• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Mest "wow" på armen

Jag lägger egentligen inte så stor vikt vid innovationerna eller mekaniken bakom en klocka, nej. Det tycker jag inte att man nödvändigtvis även om jag kan förstå att intressena ofta kan överlappa på det sättet. Sen så har många av de där innovationerna en förfulande inverkan på klockan, jag uppskattar inte kugghjul, delar som liknar något verktyg, en massa metallbitar som går kors och tvärs över displayen och alla jävla mätare ovanpå andra mätare som visar fan vet vad... istället för att visa tiden på ett snyggt och tydligt sätt.

Här är typen av detaljer som lyfter en klockas utseende enligt mig

Så du vill egentligen se; Dyr, elegant och ovanlig?

Jag lägger egentligen inte så stor vikt vid innovationerna eller mekaniken bakom en klocka, nej. Det tycker jag inte att man nödvändigtvis även om jag kan förstå att intressena ofta kan överlappa på det sättet. Sen så har många av de där innovationerna en förfulande inverkan på klockan, jag uppskattar inte kugghjul, delar som liknar något verktyg, en massa metallbitar som går kors och tvärs över displayen och alla jävla mätare ovanpå andra mätare som visar fan vet vad... istället för att visa tiden på ett snyggt och tydligt sätt.

Här är typen av detaljer som lyfter en klockas utseende enligt mig
Så GMT funktion och datum funkar alltså? Av ren nyfikenhet, vad är det för ”mätare”, ”verktyg” och ”metallbitar” du inte gillar?

Så GMT funktion och datum funkar alltså? Av ren nyfikenhet, vad är det för ”mätare”, ”verktyg” och ”metallbitar” du inte gillar?

Helst utan GMT men tyckte inte det störde mycket i det där exemplet. Ja datum funkar.

De sakerna, typ på den här klockan

det är 2 cirkelformade mätare, 2 halvcirkelformade och så den där W-N-H. 9 visare. En massa jävla siffror överallt och så de där bitarna alltså själva delen som är från den ena skruven till den andra, "rören". Vet inte vad jag ska kalla det. Ramen runt klockan med sina skruvar ser ut som något från en verktygslåda, det är själlöst och fult.

IMG_20191019_110133_397.jpg

Den absolut bästa klockan jag haft nöjet att testa.

Hej,
Jag var på Oslo Watch Fair igår och fick testa flera galet fina och dyra klockor. Sjukast av alla var nog en Lange Zeitwerk. Det är nog den "sjukaste" klocka jag testat, både vad gäller komplexitet och pris.

Vilken klocka har haft mest "wow" effekt på dig?

Definitionen av ”wow” är upp till dig att bestämma men motivera gärna.

Väl mött!

/S

9096DFFB-FCBE-465E-B41B-5F9896D4AC5D.jpeg
Synd att den sitter som en påse nötter. Men zeitwerk är mkt coolt i övrigt.

Hej,
Jag var på Oslo Watch Fair igår och fick testa flera galet fina och dyra klockor. Sjukast av alla var nog en Lange Zeitwerk. Det är nog den "sjukaste" klocka jag testat, både vad gäller komplexitet och pris.

Vilken klocka har haft mest "wow" effekt på dig?

Definitionen av ”wow” är upp till dig att bestämma men motivera gärna.

Väl mött!

/S

9096DFFB-FCBE-465E-B41B-5F9896D4AC5D.jpeg

Zeitwerk även för mig, men det beror nog mest på priset. Häftigast "Wow, kan inte sluta titta" var Grand Seiko SBGR061. Faktiskt det exemplar som är till salu på KS just nu. Jag är så här ---><--- nära att köpa tillbaka den.

Mycket ALS i denna tråd. Jag bidrar med en till, Triple Split, finns ingen annan som klarar av att tillverka sådan komplikation, osäker om det ens finns någon annan än ALS som kan tillverka Double Split. Har bara sett Rattrapente för sekundvisaren hos andra klocktillverkare
08EFACEB-126B-4EC6-90B8-E3BC3E54B6BE.jpeg

18E7F6C9-79F0-4E3C-85B4-1B8F8C64C526.jpeg

Mycket ALS i denna tråd. Jag bidrar med en till, Triple Split, finns ingen annan som klarar av att tillverka sådan komplikation, osäker om det ens finns någon annan än ALS som kan tillverka Double Split. Har bara sett Rattrapente för sekundvisaren hos andra klocktillverkare
08EFACEB-126B-4EC6-90B8-E3BC3E54B6BE.jpeg

18E7F6C9-79F0-4E3C-85B4-1B8F8C64C526.jpeg

den där är helt sanslös.

Första jag tänker på är när jag var lite mer oinsatt i klockor och blev inbjuden till en Roger Dubuis butik och fick testa klockor, när jag fick veta att klockan kostade 1.6 miljoner SEK vart det verkligen "Wow..."
LuxExpose-RDExcaliburFlyingTourbillon-1.jpg

En annan jag tänker på är när jag testade en RM för cirka 9 miljoner:
20170421_114915.jpg

Kommer också att tänka på (och grämer mig) över när jag fick testa en AP 15407RO i butik.. den var till salu(!)... jag fattade inte vad jag gick miste om där (snodd bild). Vilken magisk klocka det är alltså.
Audemars-Piguet-Royal-Oak-Double-Balance-Wheel-Openworked–aBlogtoWatch-52.jpg

DSC_2569.JPG

Jag hade aldrig provat eller ägt en klocka för mer än 2k innan (har ingen klockintresserad person i min närhet) så fick en otrolig "wow känsla" efter man kom hem med paketet och öppnade lådan för första gången. Aldrig sett sådan finish!. Lade den bredvid en gammal trasig Invicta jag hade och skillnaden var ju rätt påtaglig :D

Den nivån av "wow känsla" man hade de första veckorna kommer jag nog tyvärr aldrig få igen. Inte av Bratten eller av annan klocka som kostar 50x mer men det kära minnet av den känslan består.

Tillbaka
Topp