• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Max uppdrag automat?

C

China

Guest
När ungefär räknas ett urverk som nytt/modernt? Undrar jag som lite orolig mögelälskare.

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."

I det här fallet från början 1930talet, när det gäller 99,9% av automaterna så behöver du inte oroa dig. Manuella urverk kan variera, men de flesta massproducerade verken har inte "geneva stop work" även känt som Malteserkorset. I många fall så är äldre urverk dessutom modifierade i efterhand, då en "stopp" mekanism egentligen är överflödig.
 
C

China

Guest
Vet du hur det står till med P.2004-verket, som förstås inte är automatiskt? Jag har inte lyckats hitta någon trovärdig information. Jag kan inte tänka mig annat än att fjädrarna är frikopplade då det finns tre av dem, och att PR-indikatorn frikopplas då den når maxläget, men jag skulle gärna vilja höra det från någon som tror sig veta säkert.

Inga problem, verket har ett distinkt "klick" när kraftreserven är full. Du behöver heller inte oroa dig för s.k. "overwinding" mekanismen "slirar" när den är fulladdad, och det ska till en hel del misshandel för att lyckas med att skada verket. Man känner oftast också ett ökat motstånd när när kraftreserven är fullt laddad.
 

David

Bödeln
Inga problem, verket har ett distinkt "klick" när kraftreserven är full. Du behöver heller inte oroa dig för s.k. "overwinding" mekanismen "slirar" när den är fulladdad, och det ska till en hel del misshandel för att lyckas med att skada verket. Man känner oftast också ett ökat motstånd när när kraftreserven är fullt laddad.

Underbart, tack! Jag borde givetvis ha frågat tidigare. :)

Är det samma klick som det som hörs vid ca en tredjedel och två tredjedelar?
 
C

China

Guest
Underbart, tack! Jag borde givetvis ha frågat tidigare. :)

Är det samma klick som det som hörs vid ca en tredjedel och två tredjedelar?

Ja det stämmer, urverk med utökad kraftreserv har ofta två eller tre "klick" innan kraftreserven är full. Att man sedan inte alltid kan höra det, är en annan femma.:)
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
I det här fallet från början 1930talet, när det gäller 99,9% av automaterna så behöver du inte oroa dig. Manuella urverk kan variera, men de flesta massproducerade verken har inte "geneva stop work" även känt som Malteserkorset. I många fall så är äldre urverk dessutom modifierade i efterhand, då en "stopp" mekanism egentligen är överflödig.
Tack för lugnande svar, och ursäkta "fruppelposter" i denna tråd. Är på finska landsbyggden med tveksam wi-fi :-(

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
I det här fallet från början 1930talet, när det gäller 99,9% av automaterna så behöver du inte oroa dig. Manuella urverk kan variera, men de flesta massproducerade verken har inte "geneva stop work" även känt som Malteserkorset. I många fall så är äldre urverk dessutom modifierade i efterhand, då en "stopp" mekanism egentligen är överflödig.
Tack för lugnande svar, och ursäkta "fruppelposter" i denna tråd. Är på finska landsbyggden med tveksam wi-fi :-(

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."kä
N
 
Topp