• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mekanisk kalenderfunktion (dag/månad/månfas/år)

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har alltid varit svag för klockor med mekanisk kalenderfunktion. Klassisk layout är ju dag/månad/datum/månfas, lägg till årsfunktion så har du en klocka som är ruggigt tekniskt invecklad.

Årsfunktionen och även månfas är ju rätt meningslösa egentligen och fyller mest en estetisk funktion och en "håll käften" funktion.

Det finns givetvis genvägar att ta med "årskalender" (brukar kallas anual calendar och kräver korrigering för skottår) istället för "evighetskalender" och 30-dagars månfas (kräver korrigering) istället för 29,5-dagars. - dessa är alla styggelser (nu raljerar jag).

Jag var sjukt nära att landa en JLC Master Calendar, klassisk layout, perfekt storlek (39mm) och förhållandevis "billig".
image.jpg

Tyvärr backade säljaren ur så det fick bli en annan klocka istället.

Ett steg upp hittar man Master Calendar Perpetual ultra thin som finns i stål eller de klassiska guldfärgerna. De olika materialen har olika färg på visare och måne. Nedan ser ni stålversionen.
image.jpg

Under 10mm tjock med automatiskt urverk och evighetskalender. Bravo JLC!

JLC har även en version med 8-dagars manuellt urverk.
image.jpg

Nu börjar det dock bli lite väl mycket på tavlan för min smak.

Så, vad vill jag då ha sagt med detta? Att mekanisk evighetskalender är en underskattad klocktyp, en nisch jag gärna fyller ut min klocklåda med. Hur tänker ni andra? Någon som sitter och klämmer på en fet evighetskalender?
Är de lockande? Om inte, varför?
 
Senast ändrad:

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag har alltid varit svag för klockor med mekanisk kalenderfunktion. Klassisk layout är ju dag/månad/datum/månfas, lägg till årsfunktion så har du en klocka som är ruggigt tekniskt invecklad.

Årsfunktionen och även månfas är ju rätt meningslösa egentligen och fyller mest en estetisk funktion och en "håll käften" funktion.

Det finns givetvis genvägar att ta med "årskalender" (kräver korrigering för skottår) istället för "evighetskalender" och 30-dagars månfas (kräver korrigering) istället för 29,5-dagars. - dessa är alla styggelser (nu raljerar jag).

Jag var sjukt nära att landa en JLC Master Calendar, klassisk layout, perfekt storlek (39mm) och förhållandevis "billig".
image.jpg

Tyvärr backade säljaren ur så det fick bli en annan klocka istället.

Ett steg upp hittar man Master Calendar Perpetual ultra thin som finns i stål eller de klassiska guldfärgerna. De olika materialen har olika färg på visare och måne. Nedan ser ni stålversionen.
image.jpg

Under 10mm tjock med automatiskt urverk och evighetskalender. Bravo JLC!

JLC har även en version med 8-dagars manuellt urverk.
image.jpg

Nu börjar det dock bli lite väl mycket på tavlan fle min smak.

Så, vad vill jag då ha sagt med detta? Att mekanisk full kalender är en underskattad klocktyp, en nisch jag görna fyller ut min klocklåda med. Hur tänker ni andra? Någon som sitter och klämmer på en fet evighetskalender?
Är de lockande? Om inte, varför?
Tror säkert @Denke kan skriva en smärre novell om varför man inte ska anamma månfas haha.
Själv tycker jag de är skitsnygga, dock utanför min sfär kontantmässigt sett.
 

point1

Cartier
Både JLC Master Calendar och Perpetual är ju riktiga mästerverk och en perpetuell kalender är ju verkligen en klassiker från t.ex. Patek, JLC, VC osv. Så det kan ju aldrig gå fel med en sådan :)
 
Kan tyvärr inte dela med mig av några större erfarenheter då jag inte ägt någon själv, men jag har testat och klämt på två JLC med kalenderfunktion. De två första du listar ovan.

image.jpg
image.jpg


Helt sjukt bra finish på dem! En rolig detalj är att månen i månfasen är konvex och så sjukt högglanspolerad att man faktiskt ser sin spegelbild i den! "Gubben i månen"-style

Ultra thinkalendern är ju helt sjuk sett ur ett ingenjörsmässigt perspektiv. Fattar inte hur de lyckas få in så många komplikationer i en så tunn boett.
Vågar knappt tänka på servicekostnad... :rolleyes:

Meteorittavlan är väl en vattendelare, men jag gillar den extremt mycket!
 

MånsT

Rolex
Mer estetiskt tilltalande än praktiskt. Datum är givetvis bra men knappast exotiskt. Månad, veckodag och år vet man bara (iallafall jag) rakt av. Månfas är totalt meningslöst och just därför precis vad man behöver.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Själv håller jag mig borta från denna typ av kalenderfunktioner eftersom de i princip kräver en winder. Lite bristande argument kanske, men det fungerar för mig ;) Gillar mer klockor utan datum än med.

Jag tycker MC är snyggare än MCP. Renare tavla.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Jag håller med yonsson, evighetskalender är en fantastisk cool komplikation.
En riktigt tekniskt bedrift och drömmen är väl en Patek master complication men tyvärr ligger redan deras annual calender lite utanför budget.
Men beroende på tillgänlighet så hoppas jag kunna landa en perpetual innan 2015 är slut, dock inte Patek.

Själv håller jag mig borta från denna typ av kalenderfunktioner eftersom de i princip kräver en winder. Lite bristande argument kanske, men det fungerar för mig ;) Gillar mer klockor utan datum än med.

Jag tycker MC är snyggare än MCP. Renare tavla.

JLC MUT Perpetual är väldigt enkel att ställa.
Då det är en evighetskalender så behövs inga separata justeringar av de olika dag/månad/osv.
Så har du haft den liggande stilla i två veckor så behöver du bara trycka på lilla justeringsknappen 14 gånger så står alla inställningar rätt. Thats it.
Det som är det fiffiga med perpetual, den visar aldrig fel datum/dag och behöver bara justeras någon enstaka gång under min livstid.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
JLC MUT Perpetual är väldigt enkel att ställa.
Då det är en evighetskalender så behövs inga separata justeringar av de olika dag/månad/osv.
Så har du haft den liggande stilla i två veckor så behöver du bara trycka på lilla justeringsknappen 14 gånger så står alla inställningar rätt. Thats it.
Just det där behöver inte min plånbok höra just nu... :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
JLC MUT Perpetual är väldigt enkel att ställa.
Då det är en evighetskalender så behövs inga separata justeringar av de olika dag/månad/osv.
Så har du haft den liggande stilla i två veckor så behöver du bara trycka på lilla justeringsknappen 14 gånger så står alla inställningar rätt. Thats it.
Så fabriksinställd alltså. Man undrar ju vad som händer om man råkar trycka en gång för mycket. :nailbiting:

Fantastisk klocka, en vuxenlivet man skulle kunna ha hela livet utan att skämmas. :)
 

watchdreamer

Panerai
Gillar komplikationen skarpt!! Användbar rakt av Själv drömmer jag mest om en 5726 med grå tavla på länk, fulländad skapelse men lite utanför budget tyvärr.....
 
Gillar års- och evighetskalender som ide. Dock aldrig ägt någon. Hur mycket dyrare är de att serva?

Det går att få dessa komplikationer till överkomligt pris med billigare märken än JLC, Patek etc men är det ett vågspel? Håller de inte över tiden?

Kollade på Chrono24 och Frederique Constant Persuasion Carre går t ex att få ny strax under 10 lakan! Dåligt köp?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Då låter du bara den ligga stilla och "död" i en dag för att låta verkligheten komma i kapp den.
Ibland är de enklaste lösningarna de bästa :)
Du är ju smart på riktigt. :D
Tänkte inte ens på den lösningen. :)

Kollade på Chrono24 och Frederique Constant Persuasion Carre går t ex att få ny strax under 10 lakan! Dåligt köp?
Kan inte tänka mig att man kan få en klocka med årskalender för 10' kr.

Longiness har ju en modell som ser ut att ha kalenderfunktioner+månfas men att behöva korrigera för korta månader känns inte så lockande. Hela vitsen tycker jag är att funktionerna ska fungera på riktigt.
 
Du är ju smart på riktigt. :D
Tänkte inte ens på den lösningen. :)


Kan inte tänka mig att man kan få en klocka med årskalender för 10' kr.

Longiness har ju en modell som ser ut att ha kalenderfunktioner+månfas men att behöva korrigera för korta månader känns inte så lockande. Hela vitsen tycker jag är att funktionerna ska fungera på riktigt.

Du har rätt. Det var missvisande information om den FC jag kollade på. Men Longines har en med årskalender som jag kollat på. Den ligger kring 30' om jag inte minns fel. Men, är det ett bra köp i den prisklassen?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Du har rätt. Det var missvisande information om den FC jag kollade på. Men Longines har en med årskalender som jag kollat på. Den ligger kring 30' om jag inte minns fel. Men, är det ett bra köp i den prisklassen?
Sjukt prisvärt om det är en klocka med riktig årskalender som korrigerar för korta månader.
 

Niklas

Rolex
2-Faktor
Så fabriksinställd alltså.

Kan man kalla det.
Den är ju programerad med kuggarna på diverse kugghjul. Långa, korta och saknade kuggar.

Lange o Söhne har ju en liknande lösning på tex. deras Lange 1 där datumet har separata skivor för tiotal och ental.
Skivan som visar tiotal ska ju visa 1:an 10 dagar (datum 10-19). 2:an ska också visas 10 dagar (20-29).
Men 3:an ska bara visas 2 dagar (30-31).
Detta är löst med just långa och korta kuggar.
Likaså entals skivan där 1:an ska visas två dagar i rad vid månadsskifte mellan 31:a och 1:a.

Ju mer jag funderar och lär mig, desto mer imponerad blir jag av dessa små tekniska under :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Topp