dig NRE, att jag säkert kommer att glömma detta. Klockan är min första riktigt påkostade klocka och den känns verkligen rätt!

Klocksnack är verkligen ett fint forum med medlemmar som håller en trevlig och respektfull kommunikation.

Tack för hjälpen!

Ulf
Om det är så att beläggningen är ojämnt sliten så går det att ta bort resten också med hjälp av t.ex. tandkräm. 🙂
 

3R1K

Cartier
Matt yta i glaset på nyköpt begagnad Omega - förklaring?

Hej!

Har sedan någon månad blivit intresserad av klockor (se tidigare presentation). Efter en tid av läsning och lyssnande hittade jag den begagnade klocka som passade mig, Omega aqua terra med silvertavla från 2019. Fick den igår och är mycket nöjd. Den ser ut att vara i ett oklanderligt skick och passar perfekt.

Men, när jag idag gick ut i solen såg jag att det i ett visst läge såg ut som att det på en yta i övre delen av glaset (sträcker sig ca 7-8 mm ner från kl 12) ses ett lite "dimmigt" område. Detta område kan bara ses i en viss vinkel och i mycket ljus. Ses inte inomhus, utan motljus. Ser nästan ut som att någon har dragit en trasa med något som tagit bort en ytbehandling just där. Jag kan inte fånga detta med kameran trots flera försök.

Undrar nu om någon vet vad detta kan vara. Finns det någon beläggning på glaset? Och om det är så, kan det vara beläggningen som skadats? Och skulle det kunna "behandlas"?
Egentligen är det mest vetskapen om fenomenet som stör mig. Vad skulle det kosta att byta glas?

Hälsningar,

Ulf

Hej Ulf,

Om klockan är från 2019 är den fortfarande vara under garanti om du har originalhandlingarna och därför kanske du bör be en återförsäljare kika på den. En modern omega ska inte ha några konstiga fläckar på glaset. Är det defekt så byter de glaset gratis, annars kan jag meddela att mitt sista glasbyte (Seamaster Pro 300) kostade ca 3tkr hos AD.

Mvh Erik
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om det är så att beläggningen är ojämnt sliten så går det att ta bort resten också med hjälp av t.ex. tandkräm. 🙂
Med tandkräm? I så fall har Omega extremt kass AR vilket jag inte tror. Man ska också vara medveten om att det kan påverka läsbarheten stort om man tar bort yttre AR.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Med tandkräm? I så fall har Omega extremt kass AR vilket jag inte tror. Man ska också vara medveten om att det kan påverka läsbarheten stort om man tar bort yttre AR.
Det kanske skiljer mellan olika typer av AR men det finns i alla fall flera användare i Sinntråden (bl.a. Clark Kent) som gjort det med lyckat resultat.
 

SalvadorDali

Rolex
2-Faktor
Jag tror (läs: tror!) att nyare AT har Antireflexbehandling på båda sidor av glaset? Om man väljer att polera bort det yttre helt bör det väl i så fall inte innebära katastrof för läsbarheten? (Här har säkert @yonsson bättre koll).

Hade dock sett polering som en sista utväg.. Prata med AD först och se om du kan få hjälp där. Ger du dig på att försöka polera bort det själv så se till att skydda glasringen från repor.
 
Senast ändrad:

JPS33

Cartier
2-Faktor
AR på utsidan är ett rätt nytt påfund, tidigare la man bara AR på insidan eftersom AR-beläggningen är känslig. Det gick ju att läsa av klockor även förr. Safir har högt brytningsindex (ca 1.77, jämfört med mineralglas som har ca 1.5). Det innebär att safir reflekterar nästan 8% av ljuset i varje yta (vid vinkelrätt infall). Vanligt mineralglas reflekterar bara hälften, så därför är AR mindre viktigt för mineralglas. Det innebär också att safirglas med AR bara på baksidan reflekterar ungefär lika mycket som ett mineralglas helt utan AR.

Som en sidenote: de starka reflexerna var en anledning till att Apple aldrig satte safirglas på Iphone som det var snack om för några år sen.
 

Stefan S

Patek
2-Faktor
Om du precis köpt klockan och den har skador som inte har nämts, skall man inte ta det med säljaren då? Pris glasbyte Omega skiljer från modell till modelll men bara att kontakta vilken Omega-ansluten urmakare som helst så får man ett pris direkt då dom slår på serienumret. Vill minnas 3K jämt för en äldre SMP för ett par år sedan som exempel.
 

UlfLund

Breitling
Tack för alla era svar! Det uppskattas. Jag kommer att kontakta AD framöver. Då jag trivs fantastiskt med klockan har jag faktiskt redan börjat glömma av att defekten existerar...
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Om det är ett skav på yttre AR vilket verkar ganska troligt (bra ändå att kolla upp förstås!) så kommer det ändå bli mer med tiden om du använder klockan till vardags. Det kommer du dock inte att märka efter ett tag när du slutat detaljstudera klockan.
 
Topp