• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Merci - en fransk doldis

Thelonius

Panerai
2-Faktor
Technicals specificities
LMM-01
Quartz
DIAMETER - Ø 37.5 mm
UNISEX - Yes
MOVEMENT - ronda 513
POWER RESERVE - 45 months
LARGEUR ENTRECORNE - 19 mm
THICKNESS - 10,67mm
WATERPROOF - 5 A.T.M
MOVEMENT - Swiss
PLACE OF ASSEMBLY - Swiss
PLACE OF MANUFACTURE - Swiss
WARRANTY - 2 years warranty
PRICE - €230.00

https://www.merci-merci.com/en/la-montre-merci-lmm-01/

Hejsan. Här kommer en liten recension av, enligt mitt tycke, en väldigt intressant klocka. Nämligen LMM-01 från franska Merci.

LMM-01 eller ”La Montre Merci 01” skiljer sig en lite mot ordinarie modeklockor ( för det är en modeklocka. Merci är ett designhus ) i och med att modellen i fråga även finns att köpa som mekanisk och då endast handuppvriden. Precis som klockorna Merci säger sig ta sin inspiration ifrån. Militärklockor från 1920 talet. Dock är min klocka utrustad med ett urverk från Ronda vilket avspeglar sig i priset. €230 mot €399.

29BFAAC0-A84E-4C91-BBB7-7DAD21D0E7D4.jpeg


LMM-01 kommer i en intetsägande papplåda med putsduk och manual. Armbandet som medföljer är en trevlig nato av bättre kvalite än förväntat med ordentliga metalldetaljer. Mitt enda klagomål är att bandet är 20mm vilket är konstigt med tanke på 19mm mellan bandhornen. Nu funkar det ändå givetvis men detaljnissen i mig skulle vilja ha sett ett 19mm band i stället och kanske ett lite längre sådant. Merci erbjuder för övrigt andra alternativ till band för en merkostnad.

*bilden nedan visar emballage samt ett 19/16 italienskt armband i strutsskinn från geckota.

260CC753-0CF1-4A79-85A4-CD4D9B25C6A3.jpeg


Boetten är borstad med en polerad ring runt akrylglaset. Som ni kan gissa är glaset lätt att repa och jag hade gärna sett safir i stället men då hade förmodligen priset varit högre. En tub polywatch är alltid bra att ha redo i händelse av missöden.

Klockan ligger rätt så platt mot handleden och den håller låg profil. Stilmässigt tycker jag att den passar in både till vardags och till lite mer uppklädda stunder och borrade bandhorn gör det till en enkel match att byta band efter behag. 19mm begränsar utbudet en del dock.

Min klocka med svart urtavla och silver / röd visare är lättläst både i starkt solsken samt dunkel omgivning. Självlysande massa saknas dock så ingen avläsning i komplett mörker.

*bilden nedan visar ett vadderat 19/16 armband i buffel- / kalvskinn från Bob watch bands.

2A892765-AFCA-4AE3-9353-F1E067CFD93B.jpeg


Slutligen. Är LMM-01 ett bra köp ? Min åsikt är ja. Vill man ha en beater, gillar vintage militärklockor men önskar nytillverkat tycker jag €230 för kvartsaren högst resonabelt. Alternativet med mekaniskt urverk ger en möjlighet till ”uppgradering” i framtiden om man inte slår till på ett sådant på en gång det vill säga.

*bilden nedan visar ett vadderat 19/18 Hirsch Earl i alligatorskinn köpt här på forumet.

A035B726-23EA-446F-8267-C4F99B5603BA.jpeg
 

frest73

Cartier
2-Faktor
Jag köpte också den mekaniska med vit tavla. Gick bra att trycka dit ett 20mm-band. Tycker också att den fungerar bra för pengen
 
Topp