• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Min första fina klocka

Hej!

Jag har nyligen bestämt mig för att unna mig en fin klocka. När jag sökte runt på nätet efter klockor så fann jag det här fantastiska forumet :) och uret.se. Det jag har läst om uret.se på klocksnack.se är att det är en seriös sida. Jag har tänkt att lägga ca 30 000 kr.
Klockan som jag fastnade för är Breitling Superocean II o42 http://www.uret.se/breitling-superocean-ii-42-svart-stal-o42-mm-p-72971.html
Mitt krav är att: Jag kommer att ha på mig klockan 24/7 så den ska vara vattentät och passa till t-shirt såväl kostym och jag vill inte byta batteri dvs den ska skruva upp sig själv.

Mina fråga till er experter är:
Är det något speciellt jag ska tänka på när jag köper just den här modellen A17365C9-BD67-161A? Vad för klockor rekommenderar ni (för max 30 000kr).

Tack på förhand

Jag hade liknande krav och köpte mig den nya Omega Seamastern. Jag är riktigt nöjd!

Bilagor

• DSC_4460-02.jpeg
    DSC_4460-02.jpeg
    143.6 KB · Visningar: 262
Hej!

Jag har nyligen bestämt mig för att unna mig en fin klocka. När jag sökte runt på nätet efter klockor så fann jag det här fantastiska forumet :) och uret.se. Det jag har läst om uret.se på klocksnack.se är att det är en seriös sida. Jag har tänkt att lägga ca 30 000 kr.
Klockan som jag fastnade för är Breitling Superocean II o42 http://www.uret.se/breitling-superocean-ii-42-svart-stal-o42-mm-p-72971.html
Mitt krav är att: Jag kommer att ha på mig klockan 24/7 så den ska vara vattentät och passa till t-shirt såväl kostym och jag vill inte byta batteri dvs den ska skruva upp sig själv.

Är det något speciellt jag ska tänka på när jag köper just den här modellen A17365C9-BD67-161A? Vad för klockor rekommenderar ni (för max 30 000kr).

Tack på förhand
Bra val, kör hårt!
Glöm däremot inte att "byta batteri" ersätts av "serva urverk" vilket är cirka 10 gånger så dyrt.

Allround klocka för cirka 30k?
Skulle säga en Omega speedmaster professional.
Blir inte mycket mer allround med tanke på alla band den passar med.

Inte tillräckligt "dressat"? Då hade jag kollat på en Omega Aqua Terra, lite tråkigare och inte lika allround. Men riktigt snygg till skjortan :)

Den klockan är snygg, helt klart !

Du får själv avgöra om det är positivt eller negativt att ha ett ETA 2824-2 under huven (som Breitlings B17 är).

Pros - Alla urmakare kan serva den, ett beprövat och robust urverk !
Cons - Men ETA 2824-2 sitter i många klockor som kostar mycket mindre än 30000 kr. I mitt tycke är detta lite väl mycket pengar för en klocka med ett ganska enkelt (nåja) urverk.

PS - Men man köper såklart mer än urverket, man köper design och varumärke ........och en Breitling är en Breitling.

Hej!

Tack på förhand
Köp det du gillar! Gör dock ordentlig research först.
1. Gå och kläm på klockan hos en återförsäljare
2. Sätt dig in i de faktiska kostnaderna som följer med en mekanisk klocka
3. Fundera igen på vad du verkligen vill ha och behöver
4. Överväg att köpa en begagnad först, känn efter, och om du gillar den så köp en ny och sälj den gamla

Lycka till!

Hej!

Tack på förhand
Hade jag haft din budget och varit ute efter en Breitling hade jag tveklöst gått på Superocean Heritage 2; riktigt snygg och nyligen uppdaterad pjäs. Gör sig lika bra på mesh, som på läder och gummi. I mitt tycke också aningen mer kostymvänlig än Superocean 2.

IMG_8338.JPG

Vad gäller inköp rekommenderar jag dig att skippa Uret och i stället välja Breitling-AD:n tillika forumsponsorn @ERIKSON URHANDEL så får du en riktigt trevlig och familjär köpupplevelse. Tror heller inte priset behöver avvika särskilt mycket från Urets. Eventuell mindre merkostnad tycker jag är värd att ta; är tämligen säker på att du kommer känna likadant efter köpet :)

Jag tycker den är lite för sportig för att funka till allting. Jag kör själv Longines Legend Diver till i princip allting och tycker att det fungerar bra, den är baserad på Longines Longines L633 (modifierat ETA 2824-2) medan breitlingen är baserad på Breitling caliber 17 (modifierat (?) ETA 2824-2) men den ligger något lägre i pris än både Breitlingen och den summa du tänkt spendera. Superocean Heritage som någon tipsat om innan passar mer till allt utseendemässigt (om det är Breitling du är ute efter), tycker jag. Dressa ner den med gummi och dressa upp med läder men även i denna sitter samma urverk som den förstnämnde Breitlingen och jag tycker därför att de ligger högt i pris baserat på vad man får.

Håller därför med ett antal andra och säger Tudor (36mm med in-house verk för den budgeten, för mest bang-for-the buck. Tudor Heritage Black Bay 36 eller någon av de större Black Bay modellerna.

Håller därför med ett antal andra och säger Tudor (36mm med in-house verk för den budgeten, för mest bang-for-the buck. Tudor Heritage Black Bay 36 eller någon av de större Black Bay modellerna.

Nu vet jag ju inte alls vad du som skapat tråden gillar, men kan inte annat än att hålla med om att Tudor BB36 är ett grymt val. Möjlighet att köra antingen länk, skitsnyggt kamouflagestrap eller läder gör den dessutom riktigt mångsidig. Kul att du hittat till forumet btw - you're in good hands, med massvis av både kunniga och trevliga människor. Fair warning dock: det finns en överhängande risk att detta blir din inkörsport till ett långvarigt klockmissbruk - grattis på förhand, får jag lov att säga ;)

Hade jag haft din budget och varit ute efter en Breitling hade jag tveklöst gått på Superocean Heritage 2; riktigt snygg och nyligen uppdaterad pjäs. Gör sig lika bra på mesh, som på läder och gummi. I mitt tycke också aningen mer kostymvänlig än Superocean 2.

IMG_8338.JPG

Vad gäller inköp rekommenderar jag dig att skippa Uret och i stället välja Breitling-AD:n tillika forumsponsorn @ERIKSON URHANDEL så får du en riktigt trevlig och familjär köpupplevelse. Tror heller inte priset behöver avvika särskilt mycket från Urets. Eventuell mindre merkostnad tycker jag är värd att ta; är tämligen säker på att du kommer känna likadant efter köpet :)
Mycket bra förslag, skulle rekommendera en 42a på mesh.

Wow tack för ert engagemang och alla svar! :)
Tudor Black Bay verkar vara ett riktigt bra alternativ, kände inte till det märket tidigare men vilken klocka och historia! Jag måste få klämma och känna på båda klockorna för att sedan bestämma mig vilken det blir.

När det gäller att förhandla pris med AD kan dom gå ner 10-15% eller rör det sig om 2-5%?

2-5% är mer rimligt. Ska du ner mer tror jag ditt bästa bet är att åka till Schiphol eller Heathrow(till flygplats utanför EU).

Wow tack för ert engagemang och alla svar! :)
Tudor Black Bay verkar vara ett riktigt bra alternativ, kände inte till det märket tidigare men vilken klocka och historia! Jag måste få klämma och känna på båda klockorna för att sedan bestämma mig vilken det blir.

När det gäller att förhandla pris med AD kan dom gå ner 10-15% eller rör det sig om 2-5%?
Ska inte tala specifics, men ta en tur till föreslagen eller annan AD så blir du nog nöjd..

2-5% är mer rimligt. Ska du ner mer tror jag ditt bästa bet är att åka till Schiphol eller Heathrow(till flygplats utanför EU).
2-5? Nee

Som nämnts tidigare, Omega Seamaster Aqua Terra. Den funkar absolut till kostym (helst på läder i så fall) och även till T-shirt.

Den med blå urtavla är sinnessjukt läcker! Deras urver behöver inte servas lika ofta heller. Du kan hitta en begagnad för 30k och för de pengarna hade jag solklart valt den :)

Nu ligger ju både Heathrow och Schipol inom EU...:)
Ja, men som jag förstått så går det att få bra pris på Schiphol ändå och om du läser vad jag skrev om Heathrow så blir det nog klart vad jag menar. Reser du till en destination utanför EU så får du momsfritt. Norge är utanför EU som exempel. Alltså från Heathrow till destination utanför EU.

Ja, men som jag förstått så går det att få bra pris på Schiphol ändå och om du läser vad jag skrev om Heathrow så blir det nog klart vad jag menar. Reser du till en destination utanför EU så får du momsfritt. Norge är utanför EU som exempel. Alltså från Heathrow till destination utanför EU.
Om Du handlar på t ex Heathrow, har det ett undantag, vilket medger att de kan ge en summa som motsvarar kostnad för lokal moms i rabatt. Det avspeglas i de priser de anger på respektive produkt. Du behöver alltså inte resa till ett land utanför EU.

Om Du handlar på t ex Heathrow, har det ett undantag, vilket medger att de kan ge en summa som motsvarar kostnad för lokal moms i rabatt. Det avspeglas i de priser de anger på respektive produkt. Du behöver alltså inte resa till ett land utanför EU.
Så du menar att man kan få momsen avdragen även när man reser inom EU?

Inte det svaret jag fått från Watches of switzerland.
Please note tax free prices are only for passengers flying outside of the EU.

Jag tror förövrigt att Tudor och Rolex inte längre kan få avdrag för det du tänker på. Blir gärna tillrättavisad då jag är sugen på en BB36 :)

Hur är det med andrahandsvärdet på Tudor Black Bay eller Breitling Superocean 2?
Har alla Tudor Black Bay klockor inhouse urverk? Om inte, hur kan man ta reda på det?

Tillbaka
Topp