• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Med eller utan patina?

Vilken gillar du bäst?

  • Patinerad

    Röster: 55 49.1%
  • Oparinerad

    Röster: 57 50.9%

  • Totala väljare
    112

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Båda är urfina på sitt sätt. Jag valde dock "utan patina", tittar man snabbt är den ju onekligen "finare". Men din patinerade klocka blir finare ju längre man inspekterar den.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Båda är urfina på sitt sätt. Jag valde dock "utan patina", tittar man snabbt är den ju onekligen "finare". Men din patinerade klocka blir finare ju längre man inspekterar den.
Precis så det blivit för mig, tycker den ser sådär ut på bild men på handleden sitter den så rätt. Ibland blir det bara så.
 

Joakim C

Cartier
Väldigt svagt gulnad, vilket du ser på bilderna. Vet inte om färgen var helt kall från början men verkar så. 60+ år kommer nog alltid att ge en lätt gulnad ton på den vattenlösliga lacken. Den med förstörd tavla hade även en riktig gubbmod, index och visare var svartmålade.
Oj då! De mesta gulnar/oxiderar med tid, skönheten eller något annat - det ligger som tråden handlar om i betraktarens ögon och tycke... :)
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag uppskattar verkligen både och, men för att svara på frågan hade jag hellre köpt den opatinerade i detta fall :)
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Bra att du sprider prisuppgifter som normaliserar ett lågt pris, hoppas den allmänna åsikten nu är att det är där en fin jumbo ska ligga... ;)

Edit: grattis till ett kap förresten! :)
Tack! Tycker allt under halva DJ-priset är billigt, frågan är bara hur vanliga de är ute i världen och hur länge prisracet kommer fortsätta. Hade gissat att dessa skulle ha ökat mer än de gjort, men man ska inte klaga utan hoarda...
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tack! Tycker allt under halva DJ-priset är billigt, frågan är bara hur vanliga de är ute i världen och hur länge prisracet kommer fortsätta. Hade gissat att dessa skulle ha ökat mer än de gjort, men man ska inte klaga utan hoarda...
Klart man inte ska klaga, kul att det finns några klockor som fortfarande känns prisvärda där ute.
Tror dock du har rätt, 40-50-60 tals Omega känns som rätt vanliga här i Sverige. Nya objekt dyker konstant upp från Svenssons byrålådor och säkert en bidragande anledning till varför marknaden inre riktigt har balanserat sig gentemot utlandet. Tids nog har dock tillräckligt många exemplar försvunnit ut och vi får säkert se en jämnvikt.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Två väldigt snygga klockor. Jag skulle välja med så fin urtavla som möjligt. Patina kan vara trevligt men för min del är vita nyanser inte rätt grund för fin sådan.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Jag föredrar normalt klockor som fått åldras med värdighet och har en fin patina utan ommålad tavla. Men skulle jag hitta en som är helt i mint condition så skulle jag välja den helt enkelt för att den är ovanligare, sedan spelar såklart priset in och det är möjligt att jag inte tycker prisskillnaden är värd det.
Men rent hypotetiskt, säg att Aurum i ett svagt ögonblick känner sig ovanligt givmild och säger att jag får en av klockorna så skulle jag välja den utan patina (sedan vet vi alla att det aldrig kommer att hända att Aurum är så pass givmild ;) ) Men skulle jag köpa en av det så skulle det nog bli den med patina, både för att den är riktigt cool och för att den säker är mera prisvärd.
 

bbits

Ordförande i KS Platina Club
Pledge Member
2-Faktor
Båda är fantastiska på sitt sätt men jag röstade på den opatinerade, helt enkelt för att jag nog hade använt den mer. Patinerade/mögel är kanonroliga att köpa men blir oftast liggande kvar när jag väljer klocka på morgonen...
 

Salesmayne

Panerai
Patina, men med patina åsyftar jag då den typen av förändring som är eftertraktad eller acceptabel. Jag står gärna över fucked up tavlor och ur i allmänt dåligt skick. Jag gillar förvisso perfektionen på ett sätt men jag har lite svårt för något som är 70 år och i mint condition, det ser fel ut. Men jag förstår ju självklart varför detta är extremt eftertraktat också. Synd att ha saker man inte vågar använda bara.
 

Husse

Patek
I de få fall jag hittat vintageur på loppisar och liknande, så har dessa haft oskicket att vara väldigt lite patinerade. Letar fortfarande efter ”den” patinan.
Den enda tavlan i samlingen jag är nöjd med är pappas svarta Certina. Inte ens den är speciellt sliten, med tanke på att pappa använde den dagligen i 30-40 år.
Först som målare, sedan som TV-tekniker. De måste ha varit en grym byggkvalitet på våra gamla härliga klockor!
199C9DAC-821D-4CF9-87E0-B6E98C01726B.jpeg
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Det var svårt! Riktigt fina bägge. Om bägge var till salu och jag fick köpa en skulle jag ta den billigare, kan ej välja.
 

MOL

Cartier
Jag tycker nog att den utan patina väcker mest habegär, även om båda ser riktigt bra ut. Den kan ju patineras med tid men omvänt är svårare . Gillar visserligen patinerade men de förblir oftare i lådan och så åker en finare på. 2400 är ju mycket mycket bra dessutom! Hade lätt betalt det dubbla för en så fin! Hoppet inte ute för traderafynd
 

Yrsnö

Cartier
Riktigt svårt att välja mellan dessa två, tycker normalt att patina bara gör de vackrare men skulle jag behöva välja en att köpa hade det nog blivit den utan.
 

Ariste

Audemars
2-Faktor
Grattis till nytillskottet! Jag föredrar din patinerade jumbo, den nya känns för mig ommålad och ger mig blandade känslor med ett, tyvärr får jag säga, övertag av de mer negativa. Det blir lite av ett mindfuck att se den gamla modellen med en till synes använd (om än försiktigt) boett men med så krispigt ljus och felfri tavla, men jag har full respekt och förståelse för att många gillar och föredrar ny-känslan. Slit den väl (och hårt)!
 

pekihl

Breitling
Väldigt fina klockor i tråden, allihop. Det har blivit många med patina hemma. Tycker det är positivt om man ser att de är välskötta, men att de har ålderstecken.

21910968_133186840646289_6194524459349573632_n.jpg
 
Senast ändrad:
Topp