• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min första Jaquet-Droz!

nissehult

Patek
2-Faktor
Häftigt. jag hade tänkt fråga om det var någon som hade en JD. Nu vet jag. Den är ganska snygg, även om jag inte riktigt har förlikad mig med 70-talets formspråk.
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Grym post! Tack för det!

Det verkar skilja sig lite mellan uren JD producerade på 70-talet gentemot de intrikata historierna som de erbjuder numera. Nån som vet hur produktionen sett ut över tid?
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Grym post! Tack för det!

Det verkar skilja sig lite mellan uren JD producerade på 70-talet gentemot de intrikata historierna som de erbjuder numera. Nån som vet hur produktionen sett ut över tid?
Hallå Denke och tack!
Som jag skerv så försvann Jaquet-Droz i princip efter hans död och namnet återupplivades på andra delen av 1900-talet (under 60- och 70-talet). Sedan tror jag det somnade in igen innan Swatch köpte märket/namnet år 2000 och började bygga upp det igen. Som jag förstått det.
 

POO

Panerai
"Världens första robotar" sänds nu på Kunskapskanalen där bla. "skrivaren" som nämns i ts förevisas, liksom andra urverksdrivna skapelser. Klart sevärt om man fascineras av mekaniska underverk i allmänhet och de tillverkade för hundratals år sedan i synerhet.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Tack A,
Då jag vet att du trånat efter denna klocka var det extra roligt att den fick komma till en ny ägare dom verkligen uppskattar den. Tack själv för en god och smidig affär.

//Rozzy
Imorgon skall jag gå med 'Jackie' till min urmakare här i Akureyri och låta henne få en fullservice :)
Lägger in bilder här i din tråd @Rozzy när jag får henne tillbaks !
 
Topp