• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Min SKX007 går +2-3 min/h?!

BartVader

Omega
Så, nu har det gått en liten tid och jag hoppades väl att problemen tillslut skulle försvinna av sig självt..
Tyvärr har de inte gjort det. Det som är så märkligt är att klockan kan gå helt perfekt i ca 10-12 timmar och sedan nästa gång jag kollar till den, så har den hoppat fram ca 3-4 minuter?! Under natten går den alltid helt perfekt, så problemen kommer alltså när den sitter på handleden. Jag arbetar som säljare så knappast några extrema påfrestningar på klockan..
Jag har ännu inte kontaktat Creationwatches, och borde kanske göra det, men jag befarar att jag kommer behöva ta den till en urmakare. Isåfall, är det värt det? Gissar att en service börjar på minst tusenlappen? Eller finns det någon möjlighet att jag, som glad amatör utan något att förlora, kan "laga" en sådan här sak själv genom att ta bort bakboetten och studera verket?
 

BartVader

Omega
Intressant. Att "bara" byta verk utan att pilla för mycket med det mekaniska borde man väl klara av om man inte har tummen mitt i handen? Lärorikt, om inte annat. ;)
 

falten

Cartier
När jag tappa min 007 i golvet så tappade den mkt tid, det gamla tricket är att ge den någon rätt fin slag i handflatan, svinga den i armbandet och låt den dunsta till i handleden, detta kan få den att gå rätt igen, detta funkade för mig alla fall
 

BartVader

Omega
När jag tappa min 007 i golvet så tappade den mkt tid, det gamla tricket är att ge den någon rätt fin slag i handflatan, svinga den i armbandet och låt den dunsta till i handleden, detta kan få den att gå rätt igen, detta funkade för mig alla fall
Jag har tyvärr redan testat detta. :( Det fick klockan att gå bättre än vad den gjorde från början, men den går fortfarande mycket ojämnt.

Förvänta dig inget av CW.
Nej, jag misstänkte nästan det. Mailade Optura som verkar vara den nordiska återförsäljaren av Seiko, får se om de kommer med något svar.
 

ruchac

Omega
Seiko SKX007 har det billigare urverket 7S26, som tyvärr är känsligt för stötar,
och då kan balansfjädern hoppa ur läge eller bli skev för alltid och
då uppför sig klockan som din gör tyvärr, och fortar eller saktar sig
flera minuter per dygn. Går man upp en prisklass i Seikos sortiment
så har klockorna ofta urverket 7S36 som är mer tolerant för stötar
och överhuvudtaget går stabilare. Detta är vad jag har hört på
antingen detta forum eller något annat. Rätta mig gärna om jag
har fel. En av mina Seikos med urverket 7S36 gick ca 10-15 sek
plus per dygn tills den föll ner från nattduksbordet, och sen dess
har den gått i princip plusminusnoll per dygn hela tiden,
snacka om brutal men effektiv ruckning!
Har dock märkt att om jag svingar den i båge ganska kraftigt för
att dra upp urverket, så börjar den forta sig några sekunder
för att sedan gå stabilt igen. Så visst är Seikos billigare urverk
något instabila, men vad kan man begära för priset?
Och personligen skulle jag inte köpa någon klocka utomlands
i den prisklassen bara för att spara ett par hundringar, just med
tanke på garantiärenden. Men garantin kanske inte gäller ändå
om återförsäljaren hävdar att det handlar om vårdslöshet?
 

Maverick

Omega
Berätta gärna hur det går @BartVader. Jag har själv samma problem (om än inte lika kraftig avvikelse (än)) med min 009:a. Funderar på om jag ska orka göra något med den, och i så fall vad.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Varför lyssnar du inte på de råd du får? Fjädern har säkert hoppat pga en hård smäll. Gå in till random urmakare och be honom/henne kolla så inte fjädern hoppat.
 

BartVader

Omega
Varför lyssnar du inte på de råd du får? Fjädern har säkert hoppat pga en hård smäll. Gå in till random urmakare och be honom/henne kolla så inte fjädern hoppat.
Jag ska ta den till en urmakare senare idag, får se vad som sägs då.
Vad ska optura göra för dig?
Ville höra om det täcktes av Seikos garanti, vilket det tydligen hade gjort om jag köpt den hos en godkänd återförsäljare (alltså ej CreationWatches).
Berätta gärna hur det går @BartVader. Jag har själv samma problem (om än inte lika kraftig avvikelse (än)) med min 009:a. Funderar på om jag ska orka göra något med den, och i så fall vad.
Yes, återkommer efter mitt besök hos urmakaren senare idag.
 
Seiko SKX007 har det billigare urverket 7S26, som tyvärr är känsligt för stötar,
och då kan balansfjädern hoppa ur läge eller bli skev för alltid och
då uppför sig klockan som din gör tyvärr, och fortar eller saktar sig
flera minuter per dygn. Går man upp en prisklass i Seikos sortiment
så har klockorna ofta urverket 7S36 som är mer tolerant för stötar
och överhuvudtaget går stabilare. Detta är vad jag har hört på
antingen detta forum eller något annat. Rätta mig gärna om jag
har fel. En av mina Seikos med urverket 7S36 gick ca 10-15 sek
plus per dygn tills den föll ner från nattduksbordet, och sen dess
har den gått i princip plusminusnoll per dygn hela tiden,
snacka om brutal men effektiv ruckning!
Har dock märkt att om jag svingar den i båge ganska kraftigt för
att dra upp urverket, så börjar den forta sig några sekunder
för att sedan gå stabilt igen. Så visst är Seikos billigare urverk
något instabila, men vad kan man begära för priset?
Och personligen skulle jag inte köpa någon klocka utomlands
i den prisklassen bara för att spara ett par hundringar, just med
tanke på garantiärenden. Men garantin kanske inte gäller ändå
om återförsäljaren hävdar att det handlar om vårdslöshet?


Fast nu handlar det inte om ett par 100 man sparar på denna! Köper du den på CW kostar den 1500 och ska du köpa i Sverige får du ut med 4000
 

BartVader

Omega
Jaha, då har jag varit hos två urmakare i Göteborgsområdet. Mina första besök hos urmakare någonsin för övrigt, så det var en trevlig upplevelse. :)

Hos urmakare 1 (som enl hemsidan utför service) gick det dock inte så bra. Personen vid disken kollar på klockan i ca 10 sek och säger sedan:
"Det är kvartsverk i denna va.. ?".
"Nej, det är ett automatiskt verk" sa jag.
"Jaha, nej då kan vi inte göra något, tyvärr".
Nåväl, dom jobbade alltså bara med kvartsverk.

Åkte sedan till Gastons Ur på Hisingen. Vilken trevlig snubbe! Dessvärre skydde han Seikos automatare som pesten, men förklarade ändå på ett artigt vis varför han inte kunde/ville hjälpa mig.
"Jag jobbar förvisso som urmakare, men man får ju välja sina strider" sa han. Haha.
Dock gillade han ETA-verk och tyckte jag borde köpa en Certina DS Action istället.

Nästa gång tänkte jag prova Magnussons och Bergströms så får vi se vad dessa säger. ;)
 
Jaha, då har jag varit hos två urmakare i Göteborgsområdet. Mina första besök hos urmakare någonsin för övrigt, så det var en trevlig upplevelse. :)

Hos urmakare 1 (som enl hemsidan utför service) gick det dock inte så bra. Personen vid disken kollar på klockan i ca 10 sek och säger sedan:
"Det är kvartsverk i denna va.. ?".
"Nej, det är ett automatiskt verk" sa jag.
"Jaha, nej då kan vi inte göra något, tyvärr".
Nåväl, dom jobbade alltså bara med kvartsverk.

Åkte sedan till Gastons Ur på Hisingen. Vilken trevlig snubbe! Dessvärre skydde han Seikos automatare som pesten, men förklarade ändå på ett artigt vis varför han inte kunde/ville hjälpa mig.
"Jag jobbar förvisso som urmakare, men man får ju välja sina strider" sa han. Haha.
Dock gillade han ETA-verk och tyckte jag borde köpa en Certina DS Action istället.

Nästa gång tänkte jag prova Magnussons och Bergströms så får vi se vad dessa säger. ;)


Du borde gå till någon som handlar med Seiko:) Då borde du iaf få hjälp
 

BartVader

Omega
Klockan är inlämnad hos Magnussons Ur i Göteborg. :)

Hmpson: Det vore säkert billigast, men jag insåg att jag saknar både kunskap och tålamod för att sätta mig in i det. ;)
 

Parkbank

Omega
Jag har köpt en snzf och en skx från CW, båda har dragit sig minst 5-8 min/dag. Måste fått många smällar under resorna från Asien :banghead:
 

BartVader

Omega
Jag har köpt en snzf och en skx från CW, båda har dragit sig minst 5-8 min/dag. Måste fått många smällar under resorna från Asien :banghead:
Oj trist att höra att det är ett såpass utbrett problem. Tyckte ändå klockan låg väl skyddad med luftkuddar runt om, men tydligen inte. Jag återkommer med servicekostnad och resultat när jag fått tillbaka den (skulle ta ca 2 veckor) så kan du ju avgöra om det är värt att lämna in dem. :)
 

Parkbank

Omega
Oj trist att höra att det är ett såpass utbrett problem. Tyckte ändå klockan låg väl skyddad med luftkuddar runt om, men tydligen inte. Jag återkommer med servicekostnad och resultat när jag fått tillbaka den (skulle ta ca 2 veckor) så kan du ju avgöra om det är värt att lämna in dem. :)
Det låter bra, får köpa en till annars och se hur den går :)
 

BartVader

Omega
Nu har det alltså gått över 2 månader och jag har fortfarande inte fått tillbaka/hört nånting om min klocka. Har mailat och frågat hur det går, men får bara till svars att den inte är klar. Fantastisk kundservice. :)

(Det skulle alltså ta 2 veckor. Förstår att service kan ta lång tid, men lovar man något bör man åtminstone informera kunden om varför det överskrider tidsramen)
 
Trist! Hade samma problem med min asien seiko. Lämnade in den och fixade fjädern. Nu går den perfekt i seiko mått. Tycker ändå det är en fantastisk dykare för det priset. Formen ju också fantastisk!
 

swedesoc

Panerai
2-Faktor
Låter skumt.
Visst kan du dra ett garantiärende tebaks till Singapore, tyvärr är de inte kända för någon strålande kundservice .
Här annars med någon av forumets duktiga hemma urisar.

Ping @Minuteman

Fjädern som är överspännd vilket genererar för mycket kraft till balansen, hade samma problem med min Panerai och den gick över 1000 min/dygn för fort.
Som @yonsson sa så har det med fjädern och inte balansen att göra.
Ljudet som du hör är balansens impulssten som slår dubbelt mot pinnarna.

Förklaras mer ingående här.
Preventing overwinding
Self-winding mechanisms continue working even after the mainspring is fully wound up. If a simple mainspring was used, this would put excessive tension on the mainspring. This could break the mainspring, and even if it did not, it would cause knocking or banking. The excessive drive force applied to the watch movement gear train could make the balance wheel rotate with excessive amplitude, causing the impulse pin to hit the back of thepallet fork horns. This would make the watch run fast, and could break the impulse pin. To prevent this, a slipping clutch device is used on the mainspring so it cannot be overwound.

The slipping spring or "bridle"Edit
The "slipping mainspring" device was patented by Adrien Philippe, one of the founders of Patek Philippe, on 16 June 1863,[3] long before self-winding watches. It was invented to allow simultaneous winding of two mainspring barrels. In an ordinary watch mainspring barrel, the outer end of the spiral mainspring is attached to the inside of the barrel. In the slipping barrel, the mainspring is attached to a circular steel expansion spring, often called the 'bridle', which presses against the inside wall of the barrel, which has serrations or notches to hold it.[4]

As long as the mainspring is less than fully wound, the bridle holds the mainspring by friction to the barrel wall, allowing the mainspring to be wound. When the mainspring reaches full wind, its force is stronger than the bridle spring, and further winding pulls the bridle loose from the notches and it simply slides along the wall, preventing the mainspring from being wound further. The bridle must grip the barrel wall with just the right force to allow the mainspring to wind fully but not overwind. If it grips too loosely, the bridle will begin to slip before the mainspring is fully wound, a defect known as 'mainspring creep' which results in a shortened reserve power time.[5]

A further advantage of this device is that the mainspring cannot be broken by excessive manual winding. This feature is often described in watch company advertising as an "unbreakable mainspring".
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Nu har det alltså gått över 2 månader och jag har fortfarande inte fått tillbaka/hört nånting om min klocka. Har mailat och frågat hur det går, men får bara till svars att den inte är klar. Fantastisk kundservice. :)

(Det skulle alltså ta 2 veckor. Förstår att service kan ta lång tid, men lovar man något bör man åtminstone informera kunden om varför det överskrider tidsramen)

Sjukt dålig kundservice, knalla dit och fråga vad de pysslar med!
 

Richard1987

Panerai
Hade samma problem med en Seiko 5, lindade den i en handduk och knackade den hårt ett par gånger mot en bok (har för mig att det var på motsatt sida av kronan)...löste problemet :)
 

Alligatorn

Cartier
En snabb fråga bara.
Hur var det med tull på klockan?
Antar att du fick den skickad med DHL enligt hemsidan och dom tullar väl allt dom får in av mina erfarenheter.
 
Topp