• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Mickael Kors kan sin horologiska historia

BadkarsPiraten

Vacheron
michael-kors-MK5428_MED.jpg

image330png_T055_417_11_037_00_png.png
 

Kairo

Panerai
Tja, det är väl inget nytt att hela branschen består av plagiatörer, tiggare och tjuvar?;)

På tal om skamlösa kopior, så är nog Cartiers Tank normale den mest plagierade designen.

Originalet.

qhxgiOa.jpg



Några fräcka plagiatörer...

7PmJmdX.jpg


ygAQaHs.jpg


RUXkzvm.jpg


TS6cKZt.jpg


H5VsDUS.jpg


scnLQoz.gif


zihGaWq.jpg


gdSwa5X.jpg


NMRY6PD.jpg


Eller så är det kanske så att olika grader av plagiering och användande av andras designelement är det som skapat många av dagens ikoner.
Skulle snarare säga att det är boettformen som är "plankad". Vem gjorde den första runda boetten? Har alla andra plankat denna?
 

Cristian

Rolex
2-Faktor
Första dykringen gjorde väl Blancpain med sin Fifty Fathoms. Rolex Submariner kom väl strax därpå och var den första med siffror och de markerade 1-15 minuter.

Så Rolex (och senare andra etablerade märken) har lånat design eller åtminstone hämtat inspiration från Blancpain..? Verkar som de flesta lånar av varandra till höger o vänster.
 

Brutus

Cartier
2-Faktor
Fast det här med design är fascinerande. Jämför "hangar" med iwc miramar i Rozzys post ovan. En skamlös plankning men ack så misslyckad, så mycket sämre detaljer på mk-skräpet. En konstig tom yta på dialen, inte lika harmoniska visare, 6:an skärs fult av datumfönstret, kronografknappar men ingen kronograffunktion, konstig placering på loggan, obalans mellan storleken på typsnittet mellan 6,9,12 och övriga siffor (inte tillräckligt stor skillnad i mina ögon), ful färgmatchning mellan tavlan och visare... Listan kan göras lång!

Och då har vi inte ens kommenterat innandömet!
 

MariaE

Panerai
Då jag dagligen möts av kollegor som har antingen marc by marc jacobs eller Michael Kors klockor så förknippar jag det med deras inkomst och val av att investera pengar i annat än just klockor. De flesta är medelinkomsttagare som hellre anses snygga och stilenliga enligt den stora massan, än att lägga massa pengar på en klocka som kanske 1 utav 30 på kontoret skille uppmärksamma.
Mulberrykopior och MK är det vanligaste på vårt kontor iaf.:facepalm:
 

Björklund

Panerai
Jag håller på att köpa en klocka till min fru. Har tittat på Oris, Omega, Longines, Certina och Tissot. Hon förstår inte alls och sa idag att hon nog får köpa en klocka själv, typ Michael Kors, Marc Jacobs eller Calvin Klein. Vad göra? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag håller på att köpa en klocka till min fru. Har tittat på Oris, Omega, Longines, Certina och Tissot. Hon förstår inte alls och sa idag att hon nog får köpa en klocka själv, typ Michael Kors, Marc Jacobs eller Calvin Klein. Vad göra? :)
Kompromissa och köp en Certina eller Tissot. Det vet hon säkert vad det är.
 

MariaE

Panerai
Jag håller på att köpa en klocka till min fru. Har tittat på Oris, Omega, Longines, Certina och Tissot. Hon förstår inte alls och sa idag att hon nog får köpa en klocka själv, typ Michael Kors, Marc Jacobs eller Calvin Klein. Vad göra? :)

Kolla stilen på de klockorna hon gillar, de flesta hittar du "kopior" på hos riktiga tillverkare. Då möts ni halvvägs. Hon får stilen och du får njuta av äkta vara. Om du nu tex kollat Tissot..
http://www.uret.se/tissot-prs-200-silverfargad-stal-o41-mm-p-22433.html
http://www.uret.se/michael-kors-ritz-chronograph-glitz-vit-stal-o38-mm-p-20617.html
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor

Björklund

Panerai
Jag ska erkänna att hon har två parfymklockor, en Jacobs och en Kors och faktum är att jag köpt dem båda innan mitt klockintresse väcktes. Har köpt armband, halsband, spa-paket, konsertbiljetter, kläder, väskor, skor, resor osv och har aldrig haft problem att hitta på något tidigare men nu står det helt stilla. Men skit i det nu, tråden handlar om något annat!
Jag får helt enkelt fortsätta tjata om riktiga klockor! :)
 

Björklund

Panerai
Tissoten var grymt ful men ja, hon gillar Korsen haha. Borde ju gå att hitta liknande från Longines, Certina och liknande.
 

MariaE

Panerai
Den där tissen var ju hemsk, men du är något på spåret. :)

Båda klockorna var hemska, så även i det hade de sin likhet.:confused: Men vet att det finns nån tråd i forumet om just MK klockor som ser ut som kopior av andra snarlika men bra klockor.

Annars får du köpa ett upplevelsepaket, det är i tiden nu. :)
 

Malcolm Y

Omega
Denna typ av desgn theft bevisar ju samtidigt att orginalet träffade mitt i prick, sen brukar väl plagiaten vända sig till helt andra kundgrupper och konkurerar väl därmed egentligen inte med originalet.
 
Topp