• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mekaniskt urverk uppdragning ? Hamilton Khaki

Wondersack

Breitling
Hej alla,
Måste ställa en fråga då jag inte hittat något vettigt svar. Jag har en Hamilton Khaki som är mekaniskt och och som legat i lådan ett bra tag nu utan användning. När jag skulle dra upp den kunde jag helt plötsligt skruva hur mycket som helst. Det blir ett visst motstånd efter några varv sedan hörs ett litet "knäpp". Jag vill minnas att det var ett motsånd som gjorde att den inte gick att vrida upp mer när den var "fulldragen" förut ? Vad jag förstått så finns båda varianterna, dvs vissa kan man snurra i oändlighet då den bara hakar av fjädern medans andra tar stopp när den är fulldragen. Hittills verkar klockan fungera som den ska, men aningen orolig att jag dragit upp den för hårt och skadat urverket ? Någon som vet ?

Tack
 

mackman

Cartier
Hej!

en sak kan jag konstatera, ifall du dragit upp den för mycket hade klockan gått för fort men det brukar finnas en sån spärr som slutar "winda" upp den när det är fullt uppdragen.
Testa och "slänga" klockan försiktigt fram och tillbaka och se ifall den dras upp utav rotorn, ifall den dras upp och börjar gå då så är det helt enkelt något fel på "kronan"
Lycka till!

edit: skulle du kunna slänga upp rn bild på klockan? :)
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Hej alla,
Måste ställa en fråga då jag inte hittat något vettigt svar. Jag har en Hamilton Khaki som är mekaniskt och och som legat i lådan ett bra tag nu utan användning. När jag skulle dra upp den kunde jag helt plötsligt skruva hur mycket som helst. Det blir ett visst motstånd efter några varv sedan hörs ett litet "knäpp". Jag vill minnas att det var ett motsånd som gjorde att den inte gick att vrida upp mer när den var "fulldragen" förut ? Vad jag förstått så finns båda varianterna, dvs vissa kan man snurra i oändlighet då den bara hakar av fjädern medans andra tar stopp när den är fulldragen. Hittills verkar klockan fungera som den ska, men aningen orolig att jag dragit upp den för hårt och skadat urverket ? Någon som vet ?

Tack

Jag antar enligt din beskrivning att det inte är en automatare utan manuell klocka vi snackar om?
Låter som fjädern släpper när du ska dra upp den och antagligen behövs bytas, detta gäller även automatare dock.
Borde inte vara allt för dyrt att fixa hos an urmakare.
Vet du vad för verk du har?
 

Wondersack

Breitling
Jag antar enligt din beskrivning att det inte är en automatare utan manuell klocka vi snackar om?
Låter som fjädern släpper när du ska dra upp den och antagligen behövs bytas, detta gäller även automatare dock.
Borde inte vara allt för dyrt att fixa hos an urmakare.
Vet du vad för verk du har?
Kanske borde börjat att frågat vilket verk du har i den..... (auto. man.)
Hej, den är manuell. slänger upp bild oxå
 

Wondersack

Breitling
Här är den.
 

Bilagor

  • Hamilton.JPG
    Hamilton.JPG
    74.7 KB · Visningar: 134

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Ny fjäder hos Ofrei kostar 15$ plus frakt osv.
Mainspring For ETA 2801, 2801-1, 2801-2, 2804, 2804-1, 2804-2
Also for ETA 2805, 2806, 2807, 2810, 2811, 2812, 2813, 2816, 2816-1, 2817, 2819, Tissot 3051 & 3052

770/169
$15.00
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Om jag ska vara lite seriösare så ta kontakt med en/ett par utbildade urmakare för att få en prisbild på vad det kan tänkas kosta att byta fjäder.
Blir det för dyrt i dina ögon kontra vad klockan kostade dig i inköp så vet du iaf vad en fjäder kostar och jag kan hjälpa dig att byta den om du tycker att det blir för dyrt hos urmakare.
Hur gammal är klockan? Är det ändå är dags att serva den och då får du ju inte betala extra för själva jobbet hos en urmakare.
 

Wondersack

Breitling
Klockan köptes ny 2014 av Jofama ? på chrono24 för ca 3000 om jag inte missminner mig. Har inte använt den mycket alls faktiskt, mest legat i beatershögen och samlat damm. Ska kolla med en urmakare, mer än 400-500 tänker jag inte betala. Återigen, tack för vänligheten.
 
Topp