• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min fars dykare, Certina DS, första generationen - så här blev den

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Hej,
I en tidigare tråd: https://klocksnack.se/threads/min-fars-certina-ds-dykare-mission-impossible.22284/
berättade jag om min fars gamla trotjänare som jag försökt renovera. Som jag misstänkte skulle den saknade dykringen vara det största problemet. Att hitta en original till denna modell visade sig snudd på omöjligt, jag har i alla fall inte lyckats. Att hitta en vettig ersättningsring var svårt det med. Dykringen måste varit väldigt platt och även bred, den tycks ha gått ut en bra bit över kronan. De dykringar urmakaren, Axel-Farfars Ur, lyckades finna i sina gömmor som passade diametern var alla för djupa vilket resulterade i att man inte kunde använda kronan (inte dra ut den och ställa tiden!). Till slut hittade urmakaren en som fungerade fint och med godkänt utseende, inte perfekt men ok (speciellt om man inte vet hur originalet skall se ut).
Så här blev resultatet.
Före:
IMG_4837.JPG


Efter:
IMG_0889.JPG


Servad (för första gången på drygt 50 år!), nytt glas, relumade visare och ny (gammal) dykring. Jag har satt klockan på ett Horween Cordovan Shell handsytt band.
Denna modell är alltså Certinas första DS dykare, ref 5601-013. Inuti tickar en kaliber 25-65. Modellen kom 1960. Notera att den första DS dykaren inte hade sköldpaddan på boettlocket! Urmakaren ansåg att dessa utan sköldpaddan var mycket mer eftertraktade, vad vet jag? Enligt spec. är uret 40,5 mm medan jag uppmätt klockan till ca 38mm. Skillnaden är nog att originaldykringen är vidare och tittar utanför boetten;
dsdiver01.jpg


Bild på urverket (inte fars klocka utan lånad bild från nätet)
DSC00327_zpsc74ec8e1.jpg


Bildkavalkad;
IMG_0883.JPG
IMG_0888.JPG
IMG_0887.JPG
IMG_0885.JPG
IMG_0879.JPG
IMG_0912.JPG
IMG_1004.JPG

IMG_1003.JPG
IMG_1006.JPG
IMG_1005.JPG

Åter igen, farsan in action då det begav sig :cool:
IMG_6060.JPG

//Rozzy
 

Andsan

Rolex
Det var ett trevligt inlägg :)
Trevlig DS.

Är det någon som vet när DS för första gången gavs ut?
Jag har själv en modern DS från ca 2000.

Gott Nytt År
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Riktigt kul att du bevarar pappas klenod och att du gett den en spa-behandling!
Tack för att du delar Rozzy.

Semi-OT:
Min farfar hade med en liten tunn dressare från sin flykt från Ryssland under andra världskriget, jag var för ung för att ha koll på märke/modell när jag som liten såg den.
Tyvärr blev den stulen vid ett inbrott hemma hos mina föräldrar för ca 20 år sedan, annars hade det varit en skojig klocka att förvalta.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Tack alla för vänliga orden!

Ja, cool är den, men inte forumets coolaste då den inte finns på forumet längre. Jag gav nämligen tillbaka klockan till farsan i julklapp. Han blev överväldigad och lovade att jag skulle få ärva den så småningom. :)
Det löser du lätt genom att få din far att registrera sig på forumet! (Förstår att din far blev överväldigad.)
 

Grafton

Dr Messerschmitt
2-Faktor
Har gått och tänkt lite på den där då och då, det blev klart godkänt tycker jag. Snyggt jobbat, det måste ha känts riktigt fint att lämna tillbaka den!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Tack alla för vänliga orden!

Ja, cool är den, men inte forumets coolaste då den inte finns på forumet längre. Jag gav nämligen tillbaka klockan till farsan i julklapp. Han blev överväldigad och lovade att jag skulle få ärva den så småningom. :)
Riktigt fin julklappa till far din!
 

Kettil

Vacheron
2-Faktor
Den blev jättefin trots att dykringen i original är svårslagen. Ruggigt snygg. Måste varit Bästa julklappen!

Axel renoverade f ö även denna Helvetia som min far fick av farfar 1941 då han var 12 år. Den blev sedermera även min första klocka 1969 då jag var 12 år. Jag överaskade farsan vid kvällswhiskyn för några jular sedan med att ta fram den i fungerande skick; gissa om farsan skrockade nöjt :)
 
Topp